Første opstart af ny renoveret motor

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » fre 20. jun 2008 12:47

Rigtig god ferie.

Så kan du osse ligge på stranden og spekulere på, hvad f... det er.

Og når du ikke gider det, åbner du bare øjnene og kigger på de menneskelige modeller af mx6 øh jeg mener mx5.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » fre 20. jun 2008 16:11

Hvis relæet klikker... så er der ikke nok strøm på batteriet...! Det har jeg prøvet masser af gange..!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf JP-photo.dk » fre 20. jun 2008 18:54

Du kan altså ikke bare sådan tage afsted og efterlade os andre uden afslutningen på historien ;-)

Vi er jo mindst lige så spændte som dig.
JP-photo.dk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf hasse » fre 20. jun 2008 19:15

Jeg har forstået Altid6 således, at alt andet end starteren virker, dvs, lys, horn osv osv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 20. jun 2008 19:27

Selv om den overhovedet ikke har kørt en meter, tager den vel ikke skade af fgl:

Sæt den i frigear.
Tag tændrørene af -for ikke at have kompression.
Sæt boremaskinen med den rette top på krumtappen.
Giv et af tændrørene en jord.

Kommer der bare een gnist fra det tændrør, man bruger til at checke?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Softtop » fre 20. jun 2008 20:40

Du har prøvet om motoren kan rotere i det hele taget?
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Kuksi » fre 20. jun 2008 20:50

Hvis ikke batteriet er ladet op fornylig så er det strømmangel., som web siger.Min går død efter en uge, hvis den bare står med alarmen på.

Mål spændingen imedens du forsøger at starte. Der skal min. være 10,5V
.
En anden ting er stelforbindelsen fra chassis til motorblok. Er ikke klar over hvor den sidder på vores biler. Men den skal være i god stand, og fastskruet et sted uden rust eller maling. Bare 0,05 Ohm vil æde al spændingen (10V) ved en startstrøm på 200A. Og selv om der skulle være 2V tilbage til starteren, så rykker den sig altså ikke ud af stedet ved den spænding.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 20. jun 2008 21:26

DETTE ER EN EENGANGSFORETEELSE.
JEG VIL IKKE ØDELÆGGE TRÅDEN MED IRRELEVANTE TING.

KUKSI:

Kan du ikke stille et regnestykke op om strøm, strømforbrug osv., som du omtaler ovenfor???

Så kan det være, at selv jeg forstår det. Roder altid - næsten - rundt i det der.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » fre 20. jun 2008 22:10

For forklaringens skyld.

Ifølge Ohm's lov:

U=R x I Spændingen (Volt) = Modstanden (Ohm) x Strømmen (I)

Hvis vi sætter modstanden i stefforbindelsen til bare 0,05 Ohm (hvilket ike er ret meget i andre sammenhænge)

Startstrømmen sætter vi til 200A (kan godt være at det ½ kan gøre det på en varm dag, og en ikke alt for vinter sur bil)

Så giver det en spænding over stelforbindelsen på: 0.05 x 200 = 10 Volt

Hvis vi siger batteriet holder 12V under belastningen, bliver der følgende spænding til starteren: 12 - 10 = 2V

Bare for fulstændighedens skyld: I praksis er der så 12V på den ene side af starteren, og \"stel niveau\" på hele motoren stiger til 10V. Derfor er dr kun de 2V tilbage over starteren.

Forvirret på et højre plan nu ?
(Ikke svare i denne tråd, bare tak mig på anden vis) :lol:
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Viggoman » lør 21. jun 2008 10:47

@Kuksi: du har i princippet ret. I praksis vil starteren dog aldrig trække fuld strøm hvis der er for stor modstand i kredsen.

Iflg. min workshop manual trækker starteren ca. 60A uden belastning, det svarer til en indre modstand på 0.2 Ohm. Modstanden i kredsen vil danne en spændingsdeler med den indre modstand, dvs. f.eks. 0.05 Ohm i serie med 0.2 Ohm. Der vil så være 4/5 af batterispændingen over starteren = 9.6 V (ved 12V batterispænding) = 48A gennem kredsen. Det skulle være nok til at trække starteren. Det kan selvfølgelig tænkes at modstanden i kredsen er større end de 0.05 Ohm.

Anyway, det lyder som om det er starteren der er problemet. Hvis startrelæet trækker når nøglen drejes uden der sker andet er der ikke hul igennem i starteren. Hvis den har sat sig vil den trække strøm og lyset i diverse kontrollamper vil dæmpes synligt når nøglen drejes.

Så ud med starteren når ferien er slut.....Og god ferie! :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf AS DK » lør 21. jun 2008 21:18

Jeg er ikke nogen teknik-nørd, men har haft en lignende oplevelse med en af mine andre biler.
Stelkablet mellem motor og karosseri været tæret op inde i den dims den er boltet på motoren med. Umiddelbart så stelkablet helt og frisk ud, men der var nul forbindelse = nul gang i starteren.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Kuksi » lør 21. jun 2008 22:22

Har også prøvet det selv ligesom dig \"AS DK\". Det ser fint ud men er faktisk knækket næsten helt over.
Men det er jo meget nemt at måle med et voltmeter.
Mål mellem chassis og motorblokken, er der en spænding her når starteren slås til, så er der noget galt. Vil mene at alt over 0,1V er dårligt.

@ Viggoman: Du har i praksis ret, for der vil jo netop ikke kunne trækkes de 200A.

PS: Når starteren så skal trække motoren rundt og bruger, lad os så sige 150A. Vil du så påstå at nu er starterens indre modstand faldet til 0,08 Ohm?
Vil mene at starterens indre modstand er lig med \"den maksimale strøm den kan trække, hvis den er blokeret\" divideret op i de 12 Volt.
Nå, nu skal jeg nok styre mig, inden der går Hasse i den. :wink:
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » lør 21. jun 2008 22:34

Ja.

Pas på!!
Det er farligt!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » lør 28. jun 2008 11:37

Altid6:
Kan du så se at komme ud i den garage!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » søn 29. jun 2008 10:46

Ja ja så er jeg hjemme igen og skal nok gå i garagen :wink: . Mine nummerplader er kommet tilbage fra forsikringen så nu skal der snart køres.....................Altså hvis bilen vil starte. Der er masser af strøm på batteriet og det har været taget fra i alt den tid, bilen har været på bukke, så intet problem med batteriet. Der er heller intet problem med motoren, har turnet den flere gange og den drejer fint. Generatoren gik lidt stramt efter den lange pause, men skulle lige drejes lidt, så gik den fint.
Efter adskellige timer på stranden i 40 graders varme, kun med 2 ting i tankerne. 1. WOW hun er lækker i den bikini og 2. hvorfor vil min bil ikke starte. Så er jeg nået til den konklusion eller teori at det er starteren som er problemet, så i dag bliver den pillet af. Under renoveringen lå starteren jo bare stille i flere måneder og kan huske at der på et tidspunkt var kommet en det rust dannelse på det lille tandhjul. Der må åbenbart have været noget fugt. Jeg fik fjernet rusten, men hvad hvis det samme er sket inde i starteren, at den simpelthen er rustet fast!!!!!!! Det skal ihvertfald undersøges, så nu bliver den taget ud og skilt ad. Om det er det der er problemet? Om starteren stadig kan bruges? Om jeg skal købe en ny starter? eller problemet ligger et andet sted, skal jeg nok finde ud af, inden Spanien tæver Tyskland i aften :D
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Problemer og løsninger