Korrosion i alufælge

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Korrosion i alufælge

Indlægaf Felix » tors 7. aug 2008 14:28

Jeg har monteret vinterdæk på de originale 14 \" alufælge og havde her i vinters problemer med at de ikke ville holde luft - I løbet af en dags tid sev luften langtsomt ud :o - ved at sprøjte vand på, viste det sig at være langs fælgkanten at der var utæt. Med en skruetrækker kan man krænge dækket tilbage og ser så noget korrosion mellem fælg og dæk i form af det hvide pulver der er typisk for alu korrosion - måske fordi de ikke er blevet afrenset ordentligt inden montering (AGL tsk tsk) eller måske sker sådan noget bare hvis man ikke passer på i saltlagen de sopper i om vinteren - Der var jo ikke noget dne første vinter jeg kørte med dækkene.

Nå så er det jo spørgsmålet er hvad jeg gør for at udbedre skaden nu der er korrosion og hvordan kan jeg undgå at det optræder igen?
Jeg har hørt om et produkt man kan smøre langs med fælgkanten og trænger ned og stopper utætheden - nogen der har erfaring med det?
Alternativt har jeg hørt at den eneste løsning der fungerer er at få dækkende af igen, sandblæse fælgene og få dem lakeret med noget speciel lak - sikkert ikke en særlig billig operation og det kan sikkert bedre betale sig at købe helt nye fælge, men der er måske en mellemvej?
Nogen der har været der og kom ud med en smart løsning? :D
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf And » tors 7. aug 2008 16:20

Jeg har samme problem med to af mine originale 14\" fælge der er med vinterdæk på. En henvendelse til Andreas - Au2fast - givet en forklaring på løsning af dette problem. Luften skal tages af dækkene så dæksiden kan skilles fra fælgkanten, så skal der lige slibes/renses langs kanten på fælgen, lidt \"monterings-fedt/pasta\" på kanten og luft på igen.

Færdigt arbejde - ring evt. til ham hvis du er i tvivl om metoden.
Glem sandblæsning og lak - løsningen er let nok :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Felix » tors 7. aug 2008 22:39

Tak for feedback :D - Lyder som en simpel løsning jeg uden de store armbevægelser i hvert fald godt lige kan prøve af før jeg sætter himmel og hav i bevægelse.
Det der monteringspasta - ved du hvor det lige er man får fat i det og hvad består det egentlig af? (sæbe el. silikonefedt..eller?)

Hvor længe har løsningen fungeret for dig? (Tænker her navnlig på om den er stabil, så man ikke en våd, tung, kold og stormende vinteraften står med en flad vogn et sted fordi skidtet er blevet vasket ud... :(
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf And » fre 8. aug 2008 11:04

Felix skrev:Tak for feedback :D - Lyder som en simpel løsning jeg uden de store armbevægelser i hvert fald godt lige kan prøve af før jeg sætter himmel og hav i bevægelse.
Det der monteringspasta - ved du hvor det lige er man får fat i det og hvad består det egentlig af? (sæbe el. silikonefedt..eller?)

Hvor længe har løsningen fungeret for dig? (Tænker her navnlig på om den er stabil, så man ikke en våd, tung, kold og stormende vinteraften står med en flad vogn et sted fordi skidtet er blevet vasket ud... :(

Monteringspastaen - er vist noget simpelt dækfedt, som enhver dækmand har stående og bruger når han skruer gummi på fælgene. Spørg efter en håndfuld mod at du evt. sætter et par øl af.

Løsningen har endnu ikke fungeret, da jeg endnu ikke har udført det selv :) Det korte af det lange er at Andreas gør det for mig, når jeg kommer forbi i en anden anledning. Men opgaven lyder på ingen måde uoverkommelig. Holdbarheden tror jeg er ganske længe... men kan ikke sige noget konkret.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf And » man 23. nov 2009 15:10

Aaargh

Nu er det forbi med at være \"doven\".

Jeg har nu tre gange, gratis, fået \"limet\" mine dæksider og fælge sammen fordi det burde kunne kurere problemet med utæthed ved kanten uden at udføre den operation jeg har beskrevet i indlæg tidligere.

Samme scenarie hver gang, kør et par ture og så smider den luften igen. Gider ikke mere nu! Corollaen fik nye dæk og fælge for to uger siden og dens stålfælge med fine vinterdæk blev til overs... Mazdaen var i går flad igen, igen, igen - så nu kører den på kedelige rustne stålfælge, der til gengæld er tætte!

Dækkene skal rives af alufælgene, indvendige kanter slibes, lidt zinkspray på og så bliver dækkene sat på igen! Aaargh det betaler sig ikke altid at være doven!

Som en bonus ting har jeg fundet ud af at vinterdækkene fra Corollaen er meget mere stive (i karkassen) og bedre styrende end dem der sad på alufælgene, uden at grebet virker dårligere. Der bliver vist lige byttet rundt på dækkene inden genmontering :wink:

Nåhr ja - så kommer der vel alligevel noget godt ud af tingene.

Brugeravatar
And

Indlægaf Softtop » man 23. nov 2009 21:31

Og skulle fælgkanten efter slibning alligevel have et par fordybninger, så kan du bede dækmanden om at montere dækkene med noget der kaldes \"Bead-sealer\" Bare for at være helt sikker på at skidtet holder tæt!
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Felix » ons 25. nov 2009 16:37

Hej And

Jeg endte også med den store tur med nedslibning af alt det irede + slibing af det ikke irede så det ku tage imod lakken og malede derefter kanten med sølvhammerlite - Hele følgen kom i ovnen til omkring 60 grader og jeg malede hammerliten på mens fælgen var varm - Skulle vist hjælpe på vedhæftningen direkte på aluminiumet - den fik et par gange et par arvede kantstenpåkørsler blev samtidigt lige spartlet ud - Efter montering af dækket fik den en god smøring med silikonefedt ned i mellemrummet mellem dæk og fælg så lang jeg kunne komme ned, hvorefter dækket blev pumpet op. Min tanke er at silikonefedtet, der jo skyr vand vil holde emllem rummet tæt så vand og salt ikke trænger ned. Foreløbigt holder det fint 8)
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Tilbage til Problemer og løsninger