Benzin - noget bedre end andet?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Benzin - noget bedre end andet?

Indlægaf BB » ons 11. jun 2008 21:25

Inspireret af at Shell nu sælger 99 oktan på det danske marked, så vil jeg gerne høre hvad i andre tænker/oplever?

Giver det eksempelvis noget og hælde 999 okt. på en std. MX-5, eller er det først hvis vi taler turbo ell. lign. ?
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Felix » ons 11. jun 2008 21:41

Det får du ikke noget ud af at hælde på - Andet end hurtigere tømning af din tegnebog! :o

MX-5 kører standard fint på 92 oktan - har du ændret tændingen til 14 grader eller mere kan du med højere oktan undgå tændingsbanken - hvis den optræder - Jeg kører selv med 14 graders tænding og 92 oktan uden problemer - Så nyd at du trods prisens himmelflugt dog kan hælde den billigste benzin på og at MX-5 giver størst nydelse pr liter 8)
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Tore » ons 11. jun 2008 21:42

Med risiko for at komme til at sige noget dumt, så forestiller jeg mig at ekstra ydelse ved højere oktan kræver en mere sofistikeret motorstyring (bankesensor?) der selv kan ændre timingen så den passer til benzinen.

Nogle kommentarer?!
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 11. jun 2008 21:56

Kører med tænding på 22 og 92 oktan.
Normal standard komression
Ingen problemer (ingen former for banken).

Fsv. angår Shell's 99 se Claus' tråd med målinger på forskellige biler:

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... highlight=
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » ons 11. jun 2008 23:02

Tore, bankesensor er standard i vores mx5 så det er ikke noget problem -højere oktan jo mere effekt, ganske enkelt.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf BB » ons 11. jun 2008 23:34

Claus skrev:Tore, bankesensor er standard i vores mx5 så det er ikke noget problem -højere oktan jo mere effekt, ganske enkelt.

Det var det jeg tænkte måske var en mulighed - altså er en NB ikke kun smukkere, men også klogere :lol:

Og så lidt mere seriøst. Uanset modellen, så gælder det i mit hovede ikke kun hvad bilen kører ok på, men hvad den kører bedst på. Dog selvfølgelig med den modifikation, at giver f.eks. 99 okt. så lidt det ikke kan mærkes er der ikke nogen grund til og kaste penge i den retning.

Nu er det ikke sådan at højere oktan = lig større brændværdi, så derfor kan man vist ikke kun konkludere at kan morteren tilpasse sig de 99 okt. så vil den nødvendigvis yde mere. Jeg forestiller mig i hvertfald eksempelvis kompression er med til at bestemme om der er en effekt.

Nu vil jeg drøne over i den anden tråd (og så forøvrigt skamme mig lidt over , at havde overset den og startet en ny.)
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf MrT » tors 12. jun 2008 09:04

Jeg kører faktisk 95 blyfri på min NA, tror ikke tændingen er ændret (men ved det ikke) - så tænkte jeg hellere bare måtte tage 95 for at være på den sikre side. Lyder dog til at de fleste kører 92 uden problemer...?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf the chicken » tors 12. jun 2008 11:00

Vil godt vædde en ramme øl på at der er mere effekt i at føreren taber sig lidt, end at køre på højere oktan... :lol:

Bankesensor eller ej, så får motoren jo altså ikke højere kompression, så kan ikke se hvordan den skulle udnytte et højere oktantal ret meget...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » tors 12. jun 2008 11:15

Oktan er - sammen med andet - noget, der tilsættes benzinen for at undgå selvtænding ved kompression.

Det har den ulempe, at forbrændingshastigheden nedsættes.
Det er grunden til, at man kan køre med en mere avanceret tænding med høj-oktanbenzin.

Det fremgår klart af målingerne på Claus' henvisninger, at en almindelig motor ikke yder mere med en høj-oktanbenzin. Og MX5's motor er født som en almindelig motor.

Da Shell i sin tid indførte V-power (var det 97 oktan?) syntes jeg også, at jeg kunne mærke forskel. Og skrev det her på sitet. Men det er og må være psykologi. For når man sætter sig lidt ind i forbrænding, er der intet, der taler for en mere effektiv (bedre) forbrænding med høj-oktan.

Om nogle af de andre additiver, som Shell bruger i 99'eren (er de ikke osse i 92 0g 95??. Hvis ikke kommer de nok) så bevirker mindre friktion osv. er noget andet. Men har ikke noget med oktantallet at gøre.

Som jeg efterhånden har skrevet mange gange, kører jeg helt problemfrit med en tænding på 22 og 92 oktan benzin (Shell..normalt).
Og jeg har IKKE knock-sensor.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Diskussion