Claus:
Gyroeffekt og vægt.
Det med at fange striber er dækket - læs bredde - ikke 17\" fælgen.
Redaktør: Softtop
Claus skrev:Hvad er forskellen på at jeg føler bilen styrer væsentligt bedre med bedre styre respons versus hvad der rent faktisk er bedst ?
Ja dit svar er jo meget simpelt når man ser på fysikkens grundlæggende love. Jeg arbejder bl.a. med gyrostabiliserede instrumenter til hverdag, så deeethasse skrev:Gyroeffekt.
Hvilket gyrohjul har du sværest ved at ændre retning på af de to ovennævnte (ved samme rpm)?.
Gør det selv eller få en af dine venner til at regne ud, hvilke kræfter "vi taler" om. De er rigtig store. Er vist beregnet i en anden tråd her på sitet. Kan ikke huske hvor.
Og her faldt kæden så af for mig, for jeg troede absolut at en NA havde én ET, NB sin ET osv... Hvor finder jeg så den oplysning, for jeg har læst en tre - fire forskellige tal nu og aner ikke hvad jeg skal tro på. Jeg er jo "blot" ejer af en ´92 1,6 NA m. ABS. Jævnfør linket her, læser jeg det som ET 45 http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html#spechasse skrev:ET.
Læg mærke til, hvad jeg skriver "..din models ditto.."
Det er et spørgsmål om ophængs/hjulgeometri.
Og når Mazda bruger en ET på XXmm, er det nok fordi, det er det optimale. (Iøvrigt tror jeg, at du får MEGET svært ved at finde en fælg, der feks, har en ET på over 45mm..min dyts).
Claus skrev:Hvis der er noget der fremmer køreegenskaberne så er det absolut 17", men så er er der heller ikke komfort tilbage.
Ja der er himmel til forskel hvis man går fra 15" og over til 17", det er som dag og nat.
Man føler virkelig at bilen sejler med 15" og som om undervognen er fyldt op med slidte nylon bøsninger og man har en sive punktering på det ene dæk. "læs komfortabel"
Og smider man 17" på bliver bilen stram og kontant og fantastisk kontrollerbar selv når grænsen er overskredet. "læs rå"
Claus skrev:At der så er forskel på dæk, ja absolut. jeg har kun erfaring med originale fælge på 15" udstyret med originale Michelin 195/50/15 samt 205/40/17 med Continental og GoodYear.
And skrev:Nøøøj for en religiøs diskussion jeg har fået åbnet op for her - jeg er ikke nødvendigvist blevet klogere, men jeg nyder at læse de forskellige betragtninger.
And skrev:Og her faldt kæden så af for mig, for jeg troede absolut at en NA havde én ET, NB sin ET osv... Hvor finder jeg så den oplysning, for jeg har læst en tre - fire forskellige tal nu og aner ikke hvad jeg skal tro på. Jeg er jo "blot" ejer af en ´92 1,6 NA m. ABS. Jævnfør linket her, læser jeg det som ET 45 http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html#spec
Jeg har bare læst 35 og 38 i andre forummer.
Claus skrev:Hvis der er noget der fremmer køreegenskaberne så er det absolut 17", men så er er der heller ikke komfort tilbage. Ja der er himmel til forskel hvis man går fra 15" og over til 17", det er som dag og nat. Man føler virkelig at bilen sejler med 15" og som om undervognen er fyldt op med slidte nylon bøsninger og man har en sive punktering på det ene dæk.
Og vil da lige tilføje:
Ultra leggere vejer vist mere end Super ditto.
Tilbage til Tuning og modificering
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 0 gæster