Første opstart af ny renoveret motor

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf altid6 » søn 29. jun 2008 13:10

Starten er død...............Har pillet starteren ud af bilen og har testet den på 3 forskellige batterier og ved ingen af de test var der noget liv i starteren. Tandhjulet kan dreje rundt og den kan også hoppe ud, hvis man selv rykker den. Så noget tyder på at den elektriske forbindelse i starteren er død. Så imorgen er det ud til atoophug, hvor de har 2 startere på lager til MX-5. Tester dem lige inden jeg køber :wink: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Kuksi » søn 29. jun 2008 15:10

Kom nu altid6.
Du skal da lige prøve at adskille den selv før du køber en anden.
Starteren ligner vel alle ander startere. Det vil sige der er en spole som trækker i et jernanker. Er der forbindelse gennem denne spole? Kan checkes med et ohm-meter ( mellem forbindelsen til tændingslåsen og stel, sikkert 5-20 ohm). Hvis der kan gå en strøm i spolen, skal ankeret kunne bevæge sig (det er her problemet er når det nogle gange hjælper med et slag). Hvis ankeret trækker så skal der skabes kontakt i relæet til den store startstrøm. Kullene kan også være slidte eller hænge.
Syntes da lige det var værd at prøve først.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf altid6 » søn 29. jun 2008 16:25

Ej synes ikke at det er hver at prøve først :wink: , for nu skal jeg snart ud og køre og ikke ligge og rode med en starter som kan købes for en lille skilling. Bilen SKAL snart ud og køre, inden jeg går igang med projekt undervogn og bremser. Der er kun 2 måneder til den skal på Ringen, så den skulle gerne køres til og testets godt inden da, så gider ikke bruge tid på at skille en starter ad :wink:
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » søn 29. jun 2008 20:34

Livet er for kort til at reparere en starter.
Især når man har lavet så meget arbejde som Altid6.

Men derfor er man jo alligevel nysgerrig: Hvad \"gik galt\"?
Det må vente til en regnfuld/stormfuld efterårsaften/-nat....hvis det var mig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » søn 29. jun 2008 20:55

Det er med garanti slidte kul til 20kr.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » søn 29. jun 2008 21:01

(Hvis det er slidte kul - altså ikke bare belægninger - er der vel også en stor risiko for, at fladerne på ankeret har taget skade (metal-metal) Eller hür?)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » søn 29. jun 2008 22:30

@hasse
Nej så er det sådan at fjederen bare ikke kan trykke kullet kængere ned, og så mistes forbindelsen. Eller også så er der en stift (plastic) inde i kullet, der løfter kullet op, når det er slidt ned til stiften. Ved ikke om sidst nævnte også gælder starter kul, men sådan er det i ordentligt el-værktøj.
Dette beskytter ankerets kobber forbindelser, der hvor kullene har kontakt (kommutator)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 30. jun 2008 08:00

Thanks.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » man 30. jun 2008 09:15

En starter kan sagtens renoveres - men spørgsmålet er om man gider...

Jeg må erkende at på så almindelig en motor som dem vi kører med ja der gad jeg ikke med mindre prisen på en ombytter var totalt horribel!

Til Golf'en valgte jeg også at bytte min 14 år gamle Valeo generator ud med en ny Bosch ombytter i stedet for at renovere kul og lejer. Den beskedne byttepris var 900 kr.

Jeg er så spændt på at høre beretningen om den kørende motor fra Altid6 - flot projekt!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf altid6 » man 30. jun 2008 16:48

IT IS ALIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIVE............................Købte en ny (brugt) starter her i formiddags fra en MX-5 årgang 96. Gav 500 kr for den. Satte starteren i, drejede nøglen og wrooooooooom host host host host brrrrrrmmmmmm.............død. MEN den startede :D . Strømen er fin på den, der er fint olietryk, der er ingen utætheder, alt er som det skal være. Anden opstart host host host, den vil ikke starte, indtil den for et lille vip på speederen. Den går igang igen, men dør ligeså snart at jeg slipper gassen. Den kan ikke stå i tomgang af sig selv. Så snart gassen er væk, falder omdrejningerne til 200 og den går i stå. Hmmm tomgangen og tændingen skal jo justeres før at den spinder som en mis. I diagnose stikket laver jeg en jumper fra stik GND til TEN, hvorefter at jeg vil stille tomgangen med den justerskrue som sidder ved indsugningsmanifolden. Bilen bliver startet igen og bliver holdt i live, ved at trykke på speederkablet. Derefter drejer jeg på skruen og drejer og drejer og drejer................Intet sker iforhold til tomgangen og så snart at jeg fjerner fingeren fra speederkablet, så går bilen ud.

Hmm nogle gode råd?????? Jeg kan jo ikke rigtig indstille tændningen får bilen kan stå selv i tomgang. Desuden lider motoren af en slem omgang ventilklapren, hvilket irretere mig lidt, da jeg har renset de hydraliske ventilløftere og de burde være fyldt med ny frisk olie nu :x . Har hældt en mineralsk olie på fra Castrol 15W-40, så den ikke skulle være for tynd ved opstart.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Webmaster » man 30. jun 2008 17:08

Den lyder altid vildt underligt de første 5 minutter efter at have været adskildt.. Prøv at dreje CAS sensoren fuld til den ene eller den anden side.. 10 grader er et par mm fra det ene yderpunkt.. Tror at den min. går ned til ca. 4 grader. Husker som om at den skral drejes i retning henimod fører siden for at nå min. Giv den så et par mm. den anden vej, så er den der næsten!

Har du monteret alle vakumslanger rigtigt ??
Har den det rigtige benzin tryk ??

Og man kan blive ved... Men tomgang har ofte noget at gøre noget med trykslangerne.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » man 30. jun 2008 17:11

Hvor højt i RPM skal du op for at holde den i live?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » man 30. jun 2008 17:23

CAS er sat efter den markering som jeg lavede da motoren blev taget ud. Det er som du nævner Web et lille stykke fra yderpositionen når den er drejet mest over mod føresiden. Jeg skal bare holde den imellem 600 og 1000 omdrejninger så køre den, men meget ureglmæssigt.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf altid6 » man 30. jun 2008 17:33

Der er sat nye tændkabler (Magnecor) og tændrør (NGK) i motoren.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » man 30. jun 2008 17:38

Mht til RPM i tomgang skal den sikkert stå højere end standard, fordi du har et (meget?) lettere sving hjul.
Jeg synes at kunne huske, at jeg også havde noget bøvl med den justerskrue.
Og hvis jeg ikke husker meget galt kontrollerede og justerede jeg slækket i speederkablet og TPS'eren (throttle position sensor-aner ikke hvad den hedder på dansk) skruer på siden, og den der dashpot (er det ikke det den hedder?) altså modstanden i de forskellige stillinger. Det er den med en skrue neden under.

Jeg bliver selv irriteret, hvis jeg bliver spurgt om selvfølgeligheder.
men jeg vover alligevel (det er jo ikke sikkert, at du mentalt er skruet sammen som jeg (det håbe jeg ikke for dig):

ER du 10000 oo/1000 sikker på, at tandrem og cammhjulene står rigtigt??
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Problemer og løsninger