af Webmaster » tirs 12. apr 2005 21:45
Jeg har gode erfaringer, eftersom min bil ikke har disse afstivninger monteret fra produktionen. Muligheden kom først fra 92->.
Jeg monterede først afstivning (Brainstorm løsningen, MX5parts + IL) foran og bagved på undervognen og bilen blev markant stivere, hvilket eksempelvis kunne mærkes ved kørsel over fartbump. Før montering kunne der godt være lidt knirke lyde, som helt forsvandt. Bilen virkede også mere præcis i styringen og rystelser fra bagvognen ved ca. 110 km/t forsvandt. Så har man en 89-91 model vil jeg klart anbefale denne løsning. Muligvis også overveje løsningen fra Brainstorm (de hvide barer).
Efter at have kigget lidt på nettet valgte jeg tårnstabilisatoren fra Flyin Miata. Det er måske lidt tåbeligt eftersom bilen jo har dobbelt whisbone hjulophæng og dermed i teorien ikke belaster tårnene. Jeg valgte Flyin Miata grundet at jeg har ABS og syntes at kvaliteten virkede fin (havde tidligere set den på Bjørn's MX-5). Virkningen kan diskuteres. Syntes ikke jeg kan mærke markant forskel på køregenskaber, men nogle af de rystelser der kom fra motorrummet forsvandt. Så min vurdering er at det mere er kosmetisk end direkte forbedrende af køregenskaber.
Christian / Webmaster /
http://www.five-speed.dk1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017