SÃ¥ er der lyd fra motoren............

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

SÃ¥ er der lyd fra motoren............

Indlægaf altid6 » lør 26. jul 2008 18:20

Har samlet hele skidtet igen efter min rensning af ventilløfterne. And guess what...................NO F..KING NEWS. Lyden er den sammen. Kørte en lang tur for at gøre motoren godt varm. Var højst oppe på 4000 omdrejninger, da den stadig er ny motoren. Det hjalp ikke. Så fik den en bøtte Wynn´s HLA treatment ned i motoren, kørte en lang tur og stadig den samme lyd. Jeg har tabt, ved simpelthen ikke hvad det er galt og hvad jeg skal gøre for at få den væk. Bilen køre perfekt, jeg har de reneste ventilløftere i nordeuropa, tændingen er sat til 14 grader, den køre perfekt i tomgang. HJÆLP. Når men i kan jo ikke alle komme hjem til mig, så jeg må komme til jer. Har optaget en video af motoren, så prøv at lyt til den og kom med en ide. Den susende lyd er ikke fra bilen.
http://www.youtube.com/user/altid6.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » lør 26. jul 2008 19:06

Jeg hører - lyttet et par gange - 3 lyde:
1.
Fra kilremme---skråt op.
2.
En metallyd, som om noget skraber konstant mod nogen andet.
Evt. remhjulet på krumtappen/vandpumpehjulet.
Mellemlægsskiver vendt forkert?
Knasthjulene (tvivler)
Også lidt skråt op (indtil videre) med disse ting.
3.
Og så den tikken, der forøges med omdrejningerne.
Jeg KAN IKKE \"se\" andet mulighed -desværre- end, at ventilarbejdet -sæder, tilretning af ventiler ikke er lavet ordentligt.

Men stadigvæk:
Sådan som jeg læser de forskellige steder, må HLA'erne ikke kunne presses sammen. Du skriver tidligere, at det kan de.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » lør 26. jul 2008 19:25

Puha det håber jeg ikke du har ret i Hasse, for jeg gav sgu mange penge for at få fræset ventiler og sæder. Ham jeg fik gjort det hos skulle være rimelig skrap, han laver også motorer til Rally og banesport. Da jeg pillede alle ventilløfterne ud kunne jeg ikke presse en eneste af dem sammen med fingerne. Efter at have skilt dem fra hinanden kunne jeg presse dem sammen, men det var lige som ham fra Miata.net fortalte, så intet problem der. De er sikkert blevet hårde igen efter de er blevet pumpet op med olie. Svært at forklare, man skal have dem i hånden.

Den der metallyd kommer bagfra motoren. Lyder som om at svinghjulet og koblingen gnider lidt op af hinanden, eller at det bare er lyden af et lettere svinghjul, har hørt nogen steder at det godt kan give noget lyd fra sig, men ved ikke hvad for en lyd.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » lør 26. jul 2008 20:23

Ved nærmere eftertanke lyder det måske også lidt mærkeligt, det med \"dårligt arbejde\".

Mit \"eftertankeargument\" er fgl.:
Hvis vi går ud fra, at der er slebet for meget i ventilsæderne og på ventiler, så skulle ventilerne da komme højere op. Ikk'?

Og hvis det er tilfældet, så ville der da mindre spillerum til HLA'erne. Og så skulle de da slet ikke klikke.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » lør 26. jul 2008 20:37

Hvis det er dette link, du bla. henviser til ang. udskiftning af HLA'ere, så læg mærke til, at der står man frarådet at udskifte ALLE HLA'erne blot fordi en giver støj.

Og der står altså også det med sammenpresning.
Det er ikke direkte MX5 den henviser til men alligevel.

http://www.miata.net/garage/tsb/tip_1_0595.html

Og ang. mx5
http://www.miata.net/garage/tsb/s011_91.html
hvor der også er nummer på HLA'ere med større oliehul.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » lør 26. jul 2008 23:04

Lyder dæleme ikke rart. Men i mine ører lyder det ikke som HLA støj. Det jeg kender som HLA støj er mere \"skarpt\". Men det lyder meget som en lyd fra topstykket.

Har du tjekket kompressionen?

Ellers skriv til forum'et på miata.net og link til video'en. Kan hænde der er et \"petrol-head\" over there der har et kvalificeret bud.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Viggoman » lør 26. jul 2008 23:22

Faldt lige over denne tråd på miata.net. http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=292025&highlight=head+noise

Her er også et link til en video og det lyder sgu lidt hen ad din. Dieselagtigt vil jeg sige...... :(

Et af budene går på at det er en plejlstang eller stempelpind..... :cry:

Jeg ville nok opsøge en proff. bildoktor til at stille diagnosen. Og ikke køre derhen i MX-5'eren.......
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » søn 27. jul 2008 01:47

Har lyttet lidt til den video og synes overhoved ikke at det lyder som min motor. For det første så banker hans motor ved tomgang, mit problem høre du først når man gaser lidt op, det er meget svært at høre ved tomgang. Det næste er at det lyder mærkeligt at mine pejlstangslejer allerede er røget en tur. Bilen har kørt 250 kilometer med helt nye lejer og pejlstænger og denne lyd var der lige med det samme, førstegang jeg startede motoren efter genopbygningen. Til sidst så er det meget tydeligt at lyden kommer fra topstykket, når man sætter den ene ende af en skruetrækker til topstykket og håndtaget til øret, kan man tydeligt høre at der kommer en klikken fra topstykket, men det er ufattelig svært at lokalisere hvor det kommer fra (hvilken løfter det eventuelt kunne være). Den 7 august har jeg en tid hos Andreas, så må jeg høre hvad han siger, men han har sagt at det er meget svært at lytte sig frem til den løfter som dårlig. En sidste ting er at de tit nævner at hvis man dræner olien og der er et problem med dårlige lejer, så bliver sådanne nogle lejer meget hurtigt brændte hvilket medføre at den olie som kommer ud, er meget beskidt. Det er bestemt ikke tilfældet hos mig. De olieskift jeg har lavet, der er olien lige så fin, da den kom ud, som da jeg hældte den i. det kan også nævnet at der er fint olietryk på bilen og oliepumpen er også ny, så tror heller ikke at det er problemet. Som jeg har nævnt i en anden tråd, så var det faktisk også lidt skidt at se at alle løftere havde fin og frisk olie i sig, for så var det heller ikke problemet.

Til Hasse kan jeg kun sige at jeg har haft samme tanke, at når ventilerne er fræset mindre i hoved, men der ikke er taget noget af længden, så burde de kommer længere op. Jeg ved ikke om det at ventilen sætter sig i sædet, kan lave en lyd. Når man har topstykket ude og bevæger ventilen op og ned i sit sæde, så giver det jo en del lyd fra sig når metal og metal mødes. Men på den anden side, så er det jo samme forhold som er gældende om ventilerne er fræset eller ej.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Claus » søn 27. jul 2008 09:03

Jeg er blot nysgerrig, men hvad smurte du dine lejepander med da du samlede motoren - var det med motorolie eller ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » søn 27. jul 2008 09:35

Nope jeg brugte Redline assemply lupe, hvorfor da??? Alt nede i blokken er gjort lige efter bogen, tror det er svært at gøre det forkert. Alt er lige ledes nyt, med untagelse af krumtappen. Den er dog blevet tjekket for slør og slidtages og der var intet i vejen med den.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » søn 27. jul 2008 10:27

Ikke fordi jeg har fået solstik, men jeg tror, at jeg ved, hvad jeg ville gøre, hvis det var min mx'er:

Da jeg har samlet alt, som jeg skulle og lyden derfor ikke kan skyldes dårligt arbejde:

Giv den en gang tæsk på landevejen.

Så ka' den lære det!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Felix » søn 27. jul 2008 21:33

Jeg synes ikke det lyder helt som HLA støj - Det klikker ikke rigtigt nok som HLA støj gør. HLA støj har det i min erfaring også med at være til stede ved tomgang og forsvinde når man giver omdrejninger, hvor dit er lige modsat. Det kan dog være svært at vurdere ud fra en video.
Har dog ikke noget bud på hvad det så kan være, bortset fra hvis en af knastakserne har \"revet\" - så den nu laver støj når den glider hen over den faste del når ventilen skal trykkes ned. Du vil kunne se dette ved at rotere den rundt og se om alle kansterne er pæne og glatte i kontaktfladen.
Det lyder som noget der i frekvens svarer til hvert forbrændingsslag altså hver anden motoromdrejning - derfor oplagt at se efter noget der følger dette for eksempel knasterne. Var det plejlstangen eller noget andet relateret til stempel mv. ville man vel forvente støj ved hver omdrejning?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » man 28. jul 2008 08:10

hasse skrev:Ikke fordi jeg har fået solstik, men jeg tror, at jeg ved, hvad jeg ville gøre, hvis det var min mx'er:

Da jeg har samlet alt, som jeg skulle og lyden derfor ikke kan skyldes dårligt arbejde:

Giv den en gang tæsk på landevejen.

