Five-speed.dk racing.....

Alt om banekørsel, track day's, Nürburgring etc. Herunder events og opsætning af bil til banebrug.

Redaktør: Softtop

Five-speed.dk racing.....

Indlægaf altid6 » ons 13. aug 2008 12:20

Der mangler en MX-5 i en af de danske løbsserier. I USA har de en hel løbsserie kun for MX-5 og vi er en del som har fulgt med og set på tilblivelsen af FM´s Targa Miata.

Det kunne altså være fedt at få den første MX-5 i en dansk løbsserie. Et forslag kunne jo være i DEC (Danish Endurance Championship). Her er det 3-4 timers løb, hvor der er 2-3 køre om hver bil + service folk. Der er forskellige klasser, alt efter de forskellige teams pengepung. En 1,6 NA kunne sagtens være med i den lille klasse imod saxoér og 106ér. I klassen lige over kunne man deltage med en 1,8 trykladet MX-5. Her er det vist en Honda S2000 som føre og det kunne være fedt at sætte sådan en på plads :wink: . Man kunne købe en billig MX-5 i Tyskland og derefter skille den ad og bygge den op fra bunden, som et fælles projekt, for Five-speed racing. Selvfølgelig kræver det nogle penge, sponsore og en masse tid. Men vi er jo en flok enthusiaster, som elsker at rode med vores biler, hvorfor så ikke rode med en fælles bil. Jeg kunne sagtens forstille mig Web som køre og Hasse som teknisk chef (han ved jo alt om sådan en MX-5 og indstillinger) :D.

Samtidig vil dem som ikke var med i projektet, jo stadig have en tilknytning og en andel i bilen, da de jo er tilknyttet Five-speed og derved vil følge med i hvordan det går bilen fra løb til løb, hvad der bliver lavet om på den, beretninger fra kører og måske deltagelse til nogle arrangementer og VIP billetter til pitten, osv.

Det var en sjov ide jeg fik, men der er laaaaaaaaaaaaaaaaangt fra tanke til handling. Men med det sagt, så synes jeg bestemt at det er en realistisk tanke og hvis der ligger en sponsor klar :wink: , eller nogen som har en ide til hvordan sådanne et projekt kunne formes, så frem med det.

Web skal selvfølgelig også give lov til navnet Five-speed Racing :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf the chicken » ons 13. aug 2008 12:44

Legede på et tidspunkt med tanken om at køre special saloon i en mx5 - men efter jeg fandt ud af hvad det krævede af modifikationer på motoren, bur, hjul osv. så kunne jeg nemt se 80-100K fordufte i en fart... :roll:

Ellers var det en nærliggende klasse...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf altid6 » ons 13. aug 2008 13:02

Ja special saloon, advan cup eller 1600challenge (nok det billigste) er alle muligheder. Men det der er mest interresant ved DEC er at der er absolut mest køretid for pengene. Det er lange løb, man skal tænke pitstop, der er 2-3 køre pr. hold (en slags mini Le Mans), hvilket gør at der måske er flere som vil være med i et projekt, hvor der er bedre mulighed for at komme til at køre. Der er intet som er gratis og ja den første sæson, kan blive dyr, da en del af budgettet skal gå til bil og forbedringer. Derefter bliver budgettet mere til reservedele og dæk. Jo flere man er om projektet, jo billigere for hver enkelt person. Desuden så er der jo mange bruger af Five-speed.dk. Der i blandt kunne der være potentielle sponsorer, da de er interesseret i MX-5. Desuden kunne Five-speed.dk være et vindue for sponsorer på nettet. Det vil jeg dog ikke blande mig i, da dette er web´s side og han styre fuldt ud hvad der skal ske med den.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Viggoman » ons 13. aug 2008 13:36

Det er da en yderst sympatisk ide. Men mon ikke de fleste vil hige efter selv at sidde ved roret?

Det kunne være rigtig interessant hvis man kunne komme igang med noget a la det amerikanske autocross. Det nærmeste man kommer herhjemme er vel klubrally? Man ku' da have rigtig meget sjov med sin egen bil med en stak plastickegler på en asfalt eller betonplads.

