Den nye Shell Vpower 99oktan

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Den nye Shell Vpower 99oktan

Indlægaf Claus » søn 8. jun 2008 20:12

Virker den ?

Ja, det testede Fifth Gear.

De testede sku om man virkelig fik flere HK ved at benytte den nye Shell Vpower som i UK hedder Shell Optimax - her er hvad de fik ud af deres dyno målinger.

http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp ... &pageid=-1
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Tore » søn 8. jun 2008 20:50

Spændende læsning!
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Re: Den nye Shell Vpower 99oktan

Indlægaf BB » ons 11. jun 2008 23:49

Claus skrev:Virker den ?

Interresant - desværre en test der i sædvanlig Fifth Gear er tynd på data og facts. Men en forsigtig konklusion må vist være, at desto mere avanceret motor desto mere sandsynlighed for flere kræfter ved 99 okt. benzin.

Så er det bare spørgsmålet om en MX-5 motor kan kaldes avanceret. Det er vist tvivlsomt for en NA, men bankesensoren i NB'eren kan måske være lige det der forskellen. Om der så er en reel effekt ville jeg gerne vide (hmm, måske man skal på rullefelt igen i år 8) )?
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf leifbpedersen » fre 13. jun 2008 15:04

Jeg har altid troet, at bankesensorens væsentligste funktion er at modvirke banken netop ved for lavt oktan-tal. Derfor har jeg altid kørt med V-Power og også med så god olie som muligt. Synes ikke, jeg vil spare her, kører kun 6000/år året rundt. Det er en FL 2003, og den kører rigtig godt.
Mvh.
Leif
BB skrev:
Claus skrev:Virker den ?

Interresant - desværre en test der i sædvanlig Fifth Gear er tynd på data og facts. Men en forsigtig konklusion må vist være, at desto mere avanceret motor desto mere sandsynlighed for flere kræfter ved 99 okt. benzin.

Så er det bare spørgsmålet om en MX-5 motor kan kaldes avanceret. Det er vist tvivlsomt for en NA, men bankesensoren i NB'eren kan måske være lige det der forskellen. Om der så er en reel effekt ville jeg gerne vide (hmm, måske man skal på rullefelt igen i år 8) )?
leifbpedersen

Indlægaf BB » fre 13. jun 2008 20:38

leifbpedersen skrev:Jeg har altid troet, at bankesensorens væsentligste funktion er at modvirke banken netop ved for lavt oktan-tal.

Det er i for sig rigtig nok. I EU kan man regne med at benzin er af god kvalitet, men det samme er ikke tilfældet alle steder. Så skal en bil kunne bruges globalt, skal der enten være en banke sensor som automatisk jurstere tændingen efter benzinen, eller tændingen skal være stillet ret konservativt for og forebygge problemer. Det sidste er det som kendes fra NA'eren hvor man han hente lidt ydelse ved og pille ved tændingen.

Hvis teorien holder, så burde banke-sensoren betyde en NB motor kan udnytte 99 oktan. Det store spørgsmål, er bare om der er andre elementer som så begrænser motoren og forhindre en mulig gevinst. Tilsvarende så kan man måske stille tændingen ekstra agressivt på en NA hvis man så kun bruger 99 oktan, men det er ren spekulation fra min side.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Tilbage til Tuning og modificering