Hvad gør krængningsstabilisator boltene?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvad gør krængningsstabilisator boltene?

Indlægaf MrT » tirs 17. jun 2008 14:51

Min 5'er er ved au2fast og få skiftet bagtøj lige pt., og han sagde at gummiet på krængningsstabilisatorboltene også er væk, så der får den 4 nye på. De koster cirka 250 kr pr stk fra mazda, så jeg tænker det ikke er en helt normal bolt med noget gummi omkring, til den pris?

Jeg kan regne ud den har noget med \"kræningen\" at gøre. Men vil jeg kunne mærke en masse i forskel når jeg henter bilen igen, i forhold til hvordan den opførte sig før? Eller er det primært nogle gummi dimser som beskytter resten af bilen for ikke at ryste helt løs?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » tirs 17. jun 2008 17:08

Krængningsstabilisator = anti-roll bar, se: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-roll_bar.

Forbindelsen fra selve krængningsstabilastoren til bærearmen i hjulophænget sker via et \"kødben\" hvor der sidder en gummibøsning med en bolt igennem. Det er for at filtrere vibrationer fra og give en bedre kørselskomfort. Bliver de slidt opstår der slup i forbindelserne og resultatet er en \"slatten\" undervogn. Nye bøsninger vil stramme undervognen op og give en mere fast og stram respons i sving og over ujævnheder.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Claus » tirs 17. jun 2008 19:05

Krængnings stabilisatoren presser det yderste hjul ned når man tager et sving....defekt stabilisator eller bøsninger giver en elendig vej beliggenhed og elendig kurvekørsel.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » tirs 17. jun 2008 22:08

Spændende - tak for infoen gutter, nu glæder jeg mig da til at komme ud og prøvekøre den igen :)

Skal hente den imorgen tidlig, blir en bette gåtur fra banegården i au2fast City og ud til værkstedet, men det er nok godt med lidt frisk morgenluft at varme op med.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion