Hvor mange omdrejninger?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf UlrikK » søn 17. aug 2008 21:11

Så vidt jeg har forstået er den primære fordel ved V-tec og andre lignende systemer, at motoren nemmere kan tilpasse sig. Hvis f.eks. motoren primært er lavet til race, vil et ventil styrings system sørge for at motoren bliver mere omgængelig ved lave omdrejninger. Men det vil ikke nødvendigvis give mere ved højere omdrejninger.

Så det vi snakker om er vel Honda's motorer vs. Mazda's motorer? Der vil jeg nok indrømme at jeg er enig med Claus og Lurendrejer. Mazda laver bestemt ikke dårlige motorer, men for mig er Honda's altså mere underholdende.

Edit: Fik MX-5 ikke også variabel ventil styring ved NB'ens motor upgrade? Det resulterede vidst primært i mindre forurening.
UlrikK

Indlægaf hasse » søn 17. aug 2008 21:38

Een henvisning.

http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=0911

Selvfølgelig er der biler/motorer med mere avancerede systemer, som vi kan savle over. Og som yder mere end MX5.

Emnet er \"Hvor mange omdrejninger?\".

Bare lad den trække ud til omkring de 6900-7000 (ihvertfald min), så begynder kurverne at falde, så det er tid at skifte gear. Og hvem lader den køre \"permanet\" på 7000? Kan ikke bruges til en sk...

Det skulle da lige være ved en nedgearing før et sving (og så er det ikke permanet) og så geare op på vej ud ad svinget.

WEB er jo inde på det rigtige/har jo ret. Der er mange ting, der kan gøres ved VORES MX5-motor.

Det er jo næsten kun fantasien (og pengepungen), der sætter grænserne.

Og så - måske - lige onkel Syn hvert andet år.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » søn 17. aug 2008 23:18

hasse skrev:

Hvor mange HK kan man mon trække ud af en NA 1.6'er, UDEN trykladning? Hvis man ser bort fra de sindssygt dyre motorstyringer og holder det ved "normal tuning" på motor? Og hvad mon det koster?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf PartyPhreak » man 18. aug 2008 05:21

MrT skrev:
hasse skrev:

Hvor mange HK kan man mon trække ud af en NA 1.6'er, UDEN trykladning? Hvis man ser bort fra de sindssygt dyre motorstyringer og holder det ved "normal tuning" på motor? Og hvad mon det koster?

Det kommer jo meget an på hvad du vil med de heste.. Får du motoren til at spinne mange omdrejninger, så har du mange heste, men ikke særlig stort moment, og bilen vil blive mindre kørbar i hverdagen, dog hurtigere hvis du kører den ud i gearerne..

Se f.eks på DTC bilerne, de får ganske mange heste ud af relativt små motorer men jeg kunne ikke forestille mig at de trækker rent før 4-5000rpm
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf MrT » man 18. aug 2008 10:30

PartyPhreak skrev:Det kommer jo meget an på hvad du vil med de heste.. Får du motoren til at spinne mange omdrejninger, så har du mange heste, men ikke særlig stort moment, og bilen vil blive mindre kørbar i hverdagen, dog hurtigere hvis du kører den ud i gearerne..

Se f.eks på DTC bilerne, de får ganske mange heste ud af relativt små motorer men jeg kunne ikke forestille mig at de trækker rent før 4-5000rpm

Nåh ja, det er klart. Men jeg mente nok mest "moment"-ish... altså for at få så meget acceleration som muligt uden at man ødelægger motoren og uden den kræver at den skal leve oppe i 7000 rpm hele tiden.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 18. aug 2008 12:17

Jeg vil gi Hasse ret, hvor tit behøver man så mange rpm.
Man behøver jo ikke vide præcis hvor mange rpm man er oppe på.
Med lidt sund fornuft og brug af den lille stang i midten af bilen, behøver man slet ikke vide noget om omdrejningstallet, man kan lytte og mærke
på bilen at nu er der ikke mere at hente............Hvorfor så fortsætte op ??? Der er jo en begrænser i motoren, og den er der vel ikke for sjov.
Hvorfor risikere at smadre hele mollevitten på grund 1000 ekstra rpm ???

