Motorstyrring er alt...!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Viggoman » fre 29. aug 2008 08:49

Forslag til vinterprojekt: vi laver en Megasquirt projektgruppe som deler erfaringer, problemløsninger, laver fælles indkøb af stumper etc.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » fre 29. aug 2008 09:15

Den er jeg med på. Har besluttet at købe en pnp Megasquirt (gider ikke selv igang med loddekolben). Men det bliver først til vinter. Er sikker på at hvis jeg skal have fuld effekt af det forøget flow i topstykket, så skal der en ordentlig motorstyring til. At man så også kan skille sig af med luftmængdemåleren er bestemt også et plus. Har allerede for et stykke tid siden lavet en shoppeliste hos DIYAutotune.

1 x MegaSquirtPNP MM9093 for the 1990-93 Mazda Miata, manual tranny
1 x USB to Serial Adapter - Works with MegaTune!
1 x Innovate Standalone Gauge Kit w\\ LC-1 & Red DB Gauge
1 x MSPNP IAT Sensor Kit - Steel Bung

Jeg har kigget mange steder men kan ikke finde at denne pnp bliver solgt andre steder. Kunne ellers være godt hvis der var en europæisk forhandler, så man slap for told og moms.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » fre 29. aug 2008 09:52

Kuksi skrev:

\"Jeg får en pakke i morgen, med min wideband Bosch sensor og styre box.
Partnummer 3769
LC-1: Lambda Cable + 02 Sensor (Standalone Wideband Controller) \".

Jeg er utrolig spændt på at \"høre\", hvad den kan bruges til i praksis MED DEN EKSISTERENDE (originale) ECU.

(Bortset fra evt. aflæsning af fejlkoder og AfR).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » fre 29. aug 2008 16:50

Har modtaget den i dag :D
Skal nok melde tilbage, med mine erfaringer.
Den er primært valgt pga. det er den der anbefales til MegaSquirt styringen, og så det at jeg vil have en opvarmet sensor. Så er jeg lidt fremtidssikret. :D
Samtidig vil jeg, når der kommer tryk på, installere et AfM ur. Dette kræver en wideband sensor. At jeg så allerede nu kan montere den og få den opvarmede sensors fordele sammen med nuværende ECU, er også et plus.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » fre 29. aug 2008 17:26

altid6 skrev:Den er jeg med på. Har besluttet at købe en pnp Megasquirt (gider ikke selv igang med loddekolben

Jeg vil vælge at tænde loddekolben, bare for sportens skyld.

Jeg har kigget mange steder men kan ikke finde at denne pnp bliver solgt andre steder. Kunne ellers være godt hvis der var en europæisk forhandler, så man slap for told og moms.

Moms og told slipper du ikke for under nogen omstændigheder. En europæisk importør skal svare import told samt moms i det pågældende land. Man kan satse på at pakken ikke bliver snuppet ( jeg har endnu ikke fået en efterregning på told og moms af de stumper jeg har købt i US).
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » fre 29. aug 2008 19:51

Har læst/studeret noget af materialet herunder brugsanvisningen ref.
Mega Squirt:

Det er vist det rigtige legetøj for os store/gamle drenge!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » fre 29. aug 2008 20:00

Nemlig! :D
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Kuksi » fre 29. aug 2008 22:07

Det med lodde kolben vil ikke være et stort problem for mig, da jeg er elektronikmekaniker. Det er mere det med tiden der går dermed. Tid er vel noget vi alle mangler. Men om jeg skulle samle 1 eller 5 for en beskeden betaling skulle ikke rage så vidt... hvis interessen skulle være herfor.
Det er mere det at PnP (plug and play) udgaven er med smd komponenter mod dem man selv skal lodde sammen er med \"gammeldags\" leaded komponenter. Funktionen vil være helt den samme, men PnP udgaven er mindre/mere kompakt. Samtidig vil jeg anse den for værende lidt mere modstandsdygtig over for det miljø den skal virke i. Ved at vælge PnP, får vi jo også alle nødvendige \"udenoms\" ting med i pakken.
Hvad er I til?
Jeg opretter en tråd til Megasquirt, så kan vi samle al info og erfaring der.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Piphest » fre 29. aug 2008 22:57

Man får helt lyst til at købe en NA'er, bare for at komme til at lege med sådan en Mega Squirt ;)

På den anden side, så har jeg vist forløbigt rigeligt at gøre med min Hydra lige pt. :p

Nå, men jeg ville bare gøre opmærksom på dette forum, hvor der er rigtig mange der skriver om Mega Squirt'en:

http://www.miataturbo.net/forum/

http://www.miataturbo.net/forum/forumdisplay.php?f=18
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf hasse » lør 30. aug 2008 18:00

Fandt dette link:

http://megasquirt.de/

Kan forestille mig, at der et eller andet sted står noget om, hvor det kan købes (i EU).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Lennart » lør 30. aug 2008 19:22

Sådan en megasquirt er det noget vi dødelige bare kan købe og montere ?
25 HK ekstra ville da være sjovt, i ny og næ.

Eller skal man som nybegynder hellere holde fingrende væk. :o
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Kuksi » lør 30. aug 2008 23:02

Der er da ingen tvivl om at det er noget af et indgreb i bilen. Det er jo \"hjernen\" der skiftes ud. Der er da muligheder for at det kan gå galt, så man ved forkerte indstillinger ødelægger motoren. Downloader man nyt program, uden at afbryde forbindelsen til tændspolerne, brænder disse f.eks af :(

Så der er nogle regler der skal overholdes. Men som jeg ser det, også muligheden for at erhverve sig viden om hvordan også denne del af en motor virker. Samt ikke mindst det at få det hele til at spille optimalt sammen. Man må ikke glemme at det for NA'ernes vedkommende er elektronik der er udviklet for over 20 år siden, og der er meget der kan gøres bedre i dag. Samtidig er der taget hensyn til mange ting, som jeg føler jeg godt kan gå på kompromis med. Bare med det ene formål for øje, at få styringen optimeret til MIN bil. Ikke noget der skal bruges i samtlige 350.000 NA'ere over hele verden, som køres under vidt forskellige forhold og betingelser.
Selve styringen kan jo købes som Plug and Play. Så kan man montere en radio og bruge en PC, så kan man også skifte motorstyringen. (vil min påstand være)
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » lør 30. aug 2008 23:38

Har ikke selv set det (har heller ikke ledt særlig meget), men er der nogen af jer, der har set, hvad der kan forventes af effektforøgelse (HK/NM) med Mega, såfremt den monteres på en standard motor.

Den er vel primært beregnet til turbo og lgn.. Eller?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Tore » søn 31. aug 2008 00:25

Her er nogle dyno resultater for en næsten std. 1,6'er med megasquirt PNP:

http://www.megasquirtpnp.com/models/mm9093/dyno_results/mspnp_mm9093_base_map_dyno_session.htm

8ft/lbs-tq gains in the low rev range, 2-4 everywhere else. 95ft/lbs peak tq versus just under 91 on the stocker. As for WHP, 1-5 whp gain everywhere in the rev range, from idle to redline, with a 5whp increase at peak. 105 versus 100 on the stocker.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf hasse » søn 31. aug 2008 00:40

Det er skutte meget.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering