Fartafhægig servo?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » tirs 5. aug 2008 21:55

Hvad \"man\" oplever er jo altid individuelt.
Det kunne være sjovt ved lejlighed at sammenligne/prøve de 2 power steering sytemer, som MX5 åbenbart har.
OM \"man\" kan mærke forskel.

OG
hvis Tibrikes første mx5 var med powersteering og ikke uden, som jeg gik/går ud fra, så er der altså forskel.

Men det er der jo en eller anden, der kan spørge ham om.
Senest rettet af hasse tirs 5. aug 2008 22:03, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lurendrejer » tirs 5. aug 2008 22:01

Sådan liiiige inden der bliver kørt en stemning op....

Pas lige på tonen. Bare fordi nogen har nævnt noget (som viste sig kun at være halvdelen af sandheden) behøves man ikke at råbe eller blive ubehagelig.

Jeg tror heller ikke på at der findes RPM-afhængig servostyring (jeg ved godt at hvis rpm er 0 så er servostyringen ligeså og dermed er den rpm-afhængig hvis vi ordkløver - men det gør vi ikke!). Ligesom viggo også skriver er der altid en \"overtryksventil\" der sørger for dette. Men, Hasse, bare fordi noget står på Wikipedia behøves det ikke at være sandt. Fx. kan jeg ændre servo-artiklen ligesom jeg måtte have lyst til. As we speak. Det er ikke på nogen måde godkendt viden og der er ingen kontrol (pånær på nogle enkelte artikler skrevet af de samme folk som har stået for flere store leksikaer)
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf hasse » tirs 5. aug 2008 22:40

Utroligt.
Det er pumpen, der \"føder\" powersteeringen, uanset hvor mange ventiler der er.
Det er remhjulet på krumtappen, der driver pumpen.
Krumtappen drejer iht. motorens omdrejninger og ikke ift. hastighed.

Som du kan læse på wikipedia, er der nogle powersteeringssystemer, der drives af en el. motor. Så er det en anden historie.

VI \"TALER\" OM MX5 og hverken Rolls, Cadier eller andre mere eller mindre eksotiske biler, hvor jeg SLET IKKE kender styrekomponenterne.

Istedet for at fortælle mig selvfølgeligheder om Wikipedia, så kom med nogle henvisninger.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » tirs 5. aug 2008 23:41

Enig vi skal tale pænt til hinanden...

Men en ting vi alle kan være enige om og det er at en servo pumpe er afhængig af motor omdrejningerne, idet den jo er tilsluttet direkte til krumtaps hjulet.....så flere omdrejninger jo mere tryk fra pumpen.

Dem af jer der har kørt en 1970 amerikaner bil ved at jo stærkere man kører jo mere nervøs bliver bilen og man skal virkelig passe på hvad man foretager sig med rattet.

At man på en mx5 udligner trykket i pumpen ved en givent antal omdrejninger eller ved en given hastighed, ja det ved jeg ikke en pind om. Men er det så vigtigt ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Foregående

Tilbage til Diskussion