Air /fuel meter

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » tirs 1. jul 2008 15:29

DEt er mærkeligt, at de ikke har svaret endnu. Nu har de været på arbejde ca. 1/2 time!!!

Eller også sidder de og bander på motorvejen - over there.

Den må kunne bruges på narrowband'en. Det oplyste Miatamania mig også om i sin tid.
(At de også tidligere har oplyst, at Jeg \"ikke havde noget at bruge den til-spild af §§\" er nok fordi, de - rigtigt - antog, at jeg havde standard ECU.
Jeg oplyste iøvrigt samtidig, at jeg havde Bipes og Powercard.)

Er vi enige om, at der ikke er nogen form for motorstyring i den?

Den skal kombineres med f.eks. Megasquirt (?)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 1. jul 2008 18:22

Dette er svaret, jeg fik fra Innovate:

Our products will allow you to view you A/F. Our products will not allow you to change your fuel or timing maps.

Og dette er svaret jeg fik i april fra Moss:

I don't think using the 971-100 on an early single-wire O2 sensor system has any advantage at all. I say save your $$$.
Hæft jer ikke ved nummeret. det er den samme \"vi taler\" om.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf BaktusBror » ons 2. jul 2008 10:47

Hei fra en bror i Norge - dette er min første post i dette forum.

Jeg har selv bestilt en \"JAW\" - Just Another Wideband fra http://www.14point7.com men jeg venter fremdeles på den... Årsaken til at jeg ikke bestilte LC-1 med display (combo deal fra Moates.net ) er at JAW tilbyr mere ekstra datalogging-kanaler.

Jeg modifiserer (chiptuner) min originale ECU i min 1996 1.6 90hp (se http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=226162) , og jeg kommer til å benytte wideband-måleren som input ved hjelp av smalbånds-emulator udgangen (på samme måte som LC-1)

Så, hvis man vil følge med på sin lambda-verdi med en original MX-5 computer, så tror jeg LC-1 med display er en fin løsning.
BaktusBror

Indlægaf Lennart » ons 2. jul 2008 11:01

Dem der kan følge med her kan jo lige række hånden op.....Jeg er stadig
stået af :|
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf PartyPhreak » ons 2. jul 2008 15:28

Jeg er stadig med :wink:
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf Kuksi » ons 2. jul 2008 22:56

Ja det vil jeg altså også prøve at påstå at jeg er. :)

@BaktusBror
Super indlæg, vil med stor interesse følge dit projekt, hvis du vil dele det med os. Jeg vil jo selv prøve at gå den vej med en wideband (og senere anden ECU)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf BaktusBror » tors 3. jul 2008 09:34

Kuksi skrev:Ja det vil jeg altså også prøve at påstå at jeg er. :)

@BaktusBror
Super indlæg, vil med stor interesse følge dit projekt, hvis du vil dele det med os. Jeg vil jo selv prøve at gå den vej med en wideband (og senere anden ECU)

Klart jeg vil dele!
Jeg lavet en tråd på det norske MX-5 forum, alt jeg har gjort står der. Jeg oppnådde en økning på 9 hk ved å chiptune pluss 8 ved å bytte til knastaksler fra Miata 91, pluss enda 6 ved å re-tune chip med nye knastaksler - totalt 23.5 hk:
http://mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3815&postdays=0&postorder=asc&start=161

Nå er jeg i ferd med å bytte motor til 1.8, men jeg fortsetter å benytte min ECU fra 1.6, så eventuelle lure funn kan implementeres på alle 90hk NA.

Anbefaler alle med 90hk å ta fatt i loddejernet og sette chip-sokkel i ECU'en.
BaktusBror

Indlægaf hasse » fre 4. jul 2008 00:21

Fordi man chiptuner dvs. sætter en anden crystal i, bliver selve ECU'en jo ikke ændret. Altså den er stadig narrowband.
SÃ¥ LC-1'eren el. lgn. er stadig \"uanvendelig\". Ret??

Sådan, som jeg forstår det/husker det, sker der det ved chiptuningen (udskiftning af crystallen), at ECU'en tror, at motoren feks. går 6000 RPM, hvor den i virkeligheden går 7200. Når så ECU'en tror det nu er 7200 og laver fuelcut, er det reelt ved 8400 RPM.
(Der er vist forøvrigt nogen på miatanet, der ikke fik meget ud af dette).

Kuksi: Husker godt dine yderligere fremtidsplaner (det da meget godt husket. Ikk?)

Her i en sen nattetime:
Er der nogen af jer, der har en ide om, hvor meget sådden en brugt ECU koster (Ved godt hvor jeg kan ringe).
Prøvede lige ebay: Omkring en 500-600,- DKR!!!!

Tror godt jeg vil give noget mere for at være sikker på, at den virker!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » fre 4. jul 2008 00:32

hasse skrev:Fordi man chiptuner dvs. sætter en anden crystal i, bliver selve ECU'en jo ikke ændret.

Nyt krystal = overclocking
Chiptuning = optimering af mapping

Er det ikke to forskellige ting?

Såvidt jeg forstår BaktusBror's beskrivelse er der da hældt andre boller på suppen end et nyt krystal....

Ellers enig i forståelsen af overclocking.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » fre 4. jul 2008 00:35

Er i fuld gang med at læse ham bakteriebroderen, da \"postkassen\" lige bimlede!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 4. jul 2008 00:57

Sådan som jeg læser den norske tråd (det ER IKKE det samme som, at jeg forstår det) er det hele chiptuning (som du beskriver det ovenfor).

Han nævner ikke med eet ord en frekvens på en evt. ny crystal.
Så jeg er faktisk mest tilbøjelig til at mene, at han chiptuner. Og ikke udskifter crystal.
Efter at være gået ind og omprogrammeret i ECU'en .
Og så er jeg stået af. Har simpelt hen ikke begreb skabt om det emne/område.

PS.
Jo der er også en del andre boller. På nogle af hans 3 dimensionale kurver, har han samtidig specificeret de forskellige boller. Og resultat af at komme de forskellige boller i suppen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf BaktusBror » fre 4. jul 2008 09:16

Jeg haver også testet krystal-skift (overklokking) men med dårlig resultat, så jeg oppgav det prosjekt. Det visede seg at min \"immobilizer\" nektet å godta noe mer enn +5% klokkefrekvens før den slukkede for køring.

Men bakteriebrodeeren ble glad igjen når han med hjelp fra nogle gode venner i USA og England fant frem til turtalls-sperren i EPROM.

Så nu er det kun chip-tuning der gelder. Det jeg får til pr. i dag er endring av fuel-map, tennings-map samt turtall-sperre. Jeg må si, at lyden ved 8000RPM på turtelleren er MEGET sjovere enn ved 7000 :D

Dette kan dere godt gøre selv, jeg har lagt ut de nødvendige verktøj på maita.net, se post nr. 189 : http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=226162&page=5&pp=40
BaktusBror

Indlægaf hasse » fre 4. jul 2008 09:18

Tak ska' du ha' norske ven.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf BaktusBror » fre 4. jul 2008 09:54

Bare sjovt...

I edruelighetens navn, før dere alle begynner å hacke:

Vi har KUN løsninger for ECUs med separat EPROM.
Hittil har vi crack for Miata 1.8 94 og 95 modell samt vår europeiske 90-hk 1.6 (95-97).

Hvis der er nogen med en 1996 - 1997 1.8 i Europeisk versjon, er jeg meget interesseret i at se et billede av innmaten i deres ECU..jeg undres om der er EPROM i disse.
BaktusBror

Foregående

Tilbage til Diskussion