Hvor ruster en MX5 typisk?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvor ruster en MX5 typisk?

Indlægaf KimT » søn 13. jul 2008 11:55

Som førstegangskøber er jeg på udkig efter en sund mx5'er og derfor vil jeg gerne høre hvor en mx5'er typisk ruster.

Er der forskel på NA og NB mht. rust?

Mvh Kim
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Viggoman » søn 13. jul 2008 13:03

16 - 18 år gamle biler er naturligvis ikke 100% rustfrie, men MX-5'eren er relativt modstandsdygtig mod rustangreb. Det hyppigste rustproblem er rust nederst i sidepanelerne mellem døren og bagerste hjulkasse. Det er den yderste plade der ruster igennem indefra, men det er forholdsvist enkelt at reparere. Mange NA'ere er blevet repareret her og er det udført korrekt holder det i mange år.

Har bilen været kørt året rundt og med salt på vejene kan også en MX-5 være rådden. Vinduesrammen, A-stolpens bund hvor den går over i vangen og nederste del af forskærmen lige foran døren, skærmkanter mv. kan også være giftige steder.

De grove undervognskomponenter (bærearme mv.) vil typisk have overfladerust, men det er normalt ikke noget at bekymre sig om.

Hvis du finder et fornuftigt sundt eksemplar og giver den en fuld undervognsbehandling kan den holde i rigtigt mange år.

Gå bilen kritisk efter og hav en kraftig magnet med til at afsløre reparationer udført med plastic padding. Sørg for at få en troværdig forklaring på bilens historie og undgå voldtunede \"Brian\" eksemplarer. Bruger du din sunde fornuft + lidt kritisk sans er MX-5'eren en af de sikreste biler at købe brugt.

Endelig : giv dig god tid, tag rundt og se og prøv nogle stykker, jo flere jo bedre. Du lærer hurtigt at skille skidt fra kanel.

Og for nu at svare direkte på dit spørgsmål: min NA 92 med 90.000 på klokken er fuldstændigt rustfri selv om den aldrig har fået en undervognsbehandling. Det er der ikke mange 16 år gamle biler der kan fremvise.

NB'erne skulle være mindre udsat for rust i panelerne, til gengæld ruster de ofte ved bagklappen. Og da en NB i sagens natur er nyere er typisk også mindre rustne. Men også en del dyrere.....

Tjek i øvrigt her: http://www.miata.net/faq/inspection_list.html
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf KimT » tirs 15. jul 2008 18:03

Tak for dit svar Viggoman!

Jeg har været ude og se på en NA og en NB og de steder du nævner går igen på begge biler:

nederst i sidepanelerne (NA+NB) [meget rust / gennemtærret]
inderside af bagklap, tæt ved kanten (NB) [meget rust, men kan sikkert fikses]
skærmkant ved bagerste hjulkasse (NB) [NB'eren havde allerede fået skiftet skærmkanterne, NA'eren så jeg ikke noget ved]

ud over det var der små bobler få steder rundt omkring på begge. Jeg tror jeg har set et par dårligt holdt eksemplarer :|

Men hvad koster det at få udbedret gennemtæring nederst ved sidepanelerne :?: (det er jo åbenbart noget som er svært at undgå)

Med venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Viggoman » tirs 15. jul 2008 21:02

Det lyder som et par dårlige eksemplarer du har set på.

Hvis du vil have en idé om hvad det koster at reparere et par rustne paneler er Andreas fra Autofast nok den rette at spørge.

Jeg ville gå efter en bil hvor det var ordnet forsvarligt.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf JK » tirs 15. jul 2008 21:36

Du kan da købe min - der skulle ikke være noget!

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... 2132#12132
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Viggoman » tirs 15. jul 2008 22:39

Faldt lige over denne videoserie der viser rustarbejde på en NA.

Et lidt mere kompliceret tilfælde end typisk, men hatten af for håndværket!

http://www.expertvillage.com/video-series/2556_car-restoration.htm

Og i øvrigt: http://www.bilbasen.dk/cars/usedcars/showcar.aspx?Source=2&AdId=313795 :D
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Tilbage til Diskussion