Bagtøjet i stykker igen måske - er der noget garanti ?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Bagtøjet i stykker igen måske - er der noget garanti ?

Indlægaf MrT » ons 13. aug 2008 14:54

For halvanden måneds tid siden fik jeg skiftet mit bagtøj over ved au2fast, til et andet som har kørt cirka 124.000 km. Det var helt kanon at få det \"nye\" på - ikke længere nogen hylen fra bagtøjet hver gang det var under belastning.

Men efter cirka 1000 km med det nye her, er der begyndt at komme en hvæsen omme fra bagtøjet. Den er der hele tiden, uanset motor omdrejninger. Hvis jeg kører f.eks. 80 km/t, kobler ud så jeg bedre kan høre det - så er hvæsen der og lyden bliver der indtil jeg kommer ned omkring 10 km/t igen.

Da jeg nævnte det for min \"hverdagsmekaniker\" sagde han godt nok også at han havde hørt den sagde en sjov lyd sidste gang jeg kørte ude fra ham, men han tænkte ikke nærmere over det.

Spørgsmålet er bare, er der mon noget garanti/reklamtion på sådan et bagtøj? Jeg vil nødigt ud og give 6-7000 kr en udskiftning igen :)

(Det er selvfølgelig ikke sikkert det er bagtøjet der er noget galt med - har sendt en video over til au2fast hvor man kan høre det på, men afventer stadig svar).
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » ons 13. aug 2008 16:37

Hvis det viser sig at det virklig er noget med bagtøjet, så...
Ja selvfølgelig bør der være en form for garanti, her kun 1000km efter en udskiftning til 6-7000kr.

Der er jo ingen der kan være tjent med at lægge navn til sådan rep.

Du har jo hverken kørt løb eller +250hk, så ville da selv forvente 6 måneder 100% som minimum.

Men du har jo handlet det helt rigtige sted, så mon ikke du får løst dit problem.

Men spørgsmålet er om man ikke har 2 års reklamations ret på en reperation, selv om der er anvende brugte dele???
Det har man jo på en brugt bil, med ganske få undtagelser mener jeg.
(støj, forventeligt slidtage o.lign.)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » ons 13. aug 2008 17:15

Nogen steder har jeg hørt 3 måneders reklamationsret, andre steder 6 måneder - altså på brugte reservedele. Men håber da også han kan fixe det igen uden omkostninger for mig (udover benzinen derover som jeg gladeligt betaler for en ekstra køretur :D ) - hvis altså det er det som der er galt med det.

...ells er det sikkert gearkassen denne gang :roll:
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » ons 13. aug 2008 18:43

Der er altid garanti ved køb i en moms registeret virksomhed...minimum 6mdr og ALTID 2års reklamation.
Hvis man ikke udskifter dele, men reparerer på dem, der er, gælder købeloven ikke. Derimod gælder dansk rets almindelige forældelsesregel, og reklamationsretten er derfor 5 år.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Lennart » ons 13. aug 2008 20:50

MRT
Jeg får lidt ondt af dig.
Men tager sgu hatten af for din vedholdenhed.
Mange havde sikkert smidt bilen på porten for længe siden, så fedt at du hænger på selvom du har haft en del problemer af lidt mere alvorlig karakter med din MX5. Min knirker og rasler nu også lidt, og man syntes hele tiden man kan høre et eller andet, ofte hvis man lige kommer forbi noget på vejen der reflekterer lyden tilbage fra bilen.
Men indtil videre har jeg ligeledes noteret mig at lydene godt kan komme og gå.
Sidst jeg var ude på en tur og gjorde holdt ved en nabo (der jo selvfølgelig var mægtig interesseret i bilen) ja så tikkede den helt vildt fra motoren mens den tøffede i tomgang, jeg syntes ikke jeg havde hørt den tikke så meget før, og skyndte mig hjem for at tjekke oliestanden. MEN
der mangelde ikke noget, og da jeg kom hjem tikkede den heller ikke mere........ :| Jeg skyder det hen med at det jo ikke er en ny bil og at den trods alt har kørt tre gange rundt om jorden ofte sikkert med omdrejningstælleren et pænt stykke over midnat. Men det kan selvfølgelig også være noget alvorligt hvis der er mærkelige lyde bestemt da. Dog tror jeg man skal tage bilen med et gran salt og ikke straks skifte gearkasse, kobling bagtøj osv ud.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » tors 14. aug 2008 10:26

Lennart,
I accept no pity, please :D

Forudsat at enten:
* Der er IKKE noget galt med bagtøjet og det bare er en lyd der \"skal\" være der - evt. pga. alderen (gearkasse eller noget)

* Bagtøjet bliver skiftet igen uden omkostninger

... så er der jo ingen ko på isen. Omkostninger til at skifte bagtøj må man jo forvente engang imellem med de her baghjulsskubbere, især når der er så mange artikler på nettet omkring bagtøjet på de første par år er lidt svage i det (var det i 94 det blev stærkere?).

Men derudover så er det da en fornøjelse at gå og skrue i bilen, istedet for at alting bare skal dreje sig om internet og computer - der er ikke noget som at få snavs på fingerne og selv lave tingene ved dytten :D Motorcyklen er jeg ikke meget for at skrue på, dels fordi der ikke er ret meget at skrue på, men også fordi der er såååå meget plastic der skal af hele tiden og hvis man fucker op i den så kan det godt gå hen og gøre væsentlig mere ondt hvis det medfører et styrt efterfølgende, i forhold til en bil hvor motoren nok bare går i stå :D

Jeg gir lige Au2fast en uges tid mere til at svare på min mail, ellers må jeg køre derover her engang i starten af september og høre hvad han siger til lyden, det er trods alt nemmere at høre rigtigt end på video, selvom jeg fik fanget lyden ret godt på videoklippet.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » tors 14. aug 2008 10:37

Måske vi kan få lov at lytte med ???

MÃ¥ske passer lyden til en af de ca. 15 uindetifiserede lyde der kommer fra min. :D

Jovist er det sjovt at skrue og reparerer. Det kan jeg godt følge dig i.
Og der er naturligvis dem der ustandselig skruer i bilen og ligesåmeget har den af den grund. Atter andre kører kun i den og får et værksted til at lave den i stand skifte olie pærer osv. Jeg er nok selv lidt ind imellem.
På den ene side har jeg lyst til at skille bilen fuldstændig ad og renovere den fra top til tå, og på den anden side nyder jeg bare at køre rundt i den.
Da jeg købte den forventede jeg en mindre renovation, men nu er jeg i grunden glad for at jeg bruge tiden på at drøne rundt over stok og sten. 8)
Lennart

Indlægaf MrT » tors 14. aug 2008 12:56

Jo da, her er videoen:
http://gallery.me.com/klausthuesen#100297

Tag jer ikke af den \"knirken\" - det er mit sæde som er for tæt på style/roll-bar'en :)

Selve hvæse-lyden er den som mest af alt minder om 2 metalplader der kører mod hinanden, men det er ikke bremse eller rpm relateret.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tors 14. aug 2008 18:00

Den har jeg sgu' svært ved at \"høre\"...tror jeg.

Hvis det var min, tror jeg, at jeg ville gøre fgl. (før jeg splittede den ad ude på vejen(!)):

Op med bagenden.
Fat stetoskopet.
Start.
Lad baghjulene køre rundt i de forskellige gear.
Og lyt til:
Diff,
kardanlejet ved gearkasse og diff.,
hjullejer.

Samtidig kan du lige checke diff-olien.

Hvilke slags diff havde du og hvad har du nu?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » tors 14. aug 2008 18:49

Har du prøvet at ringe til Andreas ?? Der plejer aldrig at være noget vrøvl hvis der er noget galt med noget af det, som han solgt !
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Lennart » tors 14. aug 2008 18:53

Hmmm

Ja det lyder mærkeligt. Har ikke nogen ide om hvad det kan være.
Lyder som om at noget der kører rundt rører ved noget det ikke skal røre ved. Men mangel på olie i diffet kunne måske også lave sådan en lyd hvem ved :?: Spændende at høre hvad det ender ud i.
Lennart

Indlægaf MrT » tors 14. aug 2008 20:10

Lennart skrev:Lyder som om at noget der kører rundt rører ved noget det ikke skal røre ved. Men mangel på olie i diffet kunne måske også lave sådan en lyd hvem ved :?: Spændende at høre hvad det ender ud i.

Nemlig - men jeg kan da ikke tro at Au2fast har glemt at putte olie i bagtøjet? Jeg mener, når man smider bilen over og betaler for et brugt bagtøj og montering, så er det vel ikke meningen man selv skal hælde olie på? :)

Han var da bestemt heller ikke afvisende i telefonen da jeg ringede til ham i fredags, så jeg er skam fortrøstningsfuld. Jeg sagde jeg ville maile ham det videoklip I har set, og det var iorden, men jeg har så ikke hørt fra ham endnu. Men nu er jeg dog også tilbage på malta, så der går lige en måneds tid før jeg kommer til MX-5'eren igen.

Hasse, jeg kørte med standard NA bagtøj (det oprindelige vil jeg tro), og det nye jeg har fået på er også en NA, det har gået ca. 124.000 km. Det er den "svage" af slagsen, det blev vist forbedret i 1994 mener jeg? At skifte til et af de bedre bagtøj kræver en del mere end bare at skifte bagtøjet, noget kardanaksel osv, altså en noget større udskrivning.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf KjaLLe » tors 14. aug 2008 20:32

Webmaster skrev:Har du prøvet at ringe til Andreas ?? Der plejer aldrig at være noget vrøvl hvis der er noget galt med noget af det, som han solgt !

Det er da vist kun dig der er lidt vrøvle Web ;)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Webmaster » tors 14. aug 2008 20:57

KjaLLe skrev:
Webmaster skrev:Har du prøvet at ringe til Andreas ?? Der plejer aldrig at være noget vrøvl hvis der er noget galt med noget af det, som han solgt !

Det er da vist kun dig der er lidt vrøvle Web ;)
Arrhhh... må hellere få byttet stavepladen...
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Tilbage til Diskussion