Bremseskiver og klodser???

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Bremseskiver og klodser???

Indlægaf JensK » tirs 9. sep 2008 20:22

Min NB-FL fra 2005 har kørt godt 33.000 km. Mazdaværkstedet som havde den til service inden garantien udløb her i sommer, hævder at skiver og klodser skal skiftes indenfor de næste 10.000 km. Det tvivler jeg nu på.
Er der nogen der kender mindstemål (tykkelsen) på bremseskiverne for og agter på sådan en NB-FL?

MX5 Parts har mange forskellige skiver og klodser - org. Mazdaskiver, skiver med riller, org. Mazdaklodser, Green Pads, klodser med kevlar mm. Det er sgu til at blive snotforvirret af. Er der nogen af jer der har erfaringer i den henretning? :?:

Mange hilsner - og på forhånd tak!
Jens K. Sunlight silver NBFL 2005, 1.8 Sport -6g
Brugeravatar
JensK

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Claus » tirs 9. sep 2008 20:40

Min erfaring : Køb EBC Turbo Groove skiver og original klodser.
Har prøvet EBC Green Stuff og efter et besøg hos Andreas opdagede vi at belægningen havde løsnet sig fra pladerne, hvilket faktisk var livsfarligt, tænk hvad der kunne ske hvis det ene forhjul pludselig havde blokeret på motorvejen.
Med originale klodser bremser den faktisk ganske godt.
Så det kan klart få min anbefaling.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tirs 9. sep 2008 22:22

Jeg har nogle mål for skiverne:

Stock fronts are 20mm with a 18mm wear limit.
Stock rears are 9mm and 8mm wear limit.

Hæng mig ikke.
Men målene er - hvis de ikke er rigtige - nok ikke helt ved siden af.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Swootech » tirs 9. sep 2008 22:42

Jeg har selv en 2004 NB-FL Sport og fik skiftet skiver sidste år efter 32000 km i forbindelse med service hos Au2fast. Andreas ringede og sagde at skiverne var rustne (sort striber, ikke bare overfladerust), sandsynligvis fordi de var blevet brugt for lidt. Lidt overraskende, men ok...man bremser jo ikke for sving i en MX-5 :)

Der var på det tidspunkt 60-70% tilbage af de originale bremsklodser, hvilket måske kan bruges som en indikator af hvor meget bremserne er blevet brugt på 3år/32000km. Måske er det slet ikke tykkelsen på skiverne der gør at dit Mazda-værksted siger at de skal skiftes?

Til sportsversionen er skiverne er lidt størrer end til den normale MX-5. Foran er skiverne 280mm foran mod 255mm for den normale version og bagved er de 276mm mod 251mm for den normale version. Andreas skiftede alle fire på min for 500,-/stk.

Jeg skulle mene at det er de her til sportsversionen (foran):
http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/850
Som siden skriver, så mål diameter på dine skiver for at være sikker. Er en 6-trins gearkasse i en NB-FL egentlig altid ensbetydende med at det er sportsversionen?

Jeg skiftede samtidigt til Axxis Ultimate bremsklodser fra Performance 5 (http://performance5.com/brake_pads.asp). De bider stadig når bremserne bliver så varme at de originale står af. Ulempen er væsentlig mere bremsestøv på fælgende som dog nemt vaskes væk. Til gadebrug er der efter min mening ikke rigtigt nogen fordel over de originale bremseklodser.
Swootech

Indlægaf Kuksi » tirs 9. sep 2008 22:48

Det lyder godt nok også lidt hurtigt med de skiver. Hvis de ellers ikke er skæve og \"rillede\" eller har været i kontakt med nedslidte belægning.
EBC Turbo Groove skiver lyder som et godt bud, uden dog selv at have erfaring med dem. Det har jeg til gengæld med EBC Green Stuff med kevlar. Syntes at de bremser rigtigt godt, også her næsten 2 år efter de kom på. Har godt hørt om de oplevelser med løs belægning. Men mange er tilfredse. Har lige oplevet precis det samme med min 306'er, belægningen var gået løs. Det var ikke EBC Green Stuff, men Høyers de \"bedste\". Har hørt at man skal holde sig fra deres belægninger, som kommer fra sammen leverandør som T.Hansen bruger. Om det er rigtigt ved jeg ikke, men det var en mekaniker der sagde det.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 9. sep 2008 22:53

Kan kun tilslutte mig Kuksi's bemærkninger ang. EBC green Stuff kevlar.
Og jeg synes heller ikke, at de afgiver særlig meget bremsestøv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tirs 9. sep 2008 23:06

Mht. slidte skiver kan man jo ved selvsyn let se, hvor meget slitage de har fået.
Klodserne går jo ikke helt ind til navet (narvet?).
Fjern den rust, der er på det bare stykke (Jeg gør det iøvrigt en gang imellem. Ser pænere ud uden rust \"derinde\".)

SÃ¥ kan man se niveauforskellen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » tors 11. sep 2008 07:49

Det kan både være rust og slid der afgør udskiftningen af skiverne. Jeg synes dog at 33.000 km er i den lave ende, men jeg ved så heller ikke hvordan bilen køres. På pendlerraketten som kører 290 km, hver vej, til og fra arbejde bliver bremserne nærmest ikke brugt - de bliver kun motioneret lidt for at sikre mig de virker og så smører jeg bremser ved service. Foran er de i øvrigt 0,5 mm fra mål - det var de også for 10.000 km siden... så de kører videre.

Vedr. klodserne har jeg ingen erfaring med EBC's produkter - har kun \"hørt\" de samme historier som nævnes her i denne tråd. Min egen erfaring med originale Mazda klodser er dog at disse er rigeligt tilstrækkelige til mig. Jeg har kørt 11000 km med dem nu og det har været for sjov kørsel, track-day og en tur til Toscana incl. fem bjergpas i Schweiz - absolut godkendt.

Som en rigtig positiv sideeffekt ved de originale klodser så synes jeg at de støver/sviner ganske lidt i forhold til andre klodser. på pendlerraketten der kører med originale klodser af tysk fabrikat, ja der skal jeg nærmest SKOVLE bremsestøv af mine fælge.

Skulle jeg endeligt anbefale noget alternativ til de originale så ville det være kombinationen almindelige Brembo skiver og ATE klodser. Dette kørte jeg med på min gamle Golf II og de virkede fortrinligt. Let og progressiv fornemmelse ved bremserne og samtidigt nogle snorlige skiver. Det er i øvrigt samme kombination der bliver sat på bilerne på det lokale værksted ved et stort dansk redningskorps. Her kommer ingen klager retur over bremserne, selvom man nok må sige at de biler får meget tæv.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Tilbage til Problemer og løsninger