Rustbehandling

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Rustbehandling

Indlægaf hasse » søn 3. aug 2008 11:53

Desværre er det på den tid, hvor man skal tænke på rustbehandling af vore MX'ere: Varmt i vejret, dytten må anses at være så tør i de udsatte dele, som den bliver: Godt tidspunkt for rustbehandling.

Skal vi \"bare\" tage den 2. årlige behandling?
Og så håbe det bedste?

Eller kan vi springe den over, hvis den foregående vinter ikkke har budt på vinterkørsel (salt) af nævneværdig betydning?

Spuler vi undervognen, hvis mx'eren har været på en længere \"vintertur\"
Og er det nok? Skidtet kommer jo også ind i vangerne.

Er der nogen, der har brugt fiffet med at afmontere bagsektionen (kofangeren) og gennemskylle vangerne?

Osv., osv.

Rustbehandling og sprøjeskemaer har vi tidligere haft under:

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... ght=tectyl
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Felix » man 4. aug 2008 22:36

Hasse du har fuldstændig ret - det er nu - eller med det våde vejr i dag i mente, måske snarrere i går :lol: at bilen skal have rustbehandling - vi er langt nok henne på sommeren, til at regnvand for længst har skyllet alt saltet væk fra undervogn og hulrum og efter en lang tør periode er den tørret effektivt op, så vi kan fylde efter med rustbeskyttelse så vandet derfeter ikke kan komme til.
Jeg har valgt at supplere den omfattende behandling den fik for 4 år siden, . De skader der er kommet i den eksisterende behandling renser jeg ned og giver ny behandling og så har hulrum + vanger og ikke mindst området for enden af vangerne - lige foran dørene + foran baghjulene en grundig omgang med et meget tyndt dinitrol produkt med excellente krybeegenskaber - DISSE STEDER ER SVAGE STEDER RENT RUSTMÆSSIGT PÅ EN MX-5 OG DERFOR DE VIGTIGSTE AT BEHANDLE :!:
Bemærk - For at komme til området foran baghjulene skal der bores et hul inde i bagskærmen, et ganske bestemt sted, så der kan sprøjtes rustbeskyttelse ned der, hvor der er behov for det. (Jeg vil henvise til http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=259016. hvor Monsoon har lavet et stort stykke arbejde med en glimrende beskrivelse med billeder af dette svage sted på en MX-5'er, der viser hvad der sker, hvis man ikke rustbeskytter i tide inkl. en angivelse af, hvor der skal bores for at behandle området, før det går galt) 8) . [/img]
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » man 4. aug 2008 23:05

Felix:
Det er dog en formidabel tråd, du har fundet!!

Du burde måske lige ha' opfordret læsere til at tage et par stesolid før gennemlæsningen og fotokiggeri.

(Tobak med irsk wiskey hjalp ikke undervejs).

Men nu er det besluttet:
Week-end'en står på afmontering af inderskærme for og bag, samt afmontering af bagkofangersektionen (meget enkel operation) med tilbehør.

Gennemspuling af sidepanelerne og check.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Felix » man 4. aug 2008 23:28

Hasse - du har ret - Sorry - En advarsel havde nok været på sin plads - det er scary stuff og skrappe sager lige at blive kastet uforberedt ud i :twisted:
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf hasse » man 4. aug 2008 23:50

På den anden side (men så er \"man\" advaret):
Kan ikke forestille mig, at nogen af Five-speed brugerne er sådan nogle svin, at de lade deres MX'er forfalde i den grad.

Min egne beskedne råd til dem, der ikke orker den helt store operation.

1.
Tag pyntelisterne på dørtrinene af. Der kommer en masse herlige huller til syne, hvor der kan sprøjtes på livet løs. (Selvom det ikke er mængden, der gør det.)

2.
Afløbet fra rainrail'en (foran hjulkassen) går gennem nogle gummipakninger, der kan løsnes.
Gør det, og der er et herligt stort hul , hvor der også kan sprøjtes på livet løs. (På et eller andet tidspunkt kommer der tåge op fra sidepanelet..så gør det med åben vogn)

3.
Fjern hængsler og beslag på forrudens ramme. Og sprøjt.....

4.
Rense afløbene omkring de 4 støttepunkter for donkraft. Og evt......
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf KjaLLe » ons 6. aug 2008 00:36

Tror i godt at min kan redes med en rust behandling? :oops:

Billede
Billede
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf MrT » ons 6. aug 2008 09:32

KjaLLe,
Jeg er ikke nogen ekspert, men det ligner godt nok noget der skal have svejst et nyt stykke plade på. Men umiddelbart vil jeg tro det kunne være værre - altså hvis de steder er det eneste du døjer med rust, så burde au2fast kunne ordne det for dig uden det helt store problem. Kan ikke helt huske hvad pris han fortalte mig, men jeg synes ikke det var så galt.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Helge » ons 6. aug 2008 09:45

KjaLLe skrev:Tror i godt at min kan redes med en rust behandling? :oops:

Syntes ikke det helt ligner din 5'er :lol:
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf Claus » ons 6. aug 2008 10:14

En dåse rustopløser på bilen og der står fire dæk og en alu frontklap tilbage i indkørslen.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Indlægaf MrT » ons 6. aug 2008 10:16

Hvis man nu snakker om selv at give rustbeskyttelse, hvilket burde man så bruge? Jeg tror nemlig ikke jeg vil sende min afsted til den helt store omgang endnu, før end jeg har fået skiftet de paneler der er rust i og ordnet skærmkanter, og det bliver nok tidligst om nogle måneder - men derfor kan jeg jo godt selv sprøjte den lidt hist og her for måske at holde det lidt nede de næste par måneder?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf BB » ons 6. aug 2008 13:16

Kønt er det ikke, men det er netop et af de steder som giver problemer på vores biler og det kommer vist til os allesammen en dag.

Altså et kendt problem, som jeg er ret sikker kan klares på et godt værksted. Dog tror jeg du bør få gjort noget inden længe og lad også værkstedet checke for andet rust. Jeg krydser fingre for, at den MX-5 snart er god igen.

PS. Lad gerne høre hvordan det gik på værkstedet.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Kuksi » ons 6. aug 2008 16:48

Vil godt \"støtte\" KjaLLe!

Min ser heller ikke for godt ud på netop dette sted. :o
Dette sted er det eneste sted jeg har fundet rust. Skærmkanterne er også ok. Der er hul i den yderste plade på min, så noget skal der gøres.
Tror jeg ringer til Anderas og får et bud på udskiftning, og maler det selv efter en gang boddy behandling. Har et eller andet sted hørt noget om 1500kr pr side, men om det stadig holder tør jeg ikke love.
Lad os lige holde hinanden orienteret.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » ons 6. aug 2008 18:09

Kuksi skrev:Vil godt "støtte" KjaLLe!

Min ser heller ikke for godt ud på netop dette sted. :o

Jeg skal da også gerne melde mig under denne fane - vi burde oprette et subforum til rustrep.'s :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf KjaLLe » ons 6. aug 2008 19:11

Helge skrev:

Syntes ikke det helt ligner din 5'er :lol:

Okay - Helge var hurtig der... det er ikke min MX'er på billederne!
- Ville bare lave lidt gas, men kan da se at det fik sat gang i en lille 'snak'.

Men da min bil holdte i vinterhi i vinters blev den tjekket igennem for rust, og ja - kan jo se at der så småt begynder at komme 'bobler' lige præcis de steder som billederne viser. Og det var faktisk også de eneste steder jeg fandt tegn på begyndende rust..

Så det er jo uden tvivl her vores små kære 5'ere er sårbare over for rust..

Regnede faktisk med at mit skulle tages i opløbet, og regner derfor med at få det lavet her i min ferie.. - Den skulle jo nødig komme til at lige den på billederne!
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Kuksi » ons 6. aug 2008 20:04

For fand... KjaLLe

Kunne heller ikke kende din bil :o
Tankte også på at der var ander fælge på....og at jeg ikke havde lagt mærke til det rust sidst jeg så den.
Undrede mig over, at jeg faktisk ikke havde lagt mærke til noget overhovedet.

Nå men så må jeg og MrT jo bare oprette en tråd til vores rustarbejde :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Næste

Tilbage til Diskussion