Første bil med baghjulstræk, hvordan?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Første bil med baghjulstræk, hvordan?

Indlægaf KimT » søn 24. aug 2008 10:47

Hej, jeg har netop rullet en MX5'er ind i garagen :D

Det er min første baghjulstrukne bil og jeg kan se på forumet at det kan være risky at løfte fod fra speeder i sving da bagenden så kan skride ud.

Hvad skal man tænke over når man som jeg kommer fra en forhjulstrukken bil :?:

Er der i øvrigt nogle (glat-)kørekurser som kan anbefales :?:
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Re: Første bil med baghjulstræk, hvordan?

Indlægaf Webmaster » søn 24. aug 2008 11:08

KimT skrev:Det er min første baghjulstrukne bil og jeg kan se på forumet at det kan være risky at løfte fod fra speeder i sving da bagenden så kan skride ud.

Det gælder også for forhjulstrukne biler, men når den først er ude, er det ofte lette at få den på plads igen med baghjulstræk..

Hvis din MX-5 er sat ordenligt op, så prøv at gå langsomt ind i svingene og gå tidligere på gassen end du gjorde med forhjulstræk. Giv den forsigtigt mere gas jo længere du kommer igennem svinget. Gør det hurtigere og hurtigere indtil du begynder at få en løs bagende (og det er her man ikke skal slippe gassen). Ved denne øvelse må du aldrig pludseligt trykke pedalen helt i bund. Det skal ske som en glidende bevægelse.

Den anden fejl er nedgearing fra typisk 3 til 2 gear lige før et sving, hvor nedgearingen sker lidt for sent. Hvis der er glat og omdrejningerne på motoren ikke passer når du sætter den i 2. gear og kopler til - slipper den med bagenden fordi at hjulene låser et kort sekund imens motoromdrejninger tilpasses hjulhastigheden i det nye gear. For at undgå dettte giver man gas med hælen imens man bremser med tåen og gearer ned (hæl-tå). Noget som alle med en MX-5 bør mestre :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Tante Sofie » søn 24. aug 2008 12:36

Hej Kim,

Jeg tog et glatførekursus hos FDM i sommers - det var noget af en oplevelse! Hvis du skal køre i bilen til vinter vil jeg klart anbefale at du prøver glatbane - den reagerer helt anderledes end andre biler jeg har kørt (incl. andre baghjulstukne) - jeg havde også glæde af det i regnvejret i går :)

Hilsen Tante Sofie

HOV Forresten - Tillykke med bilen :D
Brugeravatar
Tante Sofie

Geografisk sted: A'mar

Tilbage til Diskussion