Hvordan har i lavet kørelys?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvordan har i lavet kørelys?

Indlægaf PartyPhreak » tors 26. jun 2008 19:46

Jeg har set MrT's indlæg... Men hvad gør i andre?

Er der kørelys på jeres? Har i byttet om på blink og positionslys? Tænder i for skyklapperne hvergang?

Jeg har kigget på det idag, og havde lige nogle Luxeon dioder liggende. Jeg tror jeg vil forsøge at sætte dem i, istedet for positionslysene. Så holder jeg det mest originalt, istedet for at bytte om på blink og position, og montere relæ'er...
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf PartyPhreak » man 30. jun 2008 16:05

Det var ikke mange der havde noget at sige... :o
Brugeravatar
PartyPhreak

Indlægaf Kuksi » man 30. jun 2008 16:33

Byttet om på blink og pos. lys. Lavet efter opskriften her på sitet.
Har ikke fået sat aut. relæ i, men en summer som husker mig på at slukke.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » man 30. jun 2008 16:38

Det er jo sommer PartyPhreak.......

Men kig her: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1566&highlight=

Jeg er kommet til at love en mere udtømmende beskrivelse af min ombygning, men der er lige det med tiden....

Du (og øvrige interesserede) er i øvrigt velkommen til at kigge forbi og få et par tips.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf PartyPhreak » tirs 1. jul 2008 14:18

Nåja sommeren er over os, jeg tror også jeg smutter til syn med den lille nye idag, så den kan blive omregistreret... :wink:

Det er bestemt ikke utænkeligt at jeg kommer til hareskovby, kører tit forbi da jeg ofte arbejder i Lyngby. Men jeg skal lige ha monteret mit engang, så kan vi finde ud af noget..

Jeg har taget lidt billeder af hvor langt jeg er kommet..

Jeg er ikke sikker på om de kommer til at blænde for meget, men det må jeg se når det kommer ned i kofangeren. Umiddelbart virker det meget stærkt når jeg bare lyser ind i lygten.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
PartyPhreak

Indlægaf Viggoman » tirs 1. jul 2008 16:22

Tak spids......der er sgu da gang i loddekolben :D

LED's er fede og helt sikkert fremtidens lyskilde. Største ulempe i forhold til kørelys er, at de fleste LED er reningsbestemte, enten med en smal lysvinkel eller såkaldt \"batwing\" udstråling. Det passer ikke rigtig godt ind i en parabol beregnet til en glødepære med en nogenlunde ens udstråling i alle retninger. Husk at et lovligt kørelys skal have en overflade på min. 40 cm2.

Hvis man monterede en opalhvid akrylskive ud mod glasset og så et antal high power LED's bagved så tror jeg det ville fungere og være lovligt.

Anyway, god arbejdslyst og du er altid velkommen i Hareskovby.

Jeg har i øvrigt kørt med min Keith Tanner inspirerede ombygning i 3 måneder og kun haft klaplygterne oppe en enkelt gang en sen aften.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf MrT » tirs 1. jul 2008 18:22

Viggoman skrev:Husk at et lovligt kørelys skal have en overflade på min. 40 cm2..

Jep, og derfor kan man ikke installere kørelys i de rum hvor der er positionslys nu, desværre.

Men jeg er meget tilfreds med min løsning. Den er ikke automatisk, men ved bare at tænde for positionslyset tænder jeg både positionslys OG kørelys (i de store rum, hvor blinklys sad før), og en vippekontakt i kabinen gør at jeg kan slukke kørelyset så det kun er positionslyset der er tændt. Vil tro den bør bruges når man kører i mørke, hvis man ikke må køre med både kørelys og nærlys tændt samtidig?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tirs 1. jul 2008 19:48

Har nogenlunde det samme. Vippekontakt i kabinen.
Det er efterhånden refleks, at vippe den, når det er nærlystid (ingen grund til at \"provokere\" I ved nok hvem).

Har dog samtidig forbundet \"det nye kørelys\" som sidder i gabet, med vippearmen på ratstammen (relæ indsat i fjernlysledningerne), så jeg kan blinke til de kønne, jeg møder.
For de andre MX'er får naturligvis den RIGTIGE hilsen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf PartyPhreak » ons 2. jul 2008 07:47

Så er jeg færdig... Godt at høre lidt input fra hvad i andre har gjort, jeg tror også jeg monterer en \"buzzer\" så jeg ikke glemmer at slukke lyset..

Jeg ved godt det ikke er en lovlig installation, både fordi det ikke dækker 40cm2, men også fordi det jo er mit positionslys der har måtte lade livet... Angående lysvinklen, så går det jo igennem lygteglasset som spreder lyset ret meget horisontalt.

Jeg er nu bestemt tilfreds ;)

Det er meget svært at fange lyset på et kamera, men jeg har forsøgt..

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
PartyPhreak

Indlægaf Kuksi » ons 2. jul 2008 07:58

Det ser ellers godt ud PartyPhreak 8)

Har selv LED i kabine belysningen. Her er den ene \"pære\" (består af 4 led) dog begyndt at flimre vildt en gang imellem. :(
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 2. jul 2008 08:28

PartyPhreak:
Lidt malurt:

Hvordan tror du selv, det vil være at møde dig som modkørende?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf PartyPhreak » ons 2. jul 2008 09:53

Kuksi --> Tak.. :wink: Det kan være fordi der ikke er brugt formodstand, og de bare sidder i serie.

Hasse --> Det vil ikke være slemt, det blænder slet ikke nær så meget som billedet viser.
Som jeg skrev, så er det utroligt svært at fange det rigtige lys på billeder, jeg tog også et billede i dagslys, der kan man slet ikke se det er tændt. Men i virkeligheden, så ser det rimelig fornuftigt ud.
Når jeg får nogle tilbagemeldinger og hvis det viser sig at de blænder, så er det nemt at skrue ned for lysstyrken da det bare er 2 modstande der skal skiftes. :)
Brugeravatar
PartyPhreak

Indlægaf MrT » ons 2. jul 2008 10:09

Ja, det er ret besværligt at fange lygtelys rigtigt på billeder, har jeg også bøvlet meget med.

Det ser ud til den giver tilpas med lys, altså sådan et lys man ligger mærke til (ikke nok til at du kan køre med det om natten vil jeg tro, og stadig se vejen) - men det er svært at sige ud fra billedet. Sålænge det ikke blænder modkørende og det samtidig er så \"lyst\" at det er ligeså \"catchy\" som hvis du havde monteret det i det store hul, så tror jeg nok du skal klare den.

Lovligt er det nok ikke, men jeg vil nu mene at sålænge det er forsvarligt at køre med, er det da bedre end ingenting.

Alternativt kan du da begynde at forske i at montere lyset i det store rum i lygten, og blinklys der hvor du har lyset monteret nu?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion