Tomgangsuroligheder

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Tomgangsuroligheder

Indlægaf Lennart » fre 8. aug 2008 08:07

SÃ¥ fejler min MXer da endelig noget :D

NÃ¥r man starter dyret virker det som at der er noget der holder omdrejningerne omkring 1500 o/min, lidt som en form for choker.
Når man så har kørt lidt, forsvinder denne chokerfunktion så tilsyneladende, og nålen falder ned under 1000 o/min. Sidste dag da jeg var ude og køre bemærkede jeg efter 10 km`s kørsel at omdrejningstælleren satdig holdt sig oppe på 1500. Da jeg holdt stille
i et kryds faldt nålen dog pludselig tilbage til de 8-900 o/min men i det næste kryds var den igen oppe på 1500 og denne gang faldt den ikke tilbage. Er det en computerstyret funktion eller måske et spjæld et eller andet sted måske i luftmængdemåleren der er ude af tur ?????
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » fre 8. aug 2008 12:59

Der sidder nok noget snavs i idle speed control valve'en?

Det kan også være din computer er forvirret mht. tomgangen. Min tomgang blev betydelig forbedret ved at justere tomgangen mens jeg havde sat en lus i diagnosestikket og derefter skruet på tomgangsskruen. Motorens omdrejninger skal nemlig helst være så ens som muligt, uanset om der er lus i eller ej (GND+TEN i diagnosestikket, dette vil også få din check engine lampe i instrumentbrættet til at blinke hvis du har en fejlkode gemt i computeren - sådan fandt jeg ud af bøvl med min vandsensor).
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion