Falder eller stiger en MX5 i værdi ???

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Vil det tænkte eksempel stige eller falde i værdi

Den vil stige en del i værdi
1
5%
Man vil kunne få det samme for bilen om 3år altså 100.000
7
32%
Bilen vil tabe lidt i værdi
13
59%
Bilen vil tabe markant i værdi
1
5%

Afgivne stemmer : 22

Falder eller stiger en MX5 i værdi ???

Indlægaf Lennart » ons 27. aug 2008 18:35

Er der nogen der har en ide om MX5erne falder eller stiger i værdi ???
Her tænker jeg mest på biler med nogen år på bagen. Det er jo klart at en helt ny MXer falder i værdi.

Tænkt eksempel, man køber en brugt MX5 årgang 93. Bilen koster 100.000.- og har kørt 150.000 km. 3 år efter skal den sælges og har kørt 180.000 km. Vil man kunne få 100.000 for sådan en bil igen ???
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Martin » ons 27. aug 2008 19:07

Jeg vil tro at en veldhold bil, der er 100% rustfri og pæn i lakken mv. altid vil stå i relativ god kurs (ca. 80-100.000) uanset alderen. Dog vil en bil med rust og dårlig pleje, let kunne falde til fx. 50.000
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Lennart » ons 27. aug 2008 19:19

Det \"tænkte\" eksemplar er uden rust, af nævneværdig karakter. Pæn og velholdt, med rimelig lak og kun få buler og skrammer. På de 3 år udsættes bilen kun for almindelig brug og slidtage.
Lennart

Indlægaf psc » ons 27. aug 2008 19:36

Som nybagt ejer af en mx-5 vil jeg sige STAND STAND STAND.
jeg har set cirka på cirka 20 mx-5 henover sommeren.
mit første søgekriterie var max 150k kr. og 150k km.

i starten fes jeg jeg afsted når jeg fandt en til 80-90k, men blev gruelig skuffet, enten var rusten på vej, eller også var de misvedligeholdt.
om de havde kørt 110 eller 140 km betød intet for prisen, det var standen der satte prisen. originaliteten er også med til at sætte prisen, tror jeg.
en \"brian\" bil med lexus lygter, bling bling fælge, vold sænket undervogn skræmmer en ny kunde som mig væk. Jeg ville have den så original som mulig. Røde NA'er fra starten af halvfemserne er rimelig billige, da de ikke er så unikke. Dem er der en del af på slagtilbud hos de 4-5 dedikerede forhandlere der er i Jylland.
Så også en del som har født røde, men nu var sorte eller grønne (stelnummeret sladerede). Var oppe og se på en sort NA Miata i Aalborg.
Han blev lidt bleg da jeg fortalte ham at den havde været rød da den blev lavet :-)
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc

Geografisk sted: Tilst

Indlægaf Webmaster » ons 27. aug 2008 21:00

Jeg tror vi begynder at nærme os samme prissætning, som eksempelvis gamle MG'er. Prisen vil afhænge af historie, stand og øvrige specialiteter. Mon ikke også det kun er spørgsmål om tid, før vi ser den første total restaurerede NA'er til en højere pris end øvrige MX-5'ere til salg ?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Viggoman » ons 27. aug 2008 22:32

Tjae, den er svær at spå om.

NA'erne er uden tvivl en nyklassiker og må derfor forventes at kunne holde prisen. På sigt vil helt originale og meget velholdte eksemplarer sikkert stige i værdi. Men der er rigtig mange MX5'ere og det presser priserne nedad, også på de velholdte biler.

Indenfor det seneste ½ år har priserne taget et klart dyk, hvilket et kig på Bilbasen klart beviser. Jeg har haft en super fin, original NA '91 til salg i snart 3 mdr. og kun haft en enkelt seriøst interesseret forbi og se bilen. Og den er nede i en pris jeg synes er ved at være ren foræring.

På den korte bane tror jeg priserne vil vige, på den lidt længere vil de helt fine eksemplarer finde et niveau hvor liebhaverne smider lidt ekstra.

Men 100 kilo for en tidlig NA med 180.000 på klokken tror jeg er historie. De dage er forbi. Og man skal ikke købe en MX5 som investering. Selvom det sikkert er bedre (og sjovere) end aktier i Roskilde Bank.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Helge » ons 27. aug 2008 22:54

Tror at man skal regne med ca. 10.000 i afskrivning pr. år.
Og det er billigt, set i forhold til andre biler.

Solgte sidste år en NB '98 til forhandler for 150.000, havde den i 3 år og kørte 38.000 km. Min afskrivning var 40.000.
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf MrT » tors 28. aug 2008 08:34

Synes det er svært at spå om, men nu er jeg jo også kun 25 så har ikke oplevet så mange \"klassikere\" i min tid :) Hvis man ser bort fra alle variablerne såsom den generelle økonomi, benzin/oliepriser, vejafgifter, forsikringer og hvad der ellers kan være med til at påvirke bilkøb i positiv/negativ retning, så tror jeg der går en 5-10 år før priskurven begynder at stige igen.

Til den tid er de ikke-vedligeholdte MX-5'ere ved at være i væsentlig dårligere stand. Efter 10 år tror jeg primært at de MX-5'ere man finder vil være nogen der er renoveret mht. rust osv, og derfor koster en del mere. Det er hvad jeg TROR der vil ske :) Men havde slet ikke i tankerne at jeg skulle tjene penge på min MX-5, da jeg købte den, for det vil nok aldrig ske - men var godt klar over at den nok ikke ville falde så meget i værdi hvis jeg sørger for at vedligeholde den.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Banzai » fre 29. aug 2008 13:47

5'eren rammer på et tidspunkt et bunduniveau som ligger højt i forhold til dødelige biler (mx'eren dør aldrig, den renoverer man). Er den velholdt kommer den næppe meget under 100.000. Priserne vil naturligvis stige og falde afhængigt af årstiden. Jeg er ikke selv ligefrem von And, og hvis folk spørger om hvordan jeg har råd til sådan en vogn er svaret meget enkelt - jeg har ikke råd til mindre :wink: Købes MX'eren brugt, er der næppe et køretøj med mindre afskrivninger, og så er såvel vedligeholdelsesudgifter som forsikring i den absolut lave ende - typisk at det offentlige ikke har set lyset der :D
NB 99 1.6 sølv
Banzai

Geografisk sted: Risskov

Indlægaf Lennart » fre 29. aug 2008 20:14

Hvor vil bundniveauet så ligge ?, den kommer nok aldrig rigtigt under 40-50.000. Jeg husker da Morris mini som da jeg fik kørekort kostede fra 0- 10-15.000.- (havde selv en) Idag er den blevet mere sjælden og er steget væsentligt i værdi. :|
På et tidspunkt vender det. Men så er MXerne jo også omkring 20-30 år gamle. Puha mon min klarer 14 år mere ??? :?
Men den tid den sorg.
Lennart

Indlægaf hasse » fre 29. aug 2008 22:04

Ja Lennart. Den kan sagtens klare 14 år og også meget mere.
Spørgsmål om rustbehandling, rustbehandling og rustbehandling.
Og sikkert bedst, hvis man selv \"gider\" have ulejligheden og besværet.
Ellers må et firma gøre det.

Skide være med motoren (skal selvfølgelig topvedligeholdes). Ryger den, kan den renoveres, eller man kan købe en \"ny\" motor.

Om min (1990 NA) stiger, holder eller falder i værdi, er jeg personligt ligeglad med. Hvis/når jeg får børnebørn (oldebørn?) må jeg anskaffe mig en ekstra vogn med plads til yngelplejen.
Og når jeg så kommer på plejehjem, kan de køre mig en søndagstur i mx'eren.

Personligt tror jeg, at klaplygtemodellerne vil holde prisen bedst. Eller stige. De ER unikke.

MX5'erne har med årene -efter min opfattelse - mere og mere nærmet sig \"det ordinære sportsvognslook\". Ihvertfald med den seneste udgave(Undskyld).

Vil mon han/hun, der står på gaden og råber \"Se, der en vogn uden hat\" om 15, 45 år tænke på episoden og tænke: \"Sådan én, vil jeg ha'. Den kan jeg huske fra min barndom\"?.Tja.

Det er jo sådan noget, der bestemmer efterspørgslen....til sin tid.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Diskussion