Defekt vandtemperaturmåler - fejlkode 09.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Defekt vandtemperaturmåler - fejlkode 09.

Indlægaf MrT » søn 3. aug 2008 17:03

Jeg har fundet ud af der ligger en fejlkode i min computer, så jeg har lige et par spørgsmål til jer...

1) Når der ligger en fejlkode, burde \"check engine\" så ikke lyse konstant? Hos mig lyser den kun op engang imellem, i få sekunder. På nogle køreture lyser den slet ikke, på andre kan den komme 3 gange på 5 minutter. Hvis der er en konstant fejl, burde den så ikke lyse konstant?

2) Da jeg udlæste fejlkoden, blinkede \"check engine\" til mig 9 hurtige gange, indikerer en fejl \"09\", som er: \"Vandtemperaturmåler: Fejl i strømkreds. Fejlprogram rapporterer konstant 35 grader til ECU.\". Fejl i strømkreds, skal det forstås sådan at det er selve temperatur sensoren jeg skal udskifte? Den koster vel hurtigt 6-700 kr hos mazda?

3) Den der skal udskiftes - bare for at være helt sikker - er vel den som sidder cirka krumtapvinkelcensoren, altså oppe mod torpedomuren, korrekt? I så fald, hvad har I af tip til at få den skiftet, for der er dælme ikke til at komme til inde under.... puha! Det er i øvrigt også derinde sensoren til tempratur-uret i instrumentbrættet sidder, lader det til.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Webmaster » søn 3. aug 2008 17:42

Prøv at nulstille computeren og se om fejlen går væk af sig selv.. Da du har kørt med for høj tænding kan temperaturen i motoren jo godt have været unormal..!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf MrT » søn 3. aug 2008 18:06

Har prøvet at nulstille computeren, men fejlkoden kom desværre igen bagefter.

Jeg har dog fundet nogle metoder til at tjekke om sensoren er defekt, ved at måle modstand osv, skal bare lige finde den smarteste måde at komme til sensoren, uden at fjerne kassen tændrørskablerne går til, for så bliver det jo noget svært at varme motoren op bagefter - man skal først tjekke den kold, og derefter se om modstanden ændre sig når den er driftsvarm. (har specs, kan bare ikke huske dem i hovedet).

Ifølge uret på instrumentbrættet har temperaturen i motoren faktisk ikke været for høj , den har stået på lige over det halve faktisk altid, når den er driftsvarm.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » søn 3. aug 2008 20:34

Jeg prøvede at nulstille fejlen igen. Kørte 5 km hvor check engine tændte et par sekunder en 4-5 gange. Holdte 10 min pause og kørte hjem igen, uden check engine tændte. Men altså stadig fejlkode.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » man 4. aug 2008 12:05

Puha.... bed til miata guderne at I aldrig får problemer med den temperatur sensor, for pokker den er bøvlet at komme til :D

For at komme til den skal der afmonteres den tændings-pakke tændkablerne gør til, der sidder 2 synlige og nemme bolte - og så er der en kinder overraskelse gemt af vejen, nemlig en 3. bolt der sidder nede under den hvor man kun lige kan få en 12'er fastnøgle ind, og bevæge den gaaaanske lidt hver gang, har nok taget mig en time at få den bolt ud. Alternativt vil jeg tro man kan fjerne den ene slange til varmesystemet, og få bedre plads, hvis man vil til at håndtere alt det vand der kommer ud og påfylde igen.

Anywho, modstanden i sensoren burde være mellem 2200-3700 ohm så vidt jeg husker, når vandet er koldt - omkring 20 grader. Den viste meget forskellige målinger, alt lige fra 500 ohm til 1900 ohm, og kun i et sekunds tid så var der ikke mere, jeg ville have troet den skulle fastholde modstanden når vandtemperaturen nu er ens.

(Edit: Efter at have den varmet op og kølet ned igen, har jeg nu tjekket, og denne gang viser den konstant 1900 ohm. Noget kunne tyde på en periodisk fejl. Har hvertfald bestilt en ny sensor og den kommer på, så håber jeg da det kan løse evt. problem).

I varm (driftstemp.) viste sensoren 357 ohm, og den skulle være mellem 290 og 350, så tæt på.

Spændingen på connectoren der tilsluttes sensoren skulle være 5v - det var den også. Tyder på en ny sensor der skal til.

Så ved I det, hvis I får en fejlkode \"09\" engang :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion