Tiggeren fra Åbenrå

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Tiggeren fra Åbenrå

Indlægaf Lennart » man 30. jun 2008 10:44

Igår var jeg og sønnike på Mac donalds i drive in. Fint nok ingen problemer, køen var lidt halvlang. Og da vi nåede hen til mellem betaling og udlevering bemærkede jeg et rimeligt højt tikkeri fra motoren. Samtidig kunne jeg se varmen bølgede hen over motorhjelmen :?
I starten sad jeg og vendte og drejede mig for at finde den bil der tikkede så højlydt, og pludselig fandt jeg ud af at det var min egen......... :|
Jeg blev lidt nervøs, men gjorde flg. observationer, blæseren sprang ikke
igang, selvom køen var rimelig lang, termometret stod som det plejer vel nærmest lidt over halv. Olietrtykket stod som det plejer, da jeg kom hjem tjekkede jeg olien der var oppe på F (ull).
Kan det tænkes at blæseren er defekt ? Og at tikkeriet stammer fra for høj en temp ? Nu er det en NA fra 92 jeg har, så blæseren kan jo godt være defekt, hvordan kan man finde ud af om den er OK ?
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Claus » man 30. jun 2008 11:44

For det første skal du have dig en olie temp målermonteret, det er den der giver dig information om motoren er for varm eller ej - samtidig fortæller den dig hvornår bilen er driftvarm.
Desuden skal du ikke køre med syntetisk motorolie - hvad kører du med nu ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Lennart » man 30. jun 2008 11:56

Der var olie på bilen da jeg fik den, olien ser fin gylden ud så jeg mente
ikke der var behov for at skifte den. Så jeg ved ikke hviklken type olie der er på bilen. :?
Det var foriøvrigt som om tikkeriet startede lige med et.
Lennart

Indlægaf Webmaster » man 30. jun 2008 12:51

Vores kære NA 1,6'ere tikker meget let... Specielt hvis man har påfyldt den lækre og dyre tynde fuldsyntetiske olie ved sidste skift... Det duer bare ikke til en NA.. Den skal have noget halvsyntetisk stuff, som ikke lover en masse på dunken... Til gengæld virker det bare... :wink:

Så skal du bare vente til en dag du har kørt trackday, pakeret i pitten 5-10 minutter og så starter motoren.. Det lyder som en gammel sy-maskine... :o
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf PGS » man 30. jun 2008 13:36

Hvis man har problemer med tikkende ventillöftere så er dette måske lösningen. Medlemmer på den svenske miata klub har anvendt dette med succes.

http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Index.php?sArtId=76844

Ved dog ikke hvem som forhandler dette produkt i Danmark.
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf Lennart » man 30. jun 2008 14:00

Tak for svarene. :D

I mener ikke det var fordi motoren var ved at brænde af pga. en defekt blæser ???

Er det iøvrigt farligt for motoren med alt det tikkeri ??
Lennart

Indlægaf Webmaster » man 30. jun 2008 14:24

Vil ikke kalde det farligt.. men det slider nok lidt.. Men de fleste NA'ere kører jo flere hundrede tusinde km.. så det går nok..

Prøv at skifte olien.. Det burde tage det værste... men tikker den stadig efter opstart oven på en gang halvråden kørsel - er alt bare som det skal være..

Men tikken under kørsel burde ikke kunne lade sig gøre...

Det du beskriver tyder på at olien er for tynd, og oliepumpen derfor ikke får det slynget ordenligt rundt i hele motoren..

Og som du skriver.. farven ser pæn ud, men du ved ikke hvad det er... .. Såå... jeg havde nok foretaget et hurtigt olieskift!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Lennart » man 30. jun 2008 14:38

Hvordan ville en overophedet motor te sig ??? :o
Lennart

Indlægaf Claus » tirs 1. jul 2008 15:57

Bliver en bilmotor for varm, så viser det sig ved at temp måleren er i det røde felt og overløbs slangen skyder kogende vand ud af ekspantions beholderen - det lugter grimt af brændt pakning eller olie når når åbner motorhjelmen og bilen vil ikke rigtig trække ved lave omdrejninger - fortsætter man risikerer man først at frostprop eller toppakningen går sig en tur og så pludseligt går det hurtigt, med det totale havari.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf MrT » tirs 1. jul 2008 18:25

Lennart skrev:I mener ikke det var fordi motoren var ved at brænde af pga. en defekt blæser ??

Blæseren køler kun kølevæsken og ikke olien som sådan, så du burde kunne se på vandtemperaturen hvis den blev for høj at det måske er en god ide at slukke for motoren :)

Hvad olietemperaturen er kan man jo næsten kun gætte sig til, når vi ikke har en olietemp måler.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tirs 1. jul 2008 18:56

Og jeg som troede, at det var en tigger i Åbenrå:
Du spørger om blæseren:
Prøv at lade vognen bliver helt varm i tomgang.
Så skulle blæseren gerne gå igang på et eller andet tidspunkt.

Man kan få noget yderligere køleeffekt, ved at lade \"varmeapparatet\" køre på fuld kraft ( i kold-stilling). Rart at vide i \"katastrofesituationer\".

Olietemperaturen ligger omkring 85-90 c, når motoren er varm (ved kørsel).

Har ikke selv haft problemet, men der er vist noget om, at motoren kan blive lidt utæt ved skift fra mineralsk til syntetisk olie.

Kører selv med Shell Helix 10W 40 og er godt tilfreds.
Prøvede deres mineralske. Ingen problemer.
Har også prøvet deres ultra 5w 40, og det kan ses på olietrykket. Lavere.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » tirs 1. jul 2008 20:37

SÃ¥ at Netto har Shell Helix 10w-40 fire liter for 160kr...billigt.
Min olie temp ligger omkring de 100 når den er driftvarm...
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Felix » tirs 1. jul 2008 20:52

Jeg har i en anden tråd været inde på valget af en lidt større viskositet motorolie og ren fuldsyntetisk motorolie. Har også tidligere haft ventilklapren med fuldsyntetisk 5W40 motorolie og forsøgte adviseret af et forslag med Mobil's 1 fuldsyntetisk 5W50 racing motorolie. Jeg kan fortsat sige at det spiller 100 :D
Ikke én gang har den klapret siden olien kom på - heller ikke efter opstart af godt varm motor og så har jeg fordelen af fuldsyntetisk olie - ingen aflejringer af sort slam i oliekanaler, som godt kan være et problem men mineralsk olie og navnligt galt når man har automatiske ventilløftere - de små bitte oliekanaler i ventilløfterne stopper let til med mineralsk olie, der har det med at blive slidt og danne slam. Læste en lang tråd om det på en engelsk MX-5 side - En entusiast skilte dem ad og viste med billeder hvor grimme såsan nogle kan blive indeni - Problemet er at udskiftningen af olie i dem er dårlig, så har man dårlig olie i motoren - læs olie der nedbrydes i koks og andre aflegringer, finder denne sted indeni de ømtålelige justeringsdele :o Ikke noget til at sige til at det klaprer lidt med tiden
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf hasse » tirs 1. jul 2008 21:35

Claus:
De 100 det er når den er RIGTIG,RIGTIG varm ikk?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lennart » ons 2. jul 2008 05:54

Tak tak tak.

Hasse, hvorfor skal blæseren stå på KOLD, det gir jo ingen logik.
Man skulle da tro man \"trak\" mere varme ud af systemet ved at den står på varm og blæser varm luft væk.

Jeg kan godt se at vandtemp. burde stige, men den står altid nøjagtig samme sted :| Måske defekt.?

Hvad får blæseren til at starte ? Sidder der noget et eller andet sted og styrer det ??? Ja det må der jo gøre, er bare lidt nervøs for at teste om den virker ved at køre motoren så højt op i temp. :?

Finally, har indkøbt et olietemperatur meter, bikse bøvle ase mase, med at få det monteret i bilen, så skulle der trækkes kabel helt ned til oliepluggen, fint nok. Dernæst køre bilen op på de nye ramper, for h....
det er ikke lige så let som man tror :o Men halvvejs op kom maskinen
da. Kravle ind under bilen, kunne kun lige akkurat få skruet pluggen ud med det yderste af fingerspidserne, sveden hagler af en. Ud med vidunderet og møjsommeligt samle de kostebare oliedråber op i en bakke. Ud igen med pluggen, der var to olietemperatur føler plugs med i kassen til termometeret..........MEN ingen passede (selvfølgelig) i hullet. :cry:
GRRRRRRRRRRRRRRR.
Så ind igen, i med den gamle plug, og på med olien igen.
Nu ligger der en halvgnaven mail på MOSSes skrivebord, hvorfor f...i h...
passer ingen af de medleverede plugs i bilen. Simpelthen for idiotisk.
Lennart

Næste

Tilbage til Diskussion