Haglbuler! :(

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Haglbuler! :(

Indlægaf Tore » tors 17. jul 2008 14:16

Hep!

SÃ¥ er jeg netop kommet hjem igen fra en dejlig tur i 5'eren i de Franske alper - det vil jeg gerne anbefale! :D

Desværre blev vi fanget i en voldsom haglbyge dernede, og 5'eren har fået en masse (20-30) små buler rundt omkring. Mest på kølerhjelmen og bagklappen.

Er der nogen der har erfaringer med at udbedre sådanne småbuler hvor lakken ikke er gået i stykker? Bulerne har en diameter på omkring 1 cm, og er ikke ret \"dybe\".

Jeg har set flere steder på nettet at der findes firmaer der lever af at rette den slags buler ud, uden at afmontere pladedele, og uden at omlakere.

Kaskoforsikringen dækker selvfølgelig, men jeg vil gerne lave det selv. Både for at spare selvrisikoen, men også for at lære det (medmindre det kræver special værktøj for mange tusinde kroner).
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Webmaster » tors 17. jul 2008 15:27

har god erfaring med http://www.nopaint.dk
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Tore » tors 17. jul 2008 15:50

Nopaint.dk er hermed noteret. Tak.

Faldt over denne video:
http://www.metacafe.com/watch/501379/remove_car_dent_with_airduster/

... nogle kommentarer/erfaringer?
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf Felix » tors 17. jul 2008 21:32

Har også på film set det samme gjort med tøris (fast CO2) som køling, men da det ikke er lige til at få fat på, er tricket med luftsprayen godt - jeg tror nu ikke det er flydende CO2, der i er spraydåsen, men en freontype som også køler kraftigt ved fordampning.
Det der sker er at man skaber kraftige forskelle i metallet temperatur omkring bulen - koldt metal trækker sig sammen varmt udvidder sig og det er den kraft man i metoden udnytter til at trække bulen ud. Skal nok prøve nogle gange med varme/kulde på forskellige steder omkring bulen før det virker. Nogen der har prøvet det selv?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kuksi » søn 20. jul 2008 13:49

Ikke endnu, men det vil jeg helt klart prøve på mine småbuler.
Har også en bagklap der har været i haglvejr, og om metoden dur her må de også prøves. Skal nok melde tilbage.
Vil nok bruge \"Kuldespray\" som kølemiddel. Det bruges til elektronik fejlfinding, og køler også til omkring -70 grader ( det er jo nok det samme indhold)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Tore » søn 20. jul 2008 14:09

Jeg prøvede i går med varmepistol og frysespray. Det gjorde ikke den store forskel. Frysesprayen var fra thansen og køler kun til -30 - måske var det derfor. Nu har jeg bestilt en co2 spray som jeg vil prøve at vende på hovedet.

Hvis det heller ikke virker har jeg tænkt mig at prøve tøris. Det har jeg læst skal være bedre til de helt små buler... og hvis det stadig ikke virker må jeg jo betale mig fra det. :wink:
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf Claus » søn 20. jul 2008 14:20

Tror ikke det vil virke på små hagl og bilka buler, tror de er for små.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » søn 20. jul 2008 17:17

Der er ikke tale om en trykbule. Dem kan man være heldig at få rettet ud - dvs i plan med omliggende metal - feks. med en sugekop el. lgn. eller, hvis man kan komme til: Ved at presse på den rigtige måde på den anden side.

Efter min opfattelse er der her tale om en \"slagbule\", hvor der - ganske vist i meget lille målestok - er kommet en deformation af metallet (blevet \"tyndere\").
Og dette \"tyndere\" metal har altså et større areal, som man så forsøger at få til at passe i det opindelig mindre areal. Det må give problemer.

Som \"sagt\" kan man få sugekopper, men dem som jeg f.eks. har er for store ....diameteren.
Princippet kan MÃ…SKE bruges, hvis man har adgang til en ordentlig vacuum pumpe.
Kan man montere en slange på denne med en indre diameter på omkring det inderste af bulens størrelse, kan det tænkes, at den kan trækkes nogenlunde ud.

Har aldrig set det i praksis. (Opfindelse?)
Men det er da et forsøg værd.

HELT godt bliver det nok ikke.

Hverken på den ene eller anden måde.

Af egen erfaring ved jeg, at der er i MX'eren er tale om meget blødt metal og at begynde at \"snedkere\" på det med \"hammer og segl\" giver sjældent et godt resultat. Så står den ihvertfald på en god gang spartling bagefter.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Haglbuler! :(

Indlægaf AS DK » man 21. jul 2008 15:37

Tore skrev:Jeg har set flere steder på nettet at der findes firmaer der lever af at rette den slags buler ud, uden at afmontere pladedele, og uden at omlakere.

Kaskoforsikringen dækker selvfølgelig, men jeg vil gerne lave det selv. Både for at spare selvrisikoen, men også for at lære det (medmindre det kræver special værktøj for mange tusinde kroner).

Sidste år var der en masse skriverier i aviserne om et stort antal biler, der var blevet haglskadet hos bilforhandlere i Silkeborg.
Prøv at spørge en forhandler i Silkeborg, hvilke firma eller metoder, der er bedst.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Re: Haglbuler! :(

Indlægaf BB » man 21. jul 2008 16:00

AS DK skrev:
Tore skrev:Sidste år var der en masse skriverier i aviserne om et stort antal biler, der var blevet haglskadet hos bilforhandlere i Silkeborg.
Prøv at spørge en forhandler i Silkeborg, hvilke firma eller metoder, der er bedst.

Ellers er det helt sikkert nogle VW folk der kender et trick eller to http://www.spiegel.de/international/business/0,1518,562478,00.html

Jeg tror at jeg ville overlade opgaven til min forsikring.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Tilbage til Problemer og løsninger