Kan jeg \"male\" dette område med en lak stift?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Kan jeg \"male\" dette område med en lak stift?

Indlægaf MrT » man 14. jul 2008 23:53

Jeg har brugt sådan en lak stift her til at duppe lidt på nogle stenslag og andre små hvide områder/ridser der er i min lak, bl.a. et sted hvor en nøgle har ridset helt ind til metallet, har jeg givet den lidt også:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/387

Men jeg tænkte på om det er muligt at bruge den til at \"male\" det her større område på min bagklappe, som jo ikke ligefrem er videre kønt? Der må være en som har været lidt for grundig med en poleringsmaskine...

Billede

Det skal ikke være SUPER pænt, bare pænere end det er nu, men jeg vil samtidig ikke risikere at gøre det værre for maleren når hele bilen skal males engang (ved ikke hvornår endnu), ved ikke om sådan en maler skal slibe det hele ned eller han bare kan give den et nyt lag rød oven på osv, og om det i så fald vil være dumt af mig at jeg bruger en stift til at opfriske ovenstående hvide område...
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tirs 15. jul 2008 09:06

Lakstift tørrer alt for hurtigt. Du vil ikke kunne lave det pænt med sådan én.

Forslag:
Få fat i en spray fra Mazda. For at være sikker ville jeg købe den via Mazda i DK.
Farvekoden kan du se på pladen i motorrummet.

Og så må du sætte dig ind i, hvordan du grunder, fylder op og afdækker, så det KUN er området omkring afskalningen, der bliver sprayet.
Du kan evt. spraye lakken op i en skål og så påføre det med pensel.
Men så er der det med den røde farve!!!

Hvis jeg var dig, ville jeg spraye hele den \"lodrette\" afslutning af klappen.

Når det så er hærdet (en 14 dages tid--for at være sikker) kan du begynde at polere. Min erfaring med spray er, at det bliver nopret. Og det skal slibes/poleres ned.

Men ærligt: Tror, hvis jeg var dig:
Kør op til en autolakerer. Kig ham dybt i øjnene og spørg ham, hvor meget han skal ha' for at male hele bagklappen (Som du selvfølgelig selv af- og påmonterer). (Og prøv så af få en lille beholder med malingen og dertil hørende hærder med hjem).

Kan ikke huske, hvad årgang du har. Men det med afskalning på bagklap er noget, som ihvertfald de første NA'ere er født med. Sikkert dårlig bundbehandling fra Mazda's side.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » tirs 15. jul 2008 10:38

Jeg er bange for det er lidt spild af penge at gå til en maler og få ham til at ordne bagklappen, idet jeg jo alligevel skal have hele bilen malet om på et tidspunkt, og så vil det jo være surt hvis resten af bilen ikke matcher bagklappens farve præcis, eller hvis bagklappen skal males igen :)

Jeg tror ikke det er maling der er skallet af, men jeg ved det ikke. Jeg har bare de hvide områder andre steder også, f.eks. her:

Billede

Billede

Jeg tror dog ikke det er nødvendigt at grunde, for det lader til kun at være det \"røde\" som er væk, der er jo hvidt indenunder og ingen rust e.l. at se overhovedet. Har bare dårlig erfaring med spraymaling, det er sjældent mine resultater bliver gode :D Men det bliver da nok bedre end der bare er en hvid streg...
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tirs 15. jul 2008 10:53

Du har sikkert ret i det med at grunde.
Men så må du male i flere/mange omgange for at eliminere \"højdeforskellen\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » tirs 15. jul 2008 11:17

Ja, det kan du have ret i. Må tage min lakstift med til mazda og få en spraydåse i samme farve, for lakstiften lader hvertfald til at passe meget godt ind, de steder jeg har brugt den indtil videre.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Bent » tirs 15. jul 2008 11:38

jeg tror, jeg ville male bagklappen gennem et hul i et stykke pap, det vil minske \"fejlsprøjt\" og dermed efterpoleringsbehov. Spejlet kan afmonteres eller døren kan afdækkes. Hvis du maler fejlen ved håndtaget indefra, kan fejlsprøjt minimeres.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Lennart » tirs 15. jul 2008 13:23

Jeg har malet adskellige steder med original spray fra Mazda, samt papstykket som Bent siger. Jeg har gjort således at jeg har brugt noget fint sandpapir først for at udjævne kanterne og dermed malet ca 10% ud over selve pletten. Resultatet er fremragende, man kan simpelthen ikke
se det er repararet, lige undtagen hvis man går helt tæt på i direkte sollys. Det skal dog helst have et par gange for at der kommer en vis tykkelse, som fylder hullet op.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Kuksi » tirs 15. jul 2008 13:25

Høyer autodele har solgt mig en rød spray som passer perfekt til min røde NA. De slog op i en tabel og fandt farven. (Her ikke koden her)

@MrT: Det er helt rigtigt at du ikke har nogen højdeforskel, da det er en polerings skade du har. Jeg ville gøre som Bent foreslår. Sprøjte gennem et hul i et stykke pap, som holdes 5-10 cm over stedet. Når det er hærdet helt på kan du polere stedet, og opnå et flot resultat.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Claus » tirs 15. jul 2008 17:23

ellers se her de kan udføre mirakler www.chipsaway.dk
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus