Den optimale dækstørrelse... 15\" el. 16\"

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Mogenz » tors 21. aug 2008 12:11

ulrikk:
Det er nemlig korrekt men, jeg er ikke så klog så jeg kan finde ud af hvordan, om det er det ene eller det andet.
altså:
større omkrds giver mindre omdrejninger på selv dækket = mindre hastigheds visning.
mindre omkreds = blah blah osv.

men hvor meget den lige viser/misviser? tror der skal en matematiker ind i billledet.
hasse var vist af navn men ikke af gavn .... men det kan være nogle andre ved noget om det. Eller måske er der lavet noget præ udregning på det i et skema et eller andet sted.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf hasse » tors 21. aug 2008 13:59

Tag tommestok (må godt være med mm/cm!!!!!).
Og en vinkel/lineal.

Så kan diameteren (i lastet stand...ca.) umiddelbart aflæses.

Derfra er der ikke så langt til omkreds.

Fra Performance book. I inch.

195/50-15 loaded diameter 21 Omdrejninger pr. mile. 920
205/50-15 \" \"...........21.20 .....................................906
225/4o-16 \" \"...........21.60 ............................................901

Lidt mere præcist skal man også være opmærksom på, at speedometeret har en \"indbygget fejl\" 5% -10%???.

Om det skyldes at det er calibreret efter et \"uloaded\" hjul, ved jeg ikke, men det kan vel ikke udelukkes.

I så fald skal der ikke tages højde for det.

Det var den ene måde.
Andre:
Afstandspælene langs vejen + tidtagning.
Politiets/vejvæsnets \"fartvisere\".
Men ganske interessant. Har observeret, at de ikke altid viser det samme ved en given vognhastighed (på speedometeret).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf UlrikK » tors 21. aug 2008 14:29

Synes en kammerat snakkede noget om at alle biler blev leveret med en 5-10% fejlvisning på speedometer, hvorfor ved jeg dog ikke. Måske fordi de vil være helt sikre på det ikke viser for meget ;-) Tror dog metoden med kantpæle er den bedste, hvis man vil se hvor hurtigt man i virkeligheden kører. Har også fanget de der fartvisere i at være lidt upræcise.

Der er også en udregner her på siden forresten: http://www.five-speed.dk/Guides/Faelge.htm , og jeg tror at hvis rulleomkreds f.eks. bliver forøget med 5%, kører man også 5% hurtigere end hvad speedometer viste før (som så også havde fejlvisning som Hasse siger).
UlrikK

Indlægaf Kuksi » tors 21. aug 2008 21:26

Har arbejdet med instrumenter på et Bosch værksted.
Ja en fejlvisning (altid +) på 5-10 er normalt. (eller var det for 25 år siden :lol: ) Tror det stadig forholder sig sådan. Det vil jo også give indtryk af at 0-100 tiden som er i salgsmaterialet holder i virkligheden. Det kunne sagtens laves mere nøjagtigt, men blev det kun på hyrevogne og lastbilernes fartskrivere. Der lavede man udregning ud fra hjulets omkreds. Målte strækningen for 10 omdrejninger for hjulet og dividerede med 10. Derefter blev der lavet beregning for en udveksling, valgt de rigtige tandhjul som man så satte i den lille gearkasse som efterfølgende blev plomberet. Selve speedometeret blev testet ved feks 1000 omdr/min, hvor der så er spec. en given visning f.eks 60km/t (er ofte markeret med et lille rødt mærke på skalaen).
Det er dejligt at have et instrument der viser rigtigt. Eller som minimum at kende fejlvisningen ved f.eks. 60 og 120km/t
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Webmaster » fre 22. aug 2008 13:25

Kaster lige en ny bold ind på banen...

Var i går til hyggeaften hos bilguruen Peter Dyrelund, og da vi kom rundt om undervognsopsætning og hjul kom jeg med tankte på denne tråd til at spørge om vores lille emne her.

Peter D's forklaring på hvorfor at en MX-5 givet kører bedre på 15\" end 16\" er at selvom man kan finde en kombination i 16\", som vejer det samme som 15\" (med samme rullediameter) vil tyngden af den roterende masse på en 16\" fælg altid være længere væk fra centrum i forhold til en 15\". Det giver et andet balanceforhold i hjulbevægelserne hvor 16\" muligvis falder uden for hvad der er optimalt for bilens konstruktion.

Giver dette mening ??
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Viggoman » fre 22. aug 2008 13:29

Yes, det må i princippet være korrekt.

15\" 195/50 rules! :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Viggoman » fre 22. aug 2008 13:43

Inertimoment, se: http://da.wikipedia.org/wiki/Inertimoment

Hurtigt regnestykke: (tænkt eksempel)

15\" fælg, radius 190 mm, tykkelse 10 mm, kontra 16\", radius 203 mm også 10 mm tyk. Sættes vægten til det samme, f.eks. 8 kg fås flg. inertimomenter:

15\" 0.274 kgm2
16\" 0.313 kgm2

dvs. + 14%

Lægges dertil at den større fælg typisk er tungere og måske med en bredere (og tungere) dækprofil, kan forskellen hurtigt løbe der ud af.

Da inertimoment er et roterende legemes træghed (modvilje mod at skifte retning) vil et større inertimoment betyde dårligere styrerespons. Alt andet lige.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » fre 22. aug 2008 16:17

Så er der lige det, at \"vi\" har power steering...på forhjulene.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 22. aug 2008 16:44

Er pt. ikke selv helt klar over, om der er en forskel på:
1.
Styrerespons
2.
styreegenskaber.

Men uanset evt. forskel er der forskel mellem ovenstående og:

Køreegenskaber.

Og imens jeg skriver dette, bliver jeg overbevist om, at der ER forskel mellem 1. og 2.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf KjaLLe » fre 22. aug 2008 16:53

hasse skrev:Det var satans!!!!
Var ikke klar over (hvis jeg ellers har forstået det rigtigt), at der var SÅ STOR forskel mellem topfart med 15" og 17".

Ved jo heller ikke om forskellen er så stor på en NA 1.6 med alm. bagtøj - tror at mit bagtøj er med til at gøre det lidt værre!

Men forskel der der i hvert fald..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf UlrikK » tors 28. aug 2008 18:50

Så fik jeg ihvertfald skiftet fælge og dæk. Gik fra Mega Wheels Pantera 18\" monteret med 215/35 Hankook Ventus Sport K104, til OZ Ultraleggera 16\" med 195/45 Pirelli P Zero Nero.

Har ikke lige en badevægt i huset, så har ikke fået vejet hverken de nye eller de gamle fælge. Men jeg føler næsten jeg har fået ny bil (igen), den kører jo endnu bedre end før. Bilen er langt mere harmonisk end før, selv på en helt ny-asfalteret vej. Nu er jeg godt klar over at de fælge den forrige ejer havde sat på, primært var beregnet på show. Men hvis jeg skifter størrelse igen, går jeg ihvertfald ikke op.

Synes dog godt jeg kan mærke at dækket kringer mere når man er ved grænsen i sving, men er temmelig sikker på jeg kan køre hurtigere end før alligevel ;-)
UlrikK

Indlægaf Uhrskov » tors 28. aug 2008 20:26

Tillykke med dine nye fælge (og den nye bil). Ultraleggera er en feeed fælg. Hvad farve valgte du?

Jeg syntes også mine 16\" dæk virker til at have bløde sider, selv om det er sports dæk.
Siden jeg fik dem monteret har jeg fået justeret undervognen fra 0 grader Camber til -1.0 grader Camber. Det sammen med dæktryk på 2,3-2,5bar, syntes jeg har hjulper en del på dette.
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf UlrikK » fre 29. aug 2008 06:44

Den kan sjovt nok ikke fåes i hvid, ihvertfald ikke i MX-5 størrelser, så endte med Crystal Titanium (den lyseste af dem). Sjovt nok minder Ultraleggera i 16\" en del om BBS RC, så endte lige pludselig med et andet udseende end tiltænkt. Men den ser nu stadig flot ud. Kunne dog stadig godt finde på at købe et par Rota Slipstream i hvid på et tidspunkt :-)

Jeg noterer lige det med camber, så får jeg det ændret til foråret. Dæktryk er jeg ikke så vild med at ændre. Selvom man kunne forestille sig det giver stivere sider, giver det vel også en anden kontakt til vejen? Men kunne da være jeg skulle tjekke om der er det korrekte dæktryk på fra butikken af ;-)
UlrikK

Indlægaf Banzai » fre 29. aug 2008 09:23

Jeg kører på 15/50/195 og synes egenligt at hastighed og speedometervisning stemmer forbavsende godt overens i hele fartspektret. Nålen viser ca 3 km/h for meget fra bund til top. Jeg hader al den matematik og forlader mig på dataen fra min GPS :wink:
NB 99 1.6 sølv
Banzai

Geografisk sted: Risskov

Indlægaf hasse » fre 29. aug 2008 12:17

Ikke for Banzai, men for dem, der gerne ligger i solen og spekulerer:

Garrett skriver p. 30:

Et dæk 195/50-15 har en loaded diameter på 21 inch.
Omdrejninger pr. mile er 920 omdrejninger.

Hvordan kommer han frem til det?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering