lydisolering

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Lennart » lør 30. aug 2008 17:16

Tak, det vil jeg da prøve. Lyder let nok, lige noget for mig hehe :D

Var der mulighed for at liste ud af jer proffer, hvilken olie præcis jeg skal vælge ???? :roll:
Bare så der ikke lige pludselig mangler 2,5 liter olivenolie i konens køkkenskabe.

Hvor er det lige bananen kommer ind i billedet ??? Skal det forstås sådan at man skal masse en banan derind også ?
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » lør 30. aug 2008 18:17

Jeg tror bananen er et gammelt tip/trick, ligesom det med at putte kanel i køleren hvis den er utæt :) (har prøvet, det virker og det dufter fremragende :D )

Jeg tror det er Kuksi der også kører med Redline MT 90 olie, jeg købte 3x 900ml og det var nok til både gearkasse og bagtøj. Men jeg ved dog ikke hvad olie jeg har i nu, da au2fast jo skiftede mit bagtøj kort efter.

Det er nok også nemmere for dig at få olien af bagtøjet ud hvis du sørger for at olien er varm først - bare sørg for ikke at brænde dig!

Til at fylde olien i igen, gik jeg i silvan og forklarede min situation og vi fandt sådan en plastic pumpe som man bruger til pejser eller fyret, kan ikke helt huske, men det virkede fremragende - man skal bare være lidt kreativ :D

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » lør 30. aug 2008 18:20

Mht. lyddæmpning, så har jeg købt disse plader idag:
http://thansen.dk/product.asp?c=2067867 ... 1589007790 - Lyddæmpningsplader Teroson 50x25cm , 6 stk.

Der burde lige være nok til bagagerummet, alt efter hvor nøjagtig man er. De havde også nogle der var tykkere, men jeg synes bagagerummet er \"tilpas\" nok i forvejen, så ingen grund til at gøre det endnu mindre :D Men der er jo også forskel på hvad de forskellige plader er bedst til at absorbere, men nu prøver jeg med dem her og ser om det gør en forskel.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » lør 30. aug 2008 18:36

Rigtigt at jeg kører med Redline MT90 i både gearkasse og bagtøj, og er meget tilfreds med dette. I gearkassen (og det lille kar gearstangens kugle drejer i ) har det gjort at gearskiftet går lettere.

:idea: Lige et godt råd: Husk at afmontere påfyldnings skruerne, før I tapper olien af. Det er træls at opdage at man ikke at kan få dem af,hvis der ikke længere er olie på dyret.

Husk at de der tunge bitumen/asfalt lyddæmpende plader, behøver man ikke klistre på hele fladen. I en dør, på en skærmkasse, o.lign., sætter man blot nogle strimler der hvor pladen \"siger mest\" (fordelt på midten af f.eks døren). Der er jo ingen grund til at gøre det tungere end nødvendigt. Det det drejer sig om er at få hæver resonanspunktet, til et område hvor de ikke \"synger med\" / slås an.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Lennart » lør 30. aug 2008 18:47

Den redline MT 90, er det så en tykkere olie ???

Meningen var jo mindre støj, og ikke bare at skifte olie.

Er det ligeså let at skifte olie i gearkassen ??
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » lør 30. aug 2008 19:59

Kuksi skrev:Husk at de der tunge bitumen/asfalt lyddæmpende plader, behøver man ikke klistre på hele fladen. I en dør, på en skærmkasse, o.lign., sætter man blot nogle strimler der hvor pladen "siger mest" (fordelt på midten af f.eks døren). Der er jo ingen grund til at gøre det tungere end nødvendigt. Det det drejer sig om er at få hæver resonanspunktet, til et område hvor de ikke "synger med" / slås an.

Jep - og dem jeg har i dørerne, som dog er "resonansplader", har også hjulpet en del. Dem jeg har købt i Thansen er dog ikke særlig tynge, i forhold til dem i dørerne - så regner også bare med at montere dem hvor det virker mest hensigtsmæssigt. Mht. vægt, jeg kører uden reservehjul, så den vægt man har "tabt" der, kan jeg sikkert få igen med dæmpningspladerne :)

Lennart,
Synes ikke gearolien var specielt svær at skifte, men jeg havde også en grav til rådighed - tror det er lidt mere irriterende hvis man skal løfte bilen op og kravle under osv, men det kan da helt sikkert lade sig gøre. Ved dog ikke om den skal løftes lige op eller om det er nok bare at løfte forenden eller bagenden, mht. at alt olien kan løbe ud.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » lør 30. aug 2008 22:15

@Lennart
Nej MT-90 er ikke speciel tyk.
Prøv Claus' forslag, eller http://www.classicare.dk/ og få en snak med dem.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf psc » lør 30. aug 2008 22:34

Mr T.
glæder mig til at at hører hvordan de har ændret lydbilledet...
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc

Geografisk sted: Tilst

Indlægaf MrT » søn 31. aug 2008 14:52

psc skrev:Mr T.
glæder mig til at at hører hvordan de har ændret lydbilledet...

Har ikke nået det idag, jeg overvejer stadig om jeg skal gøre det eller ej - har godt nok købt dem, men var hos au2fast idag for at få set på mit bagtøj, hvor vi blev enige om at vente 1-2 måneder og se om lyden ændrer sig (fra bagtøjet), så hvis jeg begynder at montere støjdæmpning kan det godt være det konflikter lidt med mit andet "projekt" :)

Men han sagde i øvrigt at det resonans-lyd man hører når kluden er oppe, kommer omme fra de "trekanter" lige bag sikkerhedssele-tårnet, så ved at ligge noget filt derned vil man nok kunne undgå noget af det.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Foregående

Tilbage til Problemer og løsninger