Hvordan skruer man en bolt i når man ikke kan trykke på den?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Hvordan skruer man en bolt i når man ikke kan trykke på den?

Indlægaf MrT » tors 7. aug 2008 18:45

Har fået taget en bolt ud (fra underneden tændspolen, eller hvad den nu hedder, der hvor tændkablerne går i) - men jeg kan dælme ikke få den i igen, fordi det er helt umuligt at komme til dernede. Det er også umuligt at få noget værktøj til at manøvre rundt, jeg kunne kun skrue den et par milimeter af gangen da den skulle ud.

Hvordan kan man få den i igen, når jeg ikke kan komme til at \"trykke\" på den for at gevindet får fat? Jeg kan jo ikke få nøglen af boltens hoved igen uden at bolten går med ud og så er jeg lige vidt, det er næsten ikke til at få fat i gevindet bare med de par milimeter man kan skrue den per gang, og når den ikke sidder bare lidt fast, kan skralden ikke virke optimalt (igen, fordi der er meget lidt plads at bevæge den på).

Forslag?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf altid6 » tors 7. aug 2008 19:04

Lad den være :wink: . Har samme problem. Da jeg skulle sætte motoren ned i bilen igen, gik tændspolen på brandvæggen. Derfor pillede jeg spolen af, så motoren kunne komme på plads. Min spole er bare sat på med de 2 skruer som sidder fast til ventildækslet. Ja det er sikkert forkert, men den sidder rigelig godt fast til at jeg ikke gider at bøvle med den skrue omme bagved topstykket. Så du er ikke den eneste som ikke køre rundt uden den skrue hvis du beslutter ikke at sætte den i :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tors 7. aug 2008 19:06

Bolten ER svær at få i...igen.

Gjorde fgl.:
Løsne de 2 øverste bolte, der holder spolerne, så spolen sidder lidt løst.

Derefter ER det muligt med fingrene at skrue den ind.

Når du har fået den tilstrækkeligt ind -så den binder, er det \"kun\" tålmodighed.

Brug en lukket nøgle, som du hele tiden tager af og på.

Det letteste er dog at placere en top på bolten og derefter sætte en af de der små \"hångtag\" med klikfunktion (hva. f... er det de hedder?) EFTER toppen er sat på bolten.

Og stram den derefter så meget du kan.

Husk at stramme de 2 bolte på oversiden/topstykket
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Hvorgan skruer man

Indlægaf Marquien » tors 7. aug 2008 20:14

Hejsa.

Man kan få en såkaldt fast/gaffelnøgle med indbygget skralle i den øverste (runde) ende, den kræver ikke meget plads.

Det var bare det
Marquien

Geografisk sted: Hasselager

Indlægaf Sølvsten » tors 7. aug 2008 21:12

Hvis Altid6 ikke havde skrevet at han havde samme problem da han skulle have sin motor i bilen igen, ville jeg have forslået dig at tage motoren ud, stramme bolten også sætte motoren i igen :lol:
Brugeravatar
Sølvsten

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » fre 8. aug 2008 00:24

Ham den adelige omtaler nogle nøgler med skralle.

Jeg tror faktisk, at jeg brugte dem sidst, jeg rodede med den åndsvage bolt.

Købte mine hos Harald Nyborg.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » fre 8. aug 2008 09:33

Jeg har skam allerede købt en 12'er (ja også en 14'er og en 19'er) nøgle med indbygget skralde :D Men for at føre bolten på plads, brugte jeg en sådan en \"led top\" nøgle: http://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/76063007.jpg - fordi jeg ik kan få mine gummi arme ordentligt derind bagved.

Mht. kun at lade tændingsdimsen sidde fast i de 2 øverste bolte, det kan man vel også godt - men jeg er lidt \"bange\" for om ikke det kan blive for hårdt for det hele. Der er jo gummi bøsning omkring den nederste bolt til at tage vibrationer fra motoren. Jeg har set billeder af tændingsdimserne hvor den er knækket fordi den kun sad i de 2 bolte øverst.

Hmm men man kan jo egentlig lave denne her modifikation, så tændingsdimsen bare skal føres ned over bolten og derefter strammer man den:
Billede

Tror jeg kører ud til en idag som har noget metal-klipper sager, og får ordnet det.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » man 11. aug 2008 07:22

La' vær!

Få fat i en barnehånd/kvindehånd, hvis du ikke selv kan få den klaret.

Gå ud fra, at når Mazda har en bolt eller en dims et eller andet sted, er der nok en grund til det.

Vi har jo tidligere her på sitet i anden sammenhæng fået beskrevet, hvad der sker/kan ske, når \"man\" skider på en bolt/dims, der er i \"overskud\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » man 11. aug 2008 09:52

Jeg har skam fået det fikset og monteret igen :)

Det var ikke ret meget der skulle modificeres - dimsen så allerede ud som på billedet, jeg filede bare en anelse af på de \"modhager\" (som sad der hvor jeg har markeret med røde prikker på nedenstående billede). Derefter satte jeg gummi bøsningen osv på bolten, monterede bolten og skubbede så tændingsdimsen ned over gummi bøsningen hvor den skal sidde - voila...!

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » man 11. aug 2008 14:09

Det var sgu' meget smart.

Nu hører tændspolen nok ikke til det (forhåbentlig ikke), der skal af-/påmonteres igen og igen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » man 11. aug 2008 16:07

hasse skrev:Nu hører tændspolen nok ikke til det (forhåbentlig ikke), der skal af-/påmonteres igen og igen.

Nej heldigvis ikke da :D Men det var lynhurtigt lige at makke gummi bøsningen af, file de kanter og så montere det igen.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Problemer og løsninger