Så ka' den lære det!!

Ja Hasse jeg har overvejet det, men er blevet rådet til at vente med alt for mange omdrejninger, indtil den nye motor har rundet 1000 km på klokken og indtil nu er det kun 250 km. Har hørt før at hvis der skal gang i sådanne nogle ventilløftere, så skal motoren bare have nogle tæsk, så der kan komme noget olie rundt i systemet, men der er masser af frisk olie i mine løftere, så tvivler på at en omgang tæsk virker. Hmm den køre godt, men har sat den i garagen igen, ved sgu ikke rigtig hvormeget jeg tør køre i den, hvis nu det er noget alvorligt og jeg bare smadre mere ved at køre i den.

Det lyder meget fornuftigt det du nævner Felix. Har bare drejet motoren et utal af gange, uden topdækslet, netop for at se om alt gjorde som det nu skal og for at kigge efter slidtage, men mit øje kan ikke rigtig fange noget, der skulle være unormalt. Kan være Andreas kan spotte sådan noget, når jeg skal derover.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf altid6 » tirs 29. jul 2008 10:01

Så fik jeg besøgt en expert. Ejeren af Næstved cylinderservice, har kigget og lyttet til motoren. Det var også ham som lavede min blok og top. Han ved en ting eller 2 om motor og har meget erfaring inden for motorsport, hvor han selv har kørt og nu laver en hel del af de motor som bliver brugt i dansk motorsport. Jeg blev helt svedt af alle de ting han kunne fortælle om sådan en motor, ting som vi andre dødelige måske ikke lige tænker over. Er sikker på at Hasse ville kunne få timer til at gå med at snakke specifikationer og indstillinger med ham :wink: . Når først og fremmest syntes han godt om MX-5 :D, dernæst lyttede han til motoren og vi fik en lang snak. Der er intet galt med lejer, krumtap eller pejlstænger PYHAAAAAAA, det var en stor frygt jeg havde. Lyden kommer fra topstykket. Hvis det havde været noget længere nede i motoren, så havde bilen ikke kunne køre som den gør og have den kraft som den har. Lyden eksistere nærmest ikke ved tomgang. Der var flere muligheder og teorier. En kan være, som det er blevet nævnt, en stoppet olie kanal og derved er der en eller flere løftere som ikke for olie nok. Det kan være kolapset løftere. Det kan være metal toppakningen som har rykket sig lidt og derved går stemplet op og ramme pakningen. Det kunne også være noget med de justerbar takthjul, som ikke er indstillet korrekt i forhold til den gamle indstilling med de originale takthjul. Dette kan gøre at knaster står lidt forkert i forhold til stempel gangen, hvilket kan medføre at nogle ventiler og stempler lige for ramt hinanden :o . Yderst uheldigt og en begynder fejl, hvis det er tilfældet. Men det for jeg lige tjekket i dag. Hvis det er tilfældet må topstykket af og skaderne gøres op. Men er der ikke noget med at motoren til en MX-5 er lavet på en sådan måde at stempler og ventiler ikke kan nå hinanden, specielt ved en knækket tandrem???? I de nye stempler er der en forsænkning i toppen, så der er endnu mere spillerum imellem stempel og ventil, men både blok og topstykke er blevet slebet, så måske kan de nå hinanden alligevel!!!!!! Selvfølgelig er det ikke fedt at der er en fejl i motoren og den lyder forkert, men det er rart at få noget inspiration til hvad det kan være, når man selv er nået til det punkt, hvor ens kreativitet for at løse problemet er brugt op. Han lovede at den nok skulle blive klar til både Sturup og Nürburgring om en måneds tid. Så på med arbejdshandskerne og op på hesten igen :wink: .
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf MrT » tirs 29. jul 2008 10:24

altid6 skrev:Men er der ikke noget med at motoren til en MX-5 er lavet på en sådan måde at stempler og ventiler ikke kan nå hinanden, specielt ved en knækket tandrem????

Jo, det er korrekt. De kan ikke nå hinanden - som standard hvertfald.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger