Så fik jeg besøgt en expert. Ejeren af Næstved cylinderservice, har kigget og lyttet til motoren. Det var også ham som lavede min blok og top. Han ved en ting eller 2 om motor og har meget erfaring inden for motorsport, hvor han selv har kørt og nu laver en hel del af de motor som bliver brugt i dansk motorsport. Jeg blev helt svedt af alle de ting han kunne fortælle om sådan en motor, ting som vi andre dødelige måske ikke lige tænker over. Er sikker på at Hasse ville kunne få timer til at gå med at snakke specifikationer og indstillinger med ham

. Når først og fremmest syntes han godt om MX-5

, dernæst lyttede han til motoren og vi fik en lang snak. Der er intet galt med lejer, krumtap eller pejlstænger PYHAAAAAAA, det var en stor frygt jeg havde. Lyden kommer fra topstykket. Hvis det havde været noget længere nede i motoren, så havde bilen ikke kunne køre som den gør og have den kraft som den har. Lyden eksistere nærmest ikke ved tomgang. Der var flere muligheder og teorier. En kan være, som det er blevet nævnt, en stoppet olie kanal og derved er der en eller flere løftere som ikke for olie nok. Det kan være kolapset løftere. Det kan være metal toppakningen som har rykket sig lidt og derved går stemplet op og ramme pakningen. Det kunne også være noget med de justerbar takthjul, som ikke er indstillet korrekt i forhold til den gamle indstilling med de originale takthjul. Dette kan gøre at knaster står lidt forkert i forhold til stempel gangen, hvilket kan medføre at nogle ventiler og stempler lige for ramt hinanden

. Yderst uheldigt og en begynder fejl, hvis det er tilfældet. Men det for jeg lige tjekket i dag. Hvis det er tilfældet må topstykket af og skaderne gøres op. Men er der ikke noget med at motoren til en MX-5 er lavet på en sådan måde at stempler og ventiler ikke kan nå hinanden, specielt ved en knækket tandrem???? I de nye stempler er der en forsænkning i toppen, så der er endnu mere spillerum imellem stempel og ventil, men både blok og topstykke er blevet slebet, så måske kan de nå hinanden alligevel!!!!!! Selvfølgelig er det ikke fedt at der er en fejl i motoren og den lyder forkert, men det er rart at få noget inspiration til hvad det kan være, når man selv er nået til det punkt, hvor ens kreativitet for at løse problemet er brugt op. Han lovede at den nok skulle blive klar til både Sturup og Nürburgring om en måneds tid. Så på med arbejdshandskerne og op på hesten igen

.