Hvor mange omdrejninger?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvor mange omdrejninger?

Indlægaf Kasper Lund » fre 15. aug 2008 11:12

Hej med jer.

Jeg har en MX5 NB Jubilæums model.
Jeg har gået og tænkt lidt over hvor mange omdrejninger den har bedst af at køre med? Hvor mange omdrejninger må den tage før jeg skal skifte til et højere gear? Hvor lave omdrejninger må den tage i et gear?

Tillægsspørgsmål: Må man springe et gear over hvis man er kommet højt op i fart og ikke har haft mulighed for at skifte gear fx?

Kasper Lund
TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG:
Mazda MX-5 NB 2000 Anniversary 2148/7500
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf Viggoman » fre 15. aug 2008 11:28

Det kommer an på......

Hvis du vil køre stærkt med hurtigst mulig accelleration skal du køre den helt ud i gearene, dvs. skifte over 7.000 rpm. Gør det, den er bygget til det og kan sagtens holde. Og lyden.... mums :D

HUSK: motoren skal være gennemvarm før du drejer den over 5.000 rpm.

Vil du cruise eller køre økonomisk så skift lavt og spring gerne et gear over. Motoren er utrolig fleksibel og tager gerne omdrejninger helt nede fra.

Prøv dig frem. Jo mere du får bilen under huden jo mindre i tvivl vil du være. Kør og vær glad...... :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » fre 15. aug 2008 11:32

Lyt til Viggoman :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Kasper Lund » fre 15. aug 2008 11:35

Viggoman skrev:Det kommer an på......

Hvis du vil køre stærkt med hurtigst mulig accelleration skal du køre den helt ud i gearene, dvs. skifte over 7.000 rpm. Gør det, den er bygget til det og kan sagtens holde. Og lyden.... mums :D

HUSK: motoren skal være gennemvarm før du drejer den over 5.000 rpm.

Vil du cruise eller køre økonomisk så skift lavt og spring gerne et gear over. Motoren er utrolig fleksibel og tager gerne omdrejninger helt nede fra.

Prøv dig frem. Jo mere du får bilen under huden jo mindre i tvivl vil du være. Kør og vær glad...... :D

Når jeg fx drøner i skole, så ligger jeg gerne på 2000-2500 omdrejninger.
Er det ikke helt fint?

Syntes godt den kan være lidt svær at sætte i gang fra 1 gear. Den tager meget hårdt fat hvis man giver bare det mindste gas, og giver man for lidt går den næsten i stå ;)
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf Lennart » fre 15. aug 2008 11:58

MXeren kan køres fuldstændig som en helt almindelig familebil.
Jeg har ikke indtryk af at man skal gøre sig specielle tanker om omdrejningstallet. Man kan jo høre på motoren når den spinner helt vildt i
1ste gear med 60 kmt. Som jeg ser det er der ingen specielle ting at tage hensyn til.
Skal man overhale eksempelvis, så sætter jeg den i tredie gear og banker pedalen i bund, så trækker den af så det kan mærkes.
Her får den lov at løbe linen ud og jeg slipper først når omdrejningstælleren står vandret. Så er farten typisk omkring 140 kmt
og man kan fornemme at der ikke er mere at hente, faktisk virker det som om den taber voldsomt i effekt lige inden den når dertil hvor elektronikken klipper. Så det gælder om at skifte gear lige inden dette
effekt tab. Så med 140 kmt har du 2 gear endnu ! Men som sagt så virker alle de biler jeg har kørt i præcis sådan.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf AS DK » fre 15. aug 2008 12:10

I begyndelsen kørte jeg nærmest min MX5'er som mine dieselbiler og syntes egenligt at den var utrolig sløv.
Men så gav jeg den en gang gas og opdagede hvor fedt det er over 5.000 omdrejninger.

