Skiftning af tandrem

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Skiftning af tandrem

Indlægaf Wackey » søn 30. jan 2005 20:08

Hej alle sammen..

Jeg har et lille problem som jeg vil høre jer om i kan hjælpe mig med.. jeg er ved at skifte min tandrem på min mx 5'er årgang 91 NA

Mit problem er at jeg skal have skruget en bolt af på krumtappen, for at jeg kan få tandremme af.. men jeg kan ik få bolten løs da krumtappen drejer med rundt.. har prøvet om jeg kan låse den fast.. men bolten sidder alt for godt fast.. vil høre om nogle af jer har prøvet at skifte den og om hvordan i har gjort??

På forhånd mange tak

Mvh. Michael
Brugeravatar
Wackey

Geografisk sted: Horsens

Re: Skiftning af tandrem

Indlægaf Martin » søn 30. jan 2005 21:06

Wackey skrev:Hej alle sammen..

Jeg har et lille problem som jeg vil høre jer om i kan hjælpe mig med.. jeg er ved at skifte min tandrem på min mx 5'er årgang 91 NA

Mit problem er at jeg skal have skruget en bolt af på krumtappen, for at jeg kan få tandremme af.. men jeg kan ik få bolten løs da krumtappen drejer med rundt.. har prøvet om jeg kan låse den fast.. men bolten sidder alt for godt fast.. vil høre om nogle af jer har prøvet at skifte den og om hvordan i har gjort??

På forhånd mange tak

Mvh. Michael

Tror jeg på nuværende tidspunkt ville overveje at køre til en mekaniker... men det ville jeg nok også inden jeg havde fået den tanke selv at skrue på den...
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Webmaster » søn 30. jan 2005 21:22

Hvilkenbolt er det du skruer på???

Er det den store i midten her (helt nederst på billedet), som du prøver at skrue på???
Billede
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Freestyler » søn 30. jan 2005 21:47

Den store bolt i krumtapakslen er spændt med et helt sindssygt moment og er desuden pladret ind i Loctite fra fabrikken.

Sidder motoren stadig i bilen? Hvis den gør er det ikke noget problem at få bolten af.

Du sætter din topnøgle på bolten og sætter et rør eller lign. på topnøglens håndtag som forlænger.
Forlængeren skal være lang nok til at den rammer gulvet i en forholdsvis flad vinkel.
Du sætter dig ind i bilen og drejer nøglen et ganske kort øjeblik. Bare nok til at starteren når at tørne motoren ca. en kvart omgang.
Så går du ud og drejer den bolt af, som på magisk vis nu er blevet løs. :wink:

Husk at brug Loctite og momentspænde bolten efter foreskrifterne når den skal på igen. Den skal VOLDspændes!

Et tip mere til udskiftning af tandremmen:
Tag en skarp hobby kniv og snit den gamle rem over på langs mens den stadig sidder på. -Altså så du faktisk får to remme af den halve bredde siddende. (tørn motoren rundt efterhånden som du snitter remmen)
Løsn remstrammeren og fjern den forreste del af remmen.
Skub den nye rem ind hvor den halvdel af remmen du lige har fjernet sad.
Skær den sidste halvdel af den gamle rem over og fjern den.
Skub den nye rem helt på plads.
Spænd fjederstrammeren igen.
Og vupti! Du har lige skiftet rem uden at skulle spekulere på om tænderne på dine knasthjul har rykket sig! :D

Freestyler
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler

Indlægaf Webmaster » søn 30. jan 2005 21:58

Ikke fordi jeg skal gøre mig til ekspert på skift af tandrem, men ifølge Enthusiast's Workshop Manual, skal man ikke have den store bolt af for at skifte tandremmen. Man kan nøjes med at løsne de fire mindre bolte, som fjerner den yderste del af remhjulet, som holder remmen på plads (på billedet kan man se hullerne hvor boltene skal side). Derefter skulle man kunne få tandremmen af... Det vil se nogen lunde sådan her ud:
Billede
Og der er noget med at den store bolt er ret følsom for hvordan den bliver spændt og låst fast...
Senest rettet af Webmaster søn 30. jan 2005 22:13, rettet i alt 1 gang.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Freestyler » søn 30. jan 2005 22:13

Webmaster skrev:Ifølge Enthusiast's Workshop Manual, skal man ikke have den store bolt af for at skifte tandremmen..

Korrekt! -I følge Enthusiast's Workshop Manual. Men i det virkelige liv kan det godt vise sig at være lidt anderledes.

Jeg gav op efter ca. to timers intense forsøg på at hive remhjulet af UDEN at fjerne krumtapsbolten. Og da jeg skiftede taktik tog det 2 min. at få bolten af og så gik resten som en leg.

Kraven på min krumtapsbolt var væsentligt større end den på dit billede. Og den kunne ikke komme igennem hullet i remhjulet.

Freestyler
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler

Indlægaf Wackey » ons 2. feb 2005 17:41

Har fået bolten af.. men havde ik tænkt på det med at skære tandremmen over.. Det sys jeg er en RIGTIG god ide.. for da jeg havde sat min på og havde brugt en hel masse tid på at indstilt tandhjulene på mærkerne blev det tandhjul der også trækker tænding rykket en lille smugle da jeg stremme remmen op.. Meget dum fejl at lave.. Heldigt jeg nåede at opdage det.. :wink:
Brugeravatar
Wackey

Geografisk sted: Horsens

Enig

Indlægaf Claus » ons 2. feb 2005 19:31

Ja Feestyler, den med og skære remmen over er ganske enkelt en GENIAL løsning.
Ved ikke om det er et gammelt mekaniker trick, men super information.

Men er remmen ikke til og få på, når remstrammeren ikke presser på tandremmen ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Tilbage til Problemer og løsninger