Første opstart af ny renoveret motor

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Første opstart af ny renoveret motor

Indlægaf altid6 » tors 19. jun 2008 19:12

Så kom dagen hvor motoren skulle startes for første gang efter ombygningen. Alt var tjekket både 2 og 3 gange, alle væsker var på og motoren primet med brændstof. Nøglen bliver drejet og der er lys i alt og alle funktioner i kabinen virker. Nøglen bliver drejet lidt mere og bezinpumpen starter også......................................................INTET, absolut intet :( . Hvad fanden sker der, hvorfor træder starteren ikke til!!!!!!!!! Hmm forsøger igen og igen, med samme resultat. Alt bliver tjekket igen og stadig intet liv i starteren. Slå lidt på den, hvis nu den har sat sig efter så langtids pause, men stadig intet liv. Hmm alt virker ellers som det skal...................og dog. Her kommer en lille historie om mit alarmsystem med startspærre. Da bilen var kørende trykkede man på fjernbetjeningen og bilen blinkede 2 gange, hvorefter den var låst op og startspærre slået fra. Når man så trykkede igen blinkede den 1 gang og bilen slog startspærren til. Hmm nu reagere den lidt anderledes. Når man trykker på fjernbetjeningen så blinker den 3 gange!!!!!! og sætter alarmen til. Når så man trykker igen, så blinker den 1 gang og slå alarmen fra, altså fuldstændig modsat end før ombygningen.
Tror at det er startspærren i alarmen som driller mig, men ved ikke hvordan man frakobler alarmen. Hvis nogen har nogle rigtig gode råd om hvad der kan være galt eller hvordan man slå en UNGO alarm fra, så startspærren er væk, vil jeg meget gerne høre det.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tors 19. jun 2008 19:19

Skud i tågen ang. starteren.
Hvad med + og - ???

Om noget tilsvarene gør sig gældende fsv. alarmen funktion/ikkefunktion. TJA.

Benzinpumpen virker jo. Så den kan slå fra og til.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tors 19. jun 2008 20:37

Det kan de unge nede på torvet hjælpe dig med på 30 sekunder :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Webmaster » tors 19. jun 2008 21:09

Har du checket stelforbindelserne.. Typisk der hvor det går galt..!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » tors 19. jun 2008 21:34

Jeg er 1000 o/1ooo sikker på, at fgl. deles af rigtig mange:

Jeg/vi har p.... ondt af dig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » tors 19. jun 2008 21:54

Der er ikke så meget at have ondt af, bilen skal nok komme igang på et tidspunkt :wink: , bare skide irreterende at det ikke lykkedes førstegang. Alle stelforbindelserne er blevet tjekket. Jeg lavede endda en test ved at sætte bil batteriet direkte til starteren, for at se om den virkede og det gjorde den. Så det er ikke en kaput starter. Frygter at det er mit alarmsystem som laver ged i den, så måske jeg skulle følge Kuksi´s råd og få fat på en prof i det med at bryde alarmsystemer.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Claus » tors 19. jun 2008 21:59

Men virker alarm systemet ikke kun på tændingen som startspærre ?
Det er nyt for mig at den har en indflydelse på selve starter motoren.....hvad med udrykker lejet på starteren, har du banket på det med en hammer for at løsne det ?
Det kan også være dine kul der ikke er på toppen, tag dem ud og se om de er slidt ned..
Da du satte start kabler direkte på startermotoren gik den i indgreb og drejede motoren rundt ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » tors 19. jun 2008 22:16

Tror bestemt også at alarmsystemet kun virker som startspærre på tændingen og ikke på selve starteren, men det er jo også slemt nok og bevirker at starteren ikke træder i kraft. Har banket på stateren for at se om den eventulet havde sat sig, men det virker ikke som tilfældet. Problemet er at når jeg sætter tænding på, så kommer der ikke det klik det giver når starteren går i indgreb, det gjorden den til gengæld da batteriet blev sat direkte til den. Så er ret sikker på at der ikke er noget ivejen med starteren, men problemet sidder i tændingen, som styres af startspærren. Og startspærre slåes ikke fra når alarmen ellers burde være slået fra. Når det hele ellers virker som det skal, så er mit alarmsystem indrettet på den måde at hvis man slukker bilen, men ikke slår alarmen til, så slår den automatisk startspærren til efter 2 minutter. Dette har jeg prøvet nogle gange og når startspærren er til, er der nøjagtig samme effekt som der er nu.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Claus » tors 19. jun 2008 22:28

Ja, hvordan den alarm virker har jeg ingen anelse om...men uden alarm villejeg nok gætte mig til at det kan være et relæ der hænger...specielt hvis starteren virker perfekt når den får strøm direkte. Men hvor det relæ til starter motoren sidder aner jeg ikke.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kuksi » tors 19. jun 2008 23:51

Sidder og surfer for at prøve at hjælpe dig.

Der er måske mulighed for at lave en \"nød frakobling\". Se i din manual
http://www.lpas.dk/support.ungo.php?topic=9

Der står også noget om når strømmen har været taget fra.
http://www.lpas.dk/support.ungo.php?topic=2

Har du tidligere haft strømmen taget fra i timevis uden problemer efterfølgende?

Fundet på nettet. Normalt med en 3-vejs startspærrer.
Hvis der overhovedet ikke er noget som virker, tyder det mere på at du
mangler at montere en ledning på batteriet, eller også kan der der være
sprunget en sikring. En alarm/startspærre plejer kun at afbryde tænding,
benzinpumpe og starter.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 20. jun 2008 01:13

I boksen på mit system - Ariane - er der nogle små kontakter/vippearme.
Sikkert også på din.

En gang jeg havde problemer med den, lukkede jeg boksen fuldstændigt ned (fjernede alarmsikringen, ventede 10-20 sekunder og nyindtastede koder osv. på både boks og fjernbetjening.
Sikringen sad på en særskilt godtgemtafvejen ledning.

Og så virkede den. (Brugsanvisningen var på firmaets hjemmeside.)
Det skal lige tilføjes, at selv kendere vidste ikke dette.
Vedkommende troede, at jeg var nødt til at købe et nyt alarmsystem.

Og så er der lige det med batteriet i fjernbetjeningen. Men den kan åbenbart få vognen til at blinke, så det er det nok ikke. Men hvem ved.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » fre 20. jun 2008 07:27

Hvis der overhovedet ikke er noget som virker, tyder det mere på at du
mangler at montere en ledning på batteriet, eller også kan der der være
sprunget en sikring. En alarm/startspærre plejer kun at afbryde tænding,
benzinpumpe og starter.
[/quote]

Jeg er ikke ekspert i startspærre, men som der står her, så afbryder startspærren også benzinpumpen, hvis det er tilfældet, så virker det mærkeligt, for min benzinpumpe køre!!!! Ledningerne sidder fint på batteriet, for der er masser af strøm til bilen, alle funktioner virker, den kan bare ikke starte. Jeg har også været ind og læse på Lpas.dk og skal have printet nogle manualer og vejledninger ud. Ja faktisk har jeg aldrig haft batteriet af i så langtid og det har været af i 5 måneder nu, så måske det har haft en indvirkning på spærren.

I skal have tak for hjælpen, for det i skriver giver en masse inspiration til, hvad problemet kan være og hvordan det måske kan løses.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Knud Erik » fre 20. jun 2008 10:19

Måske virker din reservenøgle :o
Knud Erik

Indlægaf hasse » fre 20. jun 2008 11:40

På mit alarmanlæg er der en del ledninger, der er koblet ind på det eksisterende ledningsnet i bilen.

Har på fornemmelsen, at den enkelte montør af startspærren ikke altid vælger de diagrammer, som evt. er opgivet fra fabrikanten.

Men på mit ledningsnet kan man tydeligt se, hvor der er foretaget \"splejsninger\".

Så hvis jeg var dig (efter din kommende mauallæsning) - jeg har prøvet det selv -ville jeg simpelthen gennemgåledningsnettet med udgangspunkt i de ledninger, der kommer fra alarmboksen.

Der MÅ være en \"kold\" et eller andet sted.

Og du kan ganske givet tydeligt se, hvor der er monteret en ledning udefra. (Jeg går ikke ud fra, at det er MAZDA-fabrikken, der har monteret alarmen, for så kan det sikkert ikke ses.

Og så lige tanken, så bliver jeg fri for at lave et PS.

Prøv at ta' beklædningen omkring ratsøjlen-de 2 dele- af.
Og check combiswitchen. Der er ganske givet en fødeledning derfra. (og den kan du selvfølgelig også følge). Behøver jeg skrive, at det har jeg OGSÅ prøvet? NEJ!

Der er med 100% sikkerhed også en ledning vedr. alarmen/startspærren dér.

NÃ¥r jeg ovenfor skriver \"..en del ledninger..\", skal det tages med et gran salt. Husker jeg ikke meget galt er det vist 2-4.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » fre 20. jun 2008 12:11

Jeg har snakket med alarm firmaet og den tidligere ejer. I bilen er der installeret en nødfrakobling af startspærren, hvis man skulle have smidt fjernbetjeningen væk. Ligeledes er der en diode i kabinen som fortæller om startspærren er tilkoblet eller ej. Jeg kan slukke denne diode både med fjernbetjeningen og med nødfrakoblingen. Altså logisk set burde startspærre være koblet fra og som en nævnte så burde startspærre også stoppe for bezinpumpen, men den fungere!!!!!! Har fundet en anden teori. Har lige lavet startertesten igen med at sætte batteriet til den og ved at undersøge den klikkende lyd nærmere (den som jeg troede var starteren der gik i ind hak) så var det relæet der klikkede og ikke starteren. Jeg har prøvet at banke på starteren men måske ikke nok. Den har ikke været i drift i 5 måneder, det kunne tænkes at den har sat sig. Kan huske engang hvor jeg løb tør for strøm, hvor den også havde sat sig. Hmm Nu tager jeg en uge syd på til varmen, med min teori i behold og når jeg er hjemme igen bliver starteren taget af og skilt fra hinanden, for at tjekke om den har sat sig meget.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger