Godt sted i Øst/Sydjylland at få en 4-hjulsudmåling?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Godt sted i Øst/Sydjylland at få en 4-hjulsudmåling?

Indlægaf MrT » tirs 15. jul 2008 00:06

Jeg har ingen anelse om hvornår (hvis nogensinde) der er foretaget en 4-hjulsudmåling på min, og nu her om en uges tid skal der monteres nye fjedre (som hæver den fra 45mm sænkning til 30mm sænkning) samt nye støddæmpere. Så bagefter er det nok en god idé at få sådan en 4-hjulsudmåling, eller hvad? Jeg aner jo ikke hvordan den skal køre hvis den er 100% iorden, jeg synes jo den er helt fin som den er nu, omend jeg godt kan mærke dæmperne er ved at være brugte :)

I så fald, kan der anbefales et værksted mellem Århus og Fyn der er noget værd, og hvilke tal skal jeg evt. give mekanikeren, eller har de selv disse tal?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf altid6 » tirs 15. jul 2008 08:04

Kender ikke nogle værksteder i det område, da jeg ikke bor der, men jeg fik min udmålt hos PointS, så mon ikke der ligger sådan en i nærheden af dig. De har specifikationerne til din bil i en database, så de ved i hvilket område de kan bevæge sig inden for med camber, caster og toe. Jeg havde dog mine egne specifikationer med og det krævede ikke så meget overtagelse at få dem til at sætte en mere aggresiv camber end computeren anbefalede (den viste røde tal over det hele, når standard var overskredet :wink: ). På Miata.net kan du finde masser af instillinger, som folk bruger til deres MX-5 og anbefaler, er også ret sikker på at du kan finde en del her på forum. En ting du også skal tænke på er hvad du bruger bilen til. Jeg satte min meget aggresivt, da den bruges til banekørsel, hvilket så medføre en del mere slid på de enkelte dele i undervognen. Hvis det er til almindelig kørsel, så bliv inden for de rammer Mazda anbefaler, så slider du ikke så meget på dæk og undervogn.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf MrT » tirs 15. jul 2008 10:40

Jeg skal ikke bruge den som racerbil, så noget optimalt indenfor kategorien \"noget der ikke slider voldsomt meget, men som samtidig er godt at køre med\", hvis det kan lade sig gøre :)

Har godt nok set alle de tal der er rundt omkring, men det er jo ikke til at vide hvad der passer bedst til én. Måske skal man bare satse på standarden fra mazda.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » ons 30. jul 2008 22:38

Lytter med da jeg også kan bruge et godt værksted til dette.
Ellers er turen over til Andreas jo til at overse.

Hold dig fra Mazdas std. mål. De er alt for \"store\" i tolerancerne.
Hvad jeg selv stiler efter....har ikke helt besluttet det, da der er massere af forsk. opsætninger. Men mon ikke det bliver noget der ligner Tanners anbefalinger til gadebrug.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Helge » tors 31. jul 2008 21:02

Andreas kan mange ting, men han har ikke udstyret til dette set up.
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf Piphest » tors 31. jul 2008 23:33

Helge skrev:Andreas kan mange ting, men han har ikke udstyret til dette set up.

Nej, det har du ret i, men han bruger en gut som er rigtigt god, så bare spørg Andreas (Au2Fast), det gjorde jeg.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Helge » fre 1. aug 2008 06:32

Sikkert samme gut som satte min 5'er op:
Odensevej 35-37 5591 Gelsted 6449 1063

Han havde det nyeste udstyr, og havde arbejdet
med dette i rigtig mange år. Og han gav sig tid
til at ramme de rigtige tal. SÃ¥ ham kan jeg varmt
anbefale.
Brugeravatar
Helge

Indlægaf MrT » fre 1. aug 2008 08:10

Helge skrev:Sikkert samme gut som satte min 5'er op:
Odensevej 35-37 5591 Gelsted 6449 1063

Han havde det nyeste udstyr, og havde arbejdet
med dette i rigtig mange år. Og han gav sig tid
til at ramme de rigtige tal. SÃ¥ ham kan jeg varmt
anbefale.

Er det sådan noget med at man ringer derover, bestiller tid, og så kører man over og venter mens han gør det? Der er jo et stykke vej til odense trods alt, så træls hvis man skal aflevere bilen og hente igen på et senere tidspunkt.

Og så lige det "vigtigste" af alt - hvordan ved man om man trænger til en 4-hjulsudmåling? Har jo ingen anelse om det nogensinde er blevet gjort... men jeg har fået at vide at den ikke slider skævt på dækkene, udover et lidt skævt dæktryk muligvis.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Re: Godt sted i Øst/Sydjylland at få en 4-hjulsudmåling?

Indlægaf Helge » fre 1. aug 2008 10:14

MrT skrev:Jeg har ingen anelse om hvornår (hvis nogensinde) der er foretaget en 4-hjulsudmåling på min, og nu her om en uges tid skal der monteres nye fjedre (som hæver den fra 45mm sænkning til 30mm sænkning) samt nye støddæmpere.

Hvis man ændrer på højden, skal der en ny udmåling til!

Du ringer bare og får en tid, kommer og kikker med når eksperten arbejder.

Og måske gøre som Kuksi, komme med dine egne tal
Brugeravatar
Helge

Re: Godt sted i Øst/Sydjylland at få en 4-hjulsudmåling?

Indlægaf MrT » fre 1. aug 2008 11:03

Helge skrev:Hvis man ændrer på højden, skal der en ny udmåling til!

Det er vel primært for biler med MacPherson ophæng? Så vidt jeg kan se, har MX-5'eren et noget specielt ophæng hvor støddæmper og fjedder sidder inde i en trekant, og der hvor 4-hjulsudmålings-ændringerne foretages, ændres ikke ved at højde ændres på fjedrene der i.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Helge » fre 1. aug 2008 13:31

Jeg giver op :o
tril du bare videre.
Brugeravatar
Helge

Indlægaf MrT » fre 1. aug 2008 15:16

Helge skrev:Jeg giver op :o
tril du bare videre.

:roll:
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » ons 6. aug 2008 10:23

Piphest skrev:
Helge skrev:Andreas kan mange ting, men han har ikke udstyret til dette set up.

Nej, det har du ret i, men han bruger en gut som er rigtigt god, så bare spørg Andreas (Au2Fast), det gjorde jeg.

Han anbefalede bare at tage til et sted hvor de kan gøre det, og så få det gjort ud fra Mazda's standard tal, så tror bare jeg leder efter et sted i østjylland lige at få det gjort hurtigst muligt :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » tors 7. aug 2008 11:14

Så fik jeg ordnet sådan en 4-hjulsudmåling. Baghjulene var fine nok, men forhjulene fik en justering. Det ene forhjul havde negativ et-eller-andet og det andet forhjul havde positiv et-eller-andet, så begge hjul stod altså ikke og pegede \"indad\" som de vist nok skal.

Jeg nåede at få skrevet de, næsten, endelige tal ned fra hans skærm, for forhjulene:
-0,27
4'47
11

De kloge ved sikkert hvad det betyder, men det er mazda specs :)

Han snakkede noget om at sådan som mine hjul var før, burde det have været sådan at den var lidt mere modvillig med at dreje til højre og til venstre var der nærmest et \"punkt\" den skulle over og så begyndte den at dreje blidt så man næsten skulle holde lidt igen. Jeg kan dog ikke umiddelbart mærke noget særligt forskel på før og efter, jeg FØLER dog lidt at den er lidt nemmere generelt til at dreje, men det kan vel ligeså godt være placebo for at få value for money :)

I det mindste kan jeg da sove roligt om natten nu, velvidende at én ting mere nu er iorden på 5'eren!
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Helge » fre 8. aug 2008 07:46

MrT skrev:I det mindste kan jeg da sove roligt om natten nu, velvidende at én ting mere nu er iorden på 5'eren!

Tja, hvis du har frekventeret et seriøst værksted, så sidder du nu med en udskrift, der fortæller om data for din før indstilling og din efter indstilling,
Så kan du jo gå på nettet og kontrollere om du har fået value for the money.
Brugeravatar
Helge

Næste

Tilbage til Diskussion