Mht igangsætning så giv den det gas der skal til, det slider lidt på bagdækkene, men føles fedt, når der er lidt hjulspind.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf MrT » fre 15. aug 2008 12:27

AS DK skrev:Mht igangsætning så giv den det gas der skal til, det slider lidt på bagdækkene, men føles fedt, når der er lidt hjulspind.

Er det ikke også "bedre" at slide lidt på bagdækkenede end at file for meget på koblingen?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » fre 15. aug 2008 13:07

BÃ¥de og MRT

Men ikke hvis man kan brænde et bagtøj eller 2 af om ugen !

:D
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » fre 15. aug 2008 13:15

Lennart skrev:BÃ¥de og MRT

Men ikke hvis man kan brænde et bagtøj eller 2 af om ugen !

:D

Ja, havde jeg dog bare fået noget sjov ud af det i det mindste, men har sgu kørt pænt hele tiden :(
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Uhrskov » fre 15. aug 2008 16:47

Alt er jo sagt... næsten ;-)

Til almindelig cruise skal den holdes ved så lave omdregninger som muligt for at holde en godt benzin økonomi (hvis du altså går op i det). Så op i den fart du ønsker (plejer selv at gå op til 3500-4000 igennem gearene), og så i det højeste gear. Kom dog ikke under ca 1500rpm, hvis motoren skal trække, det er ikke så sundt. Men det kan du også mærke...

For at give alt den køren ved lave omdrigninger, så monter et åbent luftfilter. Så får du en dejlig dyb sprød lyd fra indsuningen, som man bliver helt afhængi af at høre på :-P

Og til maksimal acceleration, skal den bare helt ud til omdregningsbegrænseren før du skifter. Som du kan se på denne effeketmåling, levere motoren maks effekt helt op. (samme motor som i din NB Jubi)
http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1713
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf Claus » fre 15. aug 2008 20:45

Lennart,.....forkert...ved 140 har han 3 gear endnu :D
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Lurendrejer » lør 16. aug 2008 16:51

Min holdning er også at den skal have til at den ikke kan mere...

I starten fik jeg det fysisk dårligt når jeg kom over 6000 rpm, mine ben rystede og jeg mente at kunne mærke at bilen havde det skidt bagefter. :oops:

Efter et par måneder ville jeg ikke tænke to gange over at knalde på begrænseren bare for at høre hvordan det lyder... :twisted:
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf KjaLLe » søn 17. aug 2008 00:32

Nå kan se at jeg ikke er den eneste der godt kan lide at give den en tur i det røde-felt.. :lol:

Hvis du skal køre stærkt skal den trækkes ud - det er jo ikke en diesel med 300NM.

Så du kan roligt skyde lidt til den, det hele skal self. bare gøres med måde altså en driftvarm motor, osv. og ikke som ''Johnny Brian'' der syntes hans 106'er lyder fed når den står og banker i begrænseren i ½min inden han skifter gear.. :wink:

Ang. hvor lave omdrejninger må være, så vil jeg sige at der ikke er nogle begrænsning, så længe bilen ikke spjætter og hopper fordi så er der ikke noget at være nervøs for, min egen kan næsten tage tomgangs-rpm i alle gear og stadig acc. (I 5 gear går det godt nok ikke så hurtigt med at komme op i fart igen når du har været helt nede på ~1000rpm - men så er det jo godt vi ikke har travlt).

Og spring du bare roligt et gear over - det tager den ingen skade af!
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Kasper Lund » søn 17. aug 2008 00:34

Tak for de mange svar..
Fedt at høre hvad i andre udsætter jeres babyer for :D
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf hasse » søn 17. aug 2008 07:26

Kasper Lund:
Hvis du - eller andre - også har været inde på DMI og nu ser og kigger ud ad vinduet mod øst for at se, om \"vejret\" fra Sydsverige pludselig bevæger sig vestpå, så gå ind på

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... highlight=

Eller gem linket til en anden god gang.

PS.
Claus: Du var godt klar over, at jeg ikke ville kunne styre mig. IKK'??
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Diskussion