differentiale

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

differentiale

Indlægaf hasse » tirs 10. aug 2004 19:45

Min er en 90'er med \"open differential\".
Jeg har fundet en brugtdelshandler i Tyskland, der sælger \"limited slip\" med ophænget og det hele.

Men jeg er faktisk mere varm på det \"limited slip\" som bl.a. Jackson sælger.

Billedet er jo meget enkelt at se på. MEN HVA' MÆ monteringen??????

Er der nogen, der har monteret Jacksons \"limited slip?????

Er det en enkel/relativ enkel opgave??????

Mvh

Hasse
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

SÃ¥ var det NU

Indlægaf hasse » ons 9. mar 2005 13:14

Jamen så må jeg jo selv:
Nu skulle det være, og efter at have surfet nettet tyndt (ikke meget at hente) talte jeg med vores allesammens Andreas. Det viste sig, at han havde et diff. liggende, der havde gået 5.000 km. km. Så det købte jeg efter, at han fortalte, at der ikke var de store problemer med af- /påmontering af differentialet.
Men man skulle holde fingrene fra selve opsætningen af tandhjulene i diffet.
SÃ¥ det var jo heldigt, at det han havde var sat op. Dvs. var installeret i den forreste halvdel af den klump, som diffet sidder i.

Vejret var med mig: 2 dage med varmegrader.

Op med bagvognen. Donkraft under motoren (gearkassen) til understøttelse.
Af med diverse aksler. Min MX'er er fra 1990, så jeg behøvede ikke at frigøre dem fra hjulnavet.
Frigjorde de øverste bolte i bærearmene (senere (for \"sent\")), så navet kunne vippes ud af.Det fandt jeg ud af, da jeg skulle tage akslerne fra bindeleddet i diffet. En af kuglelejekuglerne blev presset ud, da jeg prøvede at få akslen fra bindleddet i diffet.
Jeg lod bindeleddene i diffet blive siddende. Og det skulle jeg ikke have gjort. Bolten (26mm), der holder bindeleddet til kardanakslen sidder rigtig godt fast. Og den kunne jeg ikke skrue af. Så det var senere op til en med luftværtøj med hele diffet.

Frigørelsen af ppf'eren (jeg ved ikke hvad den langsgående \"bjælke/ramme\" mellem motor og diff hedder på dansk) gav virkelig problemer.

Det var de satans lange, lodrette bolte, der går gennem ppf'eren og diffet. De var rustet fast fast, men jeg fik dem da ud. Men dermed

var problemerne ikke væk. Inden i sidder der en lang låsecylinder. Rustet fast. Og jeg kunne ikke få fat i en M14 1,5 bolt. Og i ppf'eren sidder der forneden en lille satans låseskive. Rustet fast. Men jeg fik diffet og ppf'eren vredet fra hinanden.

Selve adskillelsen og samlingen af diffet var uden problemer. Jeg benyttede lejligheden til at udskifte de tre pakdåser-akselindgangene-

i diffet.
Og jeg udskiftede diffets gummiophæng (sikkert ikke HELT nødvendigt, men gummi bliver jo også gammelt, og jeg havde det jo ude).
Vidste I iøvrigt, at difft var gummiophængt?
Det var svært at få de gamle ud (mejsel/mukkert) og få de nye i. Brugte en skruetvinge, men skulle (bagklogskabens utålelige klare lys) have brugt samme \"værktøj\", som jeg omtaler nedenfor eller en

aftrækker....kommer lige lige nu i tanker om. Og pas på. når/hvis I banker. Diffophænget er af aluminium/letmetal.

Nå så skulle lortet samles. Den forbandede låseskive i ppf'eren kunne jeg simelt hen ikke få ud. Og jeg havde prøvet Andres' råd om mejsel og mukkert. Men så kom jeg i tanke om mit hjemmelavede værktøj jeg brugte, ad jeg udskiftede bøsningerne i trianglerne:
Et lille rør med en lidt større diameter end \"problemet\", en bolt/møtrik og 2 stykker jern med et hul svarende til bolten.
Og jeg skruede og skruede. De tværliggende jern (og de var tykke) bøjede. Men der kom et ganske lille mellemrum. Så prøvede jeg med mejsel og mukkert/hammer. Og svupti kom den ud.
Resten var faktisk \"a peace of cake\". Næsten. Det samlede differentiale er tungt. Og det hjalp ikke meget at bruge en donkraft til at løft det i stilling. Det har et mærkeligt tyngdepunkt. Men med snoreløkker/-træk (i bogstavelig forstand) lykkedes det. Og donkraften, der understøttede motoren kunne bruges til at justere højden på ppf'eren.

SÃ¥ nu har jeg et Limited slip-differential clutchpack type.
Har fyldt Q8 SAE 90 differental oil på diffet.
Der er en utrolig forskel fra mit gamle open-diff (det manglede sg'u osse bare), men de store kørselsmæsige udskejelser er det ikke blevet til.....endnu. Jeg kører pt. med 185x65-14. Så nu mangler jeg bare lige at udskifte motorens gummi\"ophæng\".
Jeg købte gummiet til diff og motor hos Jackson Racing.
Hasse

NB OBS:
2 gange i træk er forsendelser fra JR ikke kommet frem:
Udstødningsmanifolden kom aldrig og blev annuleret så snart jeg kunne. Sæt jer ind i reglerne for mastercardbetalinger/tilbageførsel af penge.
Gummiklodserne kom aldrig men jeg fik er erstatningsforsendelse.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Martin » ons 9. mar 2005 19:36

Hej Hasse! cool projekt du har haft gang i her!!

hvordan er det anderledes at køre med? kan du kun mærke det når du laver spin, eller er det konstant at forskellen kan mærkes?
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

kørsel

Indlægaf hasse » ons 9. mar 2005 19:42

Indtil videre - har ikke kørt så meget - er min umiddelbare opfattelse, at mx'eren ligesom bider sig meget mere ned i asfalten.
Har en fornemmelse som om den \"gnaver sig ned \" for at få et bedre greb.

Og det er jo ikke så ringe endda.

At kurvekørsel er noget helt andet siger sig selv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Martin » ons 9. mar 2005 19:50

lyder bestemt ikke dårligt.... men er der ikke noget med at det system ikke holder så længe (at det kommer til at virkse som et åbent dif. efter kort tid)??

overvejer også selv om det på et tidspunkt måske skulle skiftes ud til sådan et med spær i!
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf hasse » ons 9. mar 2005 19:58

Det har jeg også læst på nette, at en eller anden skrev.
Men det er jo ikke til at vide om han/hun kører banerace hver dag og iøvrigt kører som en brækket arm med bilen i skråstilling el. lgn. når han/hun kører ligeud.

Men det var da også en af de ting, som jeg spekulerede over/på.

Le temp le vera, som de gamle romere ville sige....eller var det de gamle frankere?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Tuning og modificering