Moment må vel være det tryk stemplet forplanter ned gennem motoren når det bankes ned af eksplosionen. Når momentet/trækkraften falder
tæt på grænsen for omdrejningstallet kan man måske tolke at motoren ikke kan få fyldt nok brændbar væske og luft ind i cylinderne ved så højt omdrejningstal og effekten falder til gulvet. Derfor må det kræve en markant ombygning af motoren hvis man ønsker sig noget ud af at overgå begrænseren. Eller ?????????
Den enkleste eller mest logiske metode til at få mere moment må vel være ved at øge literstørelsen på motoren, eller trykke brændstof ind med
magt.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf hasse » man 18. aug 2008 15:37

Ska' nok lade min kæphest stå ved truget.
Men vi har her på sitet adskillige gode link/indlæg om hestekræfter/drejningsmoment. Kan bare ikke huske, hvor de gemmer sig.

Een bemærkning til ovenstående:
Det er IKKE brændstof motoren mangler eller kommer til at mangle.
Bare spør' Web.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf PartyPhreak » man 18. aug 2008 16:03

Lennart skrev:Moment må vel være det tryk stemplet forplanter ned gennem motoren når det bankes ned af eksplosionen.

Præcis... Du kan også regne fra HK til NM ved et givent omdrejningstal og selvfølgelig den anden vej :wink:
Brugeravatar
PartyPhreak

Indlægaf hasse » man 18. aug 2008 16:17

Hold kæft, hvor hesten begynder at slå sig i tøjret.
Har givet den et par stesolid.
SÃ¥ pt. holder den sig i ro.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Lennart » man 18. aug 2008 16:18

Hvorfor falder effekten så, hvis det ikke er brændstof der mangler ??
Det kan jo kun være ilt eller brændstof............
Som jeg ser det kan det kun være fordi eksplosionerne af en eller anden grund aftager i styrke.
Lennart

Indlægaf PartyPhreak » man 18. aug 2008 16:50

Lennart skrev:Hvorfor falder effekten så, hvis det ikke er brændstof der mangler ??
Det kan jo kun være ilt eller brændstof............
Som jeg ser det kan det kun være fordi eksplosionerne af en eller anden grund aftager i styrke.

Hvis du forestiller dig en boksebold... Hvis den står stille kan du slå med en vis kraft.. Hvis du først slår på den når den er på vej væk fra dig, så kan du ikke slå nær så kraftigt... Forstår du? :wink: Det er hvad jeg tror der sker...
Brugeravatar
PartyPhreak

Indlægaf Claus » man 18. aug 2008 17:57

Det hedder forbrænding og ikke eksplosioner
Uhhh, fik altid klø af mester når jeg kom til at sige eksplosioner - nej knægt eksplosioner det er ukontrolleret en forbrænding er kontrolleret.
Ja så fik jeg den...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Viggoman » man 18. aug 2008 18:12

Man kan næsten fornemme kæphesten trampe i jorden i Helsingør... :wink:

Det er dælme en kompliceret sag at forklare en forbrændingsmotors karakteristik (ikke at jeg kan eller kender teorien i detaljer). Der er mange forhold der spiller ind omkring hvornår en motor taper pusten. Én af de væsentlige er netop det, at det stadigt vanskeligere at fylde cylindrene med luft/benzin blanding og komme af med udstødningsgassen efter forbrændingen. Et andet afgørende forhold er at friktionen i motoren stiger med stigende omdrejningstal. Og inertien af de bevægelige dele stiger også (og det med kvadratet på hastighehedsforøgelsen).

Tag en tur omkring Google og forfølg f.eks. combustion engine theory. Så er aftenen reddet :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Lennart » man 18. aug 2008 18:31

Sikkert kompliceret at regne ud. Spændende at høre om mange andre
ting der har sin indflydelse på effekten.
Jeg tror dog at Mazda motoren er konstrueret til at fungere optimalt netop som den nu er bestykket fra fabrikken, med de max omdrejninger som den også er begrænset til. De har jo mange andre ting at tage hensyn til end maximal effekt, såsom benzinøkonomi, og pålidelighed i enhver henseende bare tænk på klimaet jorden rundt fra arktis til amazonjunglen.

Fra Wikipedia:

En eksplosion er en hastig udvidelse af gasser, forårsaget af enten frigivelse af et overtryk eller en forbrænding.

Forbrænding er en kemisk proces, hvor et stof reagerer med ilt (Oxygen).

Hvad der er mest korrekt vil jeg lade Claus bestemme. Medgivet det hedder jo heller ikke en eksplosionsmotor, men en forbændingsmotor.
Lennart

Indlægaf MrT » man 18. aug 2008 19:56

(Off-topic: Discovery's Mythbusters har faktisk undersøgt nogle gamle teorier om at lave \"eksplosionsmotorer\", bl.a. på krudt istedet for benzin - det gik ikke så godt).
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

ForegåendeNæste

Tilbage til Diskussion