Jeg er faktisk sponsor på den her: http://www.rallybil.dk/team.html og stiller gerne op til Team Five Speed Racing som sponsor. En af de mindre forstås.... :)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » ons 13. aug 2008 13:55

Jo sikkert, at de fleste helst vil køre bilen. Men skal man deltage i en løbsserie, er det med henblik på at vinde og klare sig så godt som det er muligt. Derved er det de bedste der skal køre bilen. Men da dette ikke bliver et proff team (løn til køre), så skal der selvfølgelig også smides nogle penge fra kørerne af bilen. Det er jo heller ikke sikkert at alle kan deltage til alle løbsweekender, så er der jo brug for reserve kører. Alt dette er noget som der ikke kan tages stilling til her onsdag eftermiddag. Men det fungere på en masse andre hold, med nogle kører og nogle service folk, så kan det vel også fungere her. Hvem der så skal være hvad og hvem der vil være med, må tages på en del møder. Tvivler også på at der pludselig er 15 som gerne vil køre bilen, med mindre at det er gratis :wink: . I sidste ende er det jo ikke kun køreren, men hele holdet og alle folk i de forskellige funktioner, som gør udslaget om man vinder eller taber. Dette er jo med henblik på at lave et team og ikke bare hvem vil ud og køre race :wink: , for det er vi sikkert mange som gerne vil.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » ons 13. aug 2008 14:52

Det lyder da egentlig meget spændende. MEN

Altid6 skriver:

\"....og Hasse som teknisk chef (han ved jo alt om sådan en MX-5 og indstillinger...\"

Tak for roserne, men det føler jeg mig ikke kompetent til.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » ons 13. aug 2008 15:09

Ok jo Hasse, du ved alt om camber indstillinger, tænding, portning, kompression, dæk osv. Det ville da være super at køre en racer, som du havde sat op :wink: . Teknisk chef var nu også sagt med et smil på læben, men tænkte at det måske kunne være noget for dig at være med til sådanne et projekt. Det ville være guld hver at bygge en bil op fra bunden, med dine erfaringer i bagagen. Man kan jo købe en NA i Tyskland for under 15.000 kr. Så skal den jo lige bygges om til racer, for en del kr.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Mogenz » ons 13. aug 2008 15:51

super idé,
sponser og sponser, giver da gerne nogle håndører, da jeg ikke sådan mangler penge :P

Men jeg ønsker ikke at kører dyret til løb, ej heller at være mekaniker, men hvis jeg skyder penge i det og kommer ud og hepper på vild dyret, kunne jeg godt tænke mig nogle laps på bane til track days eller noget :P
Jeg nænner ikke at track day min egen endnu ...har jo kun haft den 8 måneder. Det er stadig en baby.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Webmaster » ons 13. aug 2008 21:11

Vi skal ikke så langt... http://www.mx5cup.se/ Alle danske løb køres jo alligevel i Sverige :wink: Den svenske MX-5 cup hører under det som de kalder for Roadsport C og kræver et halvbur, brændslukker og en ekstern afbryder.

Jeg har gennemlæst reglementet og det er meget lettere at køre under dette end noget som helst man finder hos DASU. Princippet bag Roadsport C er at man kommer med sin gadesportsvogn, og kører race....

Så de fleste herinde kan let være med :D
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf altid6 » ons 13. aug 2008 21:28

Problemet er nok bare at der nok ikke er mange som har lyst til at køre race med deres gadebil med mulighed for buler, jeg har ihvertfald ikke (trackday er noget andet). Noget andet er at vi alle kan køre race hver for sig om det er i Sverige eller til trackday i Danmark. Men det her skulle være noget som vi var sammen om, nogle mere aktive end andre men alligevel noget fælles, som alle ville følge med i hvis de ønsker det.

