Mohair top vs vinyl top

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Mohair top vs vinyl top

Indlægaf Munk » tirs 19. aug 2008 10:38

Hej

mx5parts har \"tilbud\" på en mohair top til mk 2/2.5 til 560 £ hvilket er ca halv listepris.

Hvordan er en mohair top at leve med når bilen altid står ude og køres om vinteren?

Er jeg bedre tjent med at beholde vinyl'en eller kan den holdes as new med noget autoglym eller hvad nu end majico 55 produkt folk bruger?

Min nuværende vinyl hra fået en utæthed i limningen af den vandrette syning under ruden. Ikke noget der ikke kan klares, men det vil være en DEL nemmere at gøre med kluden ude af bilen. Og når man så HAR fået den af sååe. (indsæt selv flere dårlige undskyldninger for en upgrade)
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf AS DK » tirs 19. aug 2008 14:40

Kender ikke mohair kalescher.
Hvis jeg skulle skifte min kalesche ville jeg købe en Sonnenland stofkalesche med isoleringslag. Stof giver efter min mening et bedre udseende end vinyl (= plastik).

Har haft sådan en fætter på min gamle Golf Cabrio. Den var stadigt tæt og fin efter 24 år.
Kræver ligesom vinyl lidt pleje : Vask jævnligt, imprægnering årligt og hvert 4 - 5 år en opfriskning af farven (solblegning ses især på mørke stofkalescher).
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Kuksi » tirs 19. aug 2008 16:12

Er super tilfreds med min Sonnenland stofkalesche, som blev købt på nettet i Tyskland. Har glas bagrude med varmetråde, og passede perfekt.
Lige under 3000,- alt incl. leveret på adr. 8)

@AS DK : Glæder mig hvis den kan holde bare det halve af hvad din gjorde. :D
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf AS DK » tirs 19. aug 2008 17:57

@AS DK : Glæder mig hvis den kan holde bare det halve af hvad din gjorde.

Efter min mening er Sonnenland bare kram og giver for mig det helt rigtige stofkalesche indtryk. Hvis man har en flere-lags Sonnenland kalesche er der heller ikke så meget meget støj de få gange man kører med toppen på.

Fik limet / syet forreste søm på Golf'en da den var 19 år gammel. Kostede under en plov. Gummilisterne kunne stadigt holde vand ude efter 24 år, men havde fået lidt sort byggesilikone i de værste knæk.
Og vedligeholdelsen er til at overse. Vand ved vask, spraydåse fra campingdealeren 1 - 2 gange årligt og noget farvestads / rensesæbe fra nettet, der rækker til mindst 3 omgange for hver 4 -5 år ( = ca 500 kr hver 12 - 15 år). Det er da nemt.

(Folk med fast tag tror ofte det er ren videnskab og masser af besvær at have en kalesche)
Brugeravatar
AS DK

Indlægaf AS DK » tirs 19. aug 2008 18:08

Er super tilfreds med min Sonnenland stofkalesche, som blev købt på nettet i Tyskland. Har glas bagrude med varmetråde, og passede perfekt.
Lige under 3000,- alt incl. leveret på adr.

MÃ¥ske lidt off-topic
Når en superkalesche koster 3 kilo og de fleste MX5'ere efter mange år stadigt har den originale kalesche uden knivstik, hvorfor vil kaskoforsikringen så ofte have en fraskrivning af kaleschen eller en selvrisiko omkring 10 kilo?????
Brugeravatar
AS DK

Indlægaf Munk » tirs 19. aug 2008 19:12

Hvad forsikringen angår, vel samme grund som at så snart der står cabriolet så stiger forsikringen markant. Fordi de kan

mht forskelle på stof.

Hvor sort er jeres Sonnenland hvis de altså er i sort og hvordan er overfladen?

Nu har de færreste webshops jo helt forstået at man gerne vil se mere end en thumbnail inden man smider et par tusinde eller mere for deres produkter.

Nogen af de stof toppe jeg har set på svjh audi, saab, volvo etc har en \"ulden\" overflade der får dem til at se meget sorte ud, hvorimod dem med glat stof ofte ser mere grå ud ligesom vinyl.

SÃ¥dan lidt ala de to skud af porschen herunder.

Nogen der ved om det har et goog'labelt navn? :)

Billede

Billede
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Kuksi » tirs 19. aug 2008 20:30

Den er meget sort, og har struktur nærmest som cowboystof (altså vævet).
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf PartyPhreak » ons 20. aug 2008 06:14

Den kaleche jeg har på, ved jeg faktisk ikke hvad er for en, men den er dog af stof...
Den ligner Porchen på det nederste billede... Og er også med Glasbagrude og varmetråde..
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Tilbage til Diskussion