Men det er jo perfekt at der allerede nu er nogen som måske ønsker at spytte lidt i et projekt :D . Jeg synes jo også at det skal være five-speeds bil, men med et team som tager den ud til race og står for service. Det skal så selvfølgelig være sådan at når man køre test, til en trackday, så kan det laves til et arrangement, hvor five-speed medlemer kan komme ud og snakke med teamet, sparke dæk og selvfølgelig få hot laps. Man kan måske endda få at finansere projektet, lave sådan at five-speed medlemer kan købe en aktie i bilen og derved få fortrins ret til arrangementer, løb og hot laps, samt navn på bilen.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf altid6 » tors 14. aug 2008 08:49

Hvad vil og kan folk bidrage med til sådanne et projekt????? Alt bliver jo på frivillig basis, da det ikke er et proff team. Der er jo både brug for folk med teknisk viden, gode kører egenskaber, har styr på økonomi til budgetter og drift, forhandlings evner til at skaffe sponsorer, måske grafiske egenskaber hvis der skal laves præsentations materiale for eventuelle sponsorer, der skal bruges en form for varebil som servicevogn, der skal bruges en autotrailer, der skal bruges et telt som pitgarage. Der skal være et sted, hvor bilen skal bygges og et sted hvor den kan blive opbevaret, når den ikke er til løb.

En masse gode kontakter hjælper også til f.eks. dækleverandør. Næstved Cylinderservice er stedet hvis der skal bygges en solid racermotor og mon ikke vores husmekaniker Andreas fra Au2fast, kunne være rigtig god at have med, enten som mekaniker eller sponsor. Hvem ved, måske nogle lokale Mazda forhandler ville være interesseret i at få deres navn på en Mazda i dansk motorsport. Mulighederne er mange. FM har jo også en del danske kunder og hvis man bygger bilen af deres stumper og de for et navn på bilen, så kan det være at der er nogle rabater at hente :P
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Lennart » tors 14. aug 2008 10:29

Jeg er klar med 5.000 kroner såfremt jeg kan få mit firmanavn på
kølerhjelmen. :D

Og evt. mere såfremt jeg kan blive medejer af dyret !!!! :D

Man kunne sælge anparter på evt. 1000 pr. stk
Hver anpart kunne så udgøre en stemme, ved evt. beslutninger.

Men der skulle nok laves en forening, hvor det er foreningen der ejer bilen. Og at man var sikret sine penge såfremt bilen bliver solgt.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf altid6 » tors 14. aug 2008 13:56

For 5000 kr kan du få et klistermærke på et sidespejl..............Det koster mindst 75 kilo hvis man skal have reklame på motorhjelmen :twisted: . Ej det er selvfølgelig gas :wink: . Jeg har ikke styr på sådan noget som sponsorater, så håber at en med lidt erfaring inden for området kan hjælpe, hvis og når den tid kommer. Men det er fedt at i er nogen som viser interesse. Det ender jo med at vi skal stille op med en stationcar istedet, for at få plads til alle sponsorer på bilen :lol:

Lyder som om at du har styr på sådan noget Lennart. Jeg er kun ingeniør og ikke erhvervsmand, så har ikke så meget styr på de økonomiske dele, eller hvordan en forening kan oprettes, udover at der skal laves en bestyrelse osv.. Men at danne en forening med anparter, lyder som en glimrende idé. Måden sådan noget skal styres på, skal også være meget seriøst, ellers gider folk ikke at kaste penge i projektet.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Lennart » tors 14. aug 2008 14:18

Ja det gælder om at finde nogen mennesker der vil købe anparter.
Men der er jo også løbende omkostninger til eksempelvis brændstof.
En begyndelse kunne være at se om man kunne sælge 100 anparter inden for eksempelvis 6 mdr. lykkes det kan man begynde at købe en bil
samt dele mv.
Det komplicerer selvfølgelig hvis man er en masse forskellige mennesker
om bilen. Men jeg ved ikke helt hvordan det ellers skulle arrangeres.
Lennart

Indlægaf Lennart » tors 14. aug 2008 14:56

Måske er det mere realistisk at forsøge at indsamle 20.000 til indkøb af en bil.
Og så bygge videre ud fra det.

Men hvor skal sådan en bil stå henne ????
Lennart

Næste

Tilbage til Banekørsel