Motorstyrring er alt...!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Kuksi » man 8. sep 2008 17:12

Ja selvfølgelig har jeg Garrett's :)
Skal nok prøve at lave en sammenligning. Kan logge målingen og skulle være i stand til efterfølgende at generere en kurve.
Om det er timble type eller planar type sensor?
Nej det står der faktisk ikke noget om. GIYF :wink:
Vil det sige, at du med denne dims kan gå ind i ECU og lave et andet AfR program?
Nej vel?
Nej det kan man ikke, der skal vi have fat i MS først. Men så ser det faktisk ud til at man har mulighed for at køre i bilen og lave målinger, og så efterfølgende generere en tabel der lige er til at smide i MS'en. (Men hæng mig nu ikke hvis dette ikke er helt rigtigt.)
Den kurve dækker ikke kun WOT. Den må da dække hele rpm-området.
\"Man\" kan da ikke køre 2000 rpm. med WOT(?)
Jo det kan du da godt. 3,4, eller 5 gear, og så ned med pedalen. Så får du jo hele området med WOT. Lige som når man er på rullefelt.
Har faktisk optaget en video af PC'en når det er i drift. Mangler bare lige en måde at smide den på nettet på. Flicker kræver betaling og er ikke reg. YouTube bruger.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 8. sep 2008 17:50

Har prøvet GIYF

Ad WOT ved feks. 2000 rpm.

Er forstået....nu.
Men så er det, at det bliver svært med et \"viserinstrument\" som mit, der iøvrigt kun går til 12.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 8. sep 2008 20:37

Når jeg i et tidligere indlæg spugte om Kuksi's nye sensor var af typen timble eller planar, var det fordi, jeg et eller andet sted havde læst, at planar-typen sender signalerne hurtigere til ECU end planar-typen.

Har fundet dette linik:

http://www.ngk.com/sparkplug411.asp?kw= ... sor&mfid=1

Har ikke nærlæst evt. andre sider på linket.
Men det er interessant, at der i beskrivelsen IKKE står noget om, at planar-typen er hurtigere (derfor kan den jo godt være det).

De fremhæver \"blot\", at stoichblanding kommer hurtigere ved koldstart.

Det er det som de opvarmede sensorer jo også gør.

SÃ¥ tja.
Planar eller timble. Tja igen.

Hvad Kuksi's sensor så er, ved jeg ikke. Og han må jo væe den nærmeste til at vide det (og det står der åbenbart ikke noget om)...bortset fra fabrikanten.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » man 8. sep 2008 21:37

@ Hasse: Sensoren er jo en Bosch type. Men som sagt ved jeg ikke om den er den ene eller anden type.
Men jeg ved at man i opsætningen kan vælge hvor hurtigt data skal sendes til ECU. Man kan vælge mellem \"Instant\", 1/3 sek (og nogle flere) . Der foretages internt en middeling af info, der så sendes til ECU med ønsket interval. Der er ingen tivel om at vores ECU er langsom og sikkert ikke forstår at behandle data sendt som \"Instant\". Derfor vil jeg vælge at opsætte til en langsom datastrøm indtil der skiftes til MS.

Lidt mere info om hvordan indsamlede data ser ud. Her fra en logfil som jeg gemte. Det er i tomgang, med kold motor (begynder at bakke efter 32 sek.)
Billede
Der kan også laves statestik over det loggede.
Billede

Her er der kørsel, og påløb.
Billede
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » man 8. sep 2008 22:10

Jeg ER misundelig.

Jeg har hverken taget stoffer, røget en fed (bortset fra Sweet Dublin) eller drukket. MEN:

Hvad vil der egentlig ske, hvis \"man\" satte en eller anden dims (ved ikke hvad sådan en fidus hedder) ind på ledningen mellem 02 sensoren og ECU'en så den voltværdi, som ECU'en modtager højst er den voltværdi, der svarer til blandingsforhold 12.6?

Miljøsvineri. Ja. Men lad lige det ligge.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » man 8. sep 2008 23:07

Ja gad vide hvad der sker?
Det kunne let lade sig gøre at lave din \"dims\". Så tror ECU vel bare at blandingen er for fed hele tiden, men hvad vil den så vælge at dossere efter?
Et bud ville være at den lavede blandingen mere og mere mager, og til sidst gik på \"nødprogram\". Spændingen for 12,6 vil jo indikere en for fed blanding. Det vil være lidt som at køre fuld gas, så aflæses O2 sensoren jo heller ikke. Men der køres efter fastlagt map.

PS. Vores ECU fatter jo ikke et ordenligt signal. Den ved ikke hvor meget blandingen er for fed/mager, kun når den er forskellig fra de 14,7. Som den så efter bedste evne forsøger at regulere ind efter. Det siger sig selv at var signalet liniært som ved wideband, så kan der laves en meget mere præsis regulering. Da spændingen er et udtryk for hvor meget man ligger fra det ønskede ( som så med MS sagten kan være 12,6 isf. 14,7 :D )
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » man 8. sep 2008 23:43

Jeg ved ikke, hvordan de programmerede værdier er i stock ECU'en.
Men det er nok et signal/blandingsforhold, der er det bedste for motoren. Og det har hverken noget med forurening eller effekt at gøre.

Og TPS'en sender et voltsignal til ECU'en ved WOT og først ved WOT.
Om det signal så betyder \"Så stopper legen\" eller \"NU begynder legen\", ved jeg - heller - ikke.

Tror, at det er billigere at købe en MS end at risikere at brænde en motor af.
Men sjovt er det.

PS.
Du må da med din nyerhvervelse kunne \"cutte\" forbindelsen til ECU'en og så læse hvilken værdi sensoren viser.
Det må være den værdi/de værdier, der er i \"nødprogrammet\".

PPS.
Og det kan jeg da -sæføli' - også gøre, når jeg har AfR instrumentet med viseren.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tirs 9. sep 2008 23:04

@Hasse
Ja det må være muligt at afbryde forbindelsen ind til ECU og stadig logge outputtet fra sensoren. Har bare lige fået monteret pladen og tæppet over ECU'en igen. Var jo lige en tur forbi Kaløvig her til aften. 8)
Desuden er alle mine forbindelser loddet sammen, og monteret med krymbeflex. SÃ¥ det er ikke noget jeg lige farer til.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tirs 9. sep 2008 23:23

Har det samme \"problem\": Lodning.

Ville ha' gjort det idag. Men det bliver imorgen:

Jeg ta'r stikket fra o2 sensoren ud oppe ved samlingen ved CAS'en.

Smækker et voltmeter i det nu løse stik til o2'eren.

Og måler ved forskellige rpm.

Så må jeg da få de blandingsværdier - omsat til voltværdier-, som er programmeret i ECU'en.

Og så går jeg ind i et diagram og aflæser vædierne i %'er.

Selvfølgelig kan jeg også (og gør sikkert OGSÅ det) sætte en ledning mellem AfR-uret og det løse stik.
Men det forudsætter, at der under ingen omstændigheder kommer \"nogen volt\" + eller - fra ECU'en den anden vej.
For AfR-uret er stadig loddet til forbindelsen til ECU'en. Det bør der ikke/skal der ikke komme (?).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tors 11. sep 2008 08:45

Lavede de indledende øvelser for at finde ECU'ens værdier.
Under disse spekulerede jeg på, om ikke tændingen skulle stå \"rigtigt\" dvs. 10 for at få korrekte værdier.
Og kom frem til et : Jo.
SÃ¥ jeg vil vente lidt, indtil jeg finder ud af, hvad jeg egentlig vil bruge denne viden til!!!!!!
Det er jo ikke sikkert, at det interesserer så mange andre end mig selv.
Andre kan jo også prøve:

Tænding 10.
Varm motoren op.
Tag stikket til o2 sensoren ud.
og mål værdierne i volt ved forskellige rpm.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tors 11. sep 2008 16:12

Tænding 10.
Varm motoren op.
Tag stikket til o2 sensoren ud.
og mål værdierne i volt ved forskellige rpm.

Mon ikke det også gør en forskel om der er belastning på motoren, eller man bare holder stille og øger omdr.?
Det vil jeg tro det gør, også selv om signal fra O2 sensoren mangler. (Der vil jo stadig være data til ECU fra AFM.)
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tors 11. sep 2008 18:12

AfR-uret sender ikke noget signal til ECU'en.
Men går man igang med loddekolben, kan det naturligvis forbindes med hanstikket.

Air flow sensoren (og temp.-sensoren) gør naturligvis. Sender signaler.

Der er jo tale om en form for nødprogram, så mon ikke det er indrettet efter rpm? Og så \"skide være med de andre signaler\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tors 11. sep 2008 19:26

Det var sku' da osse Air flow sensoren jeg mente :roll:
Nu skal jeg nok ta' mig sammen :wink:

Måske er det kun rpm. der ligger til gtund for nødprogrammet.
Det jeg mener er at det er jo hurtigt når man har noteret O2 outputtet ved div rpm. Så lige at gøre det samme under en test kørsel. ( få nu lige en hjælper med).
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » tors 11. sep 2008 19:39

Det regnede jeg faktisk også med, at du mente (Du havde jo M til sidst).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 12. sep 2008 11:41

Var lige nede under vognen. Afmonterede O2 sensoren og rensede den med stålbørste og trykluft. Der var nu ikke særlig tilsodet.
Har ikke stillet tændingen på standard (endnu. Ligesom takthjulene ikke er stillet på 0.

Men mens jeg lå dér røg det lige pludselig gennem hovedet på mig.

Volt/blandingsforhold vil da næsten være det samme ved de forskelilige rpm. Når (og også, når den er slået til) sensoren er slået fra.
Jeg taler ikke om forholdene under acceleration.

PÃ¥ en standardmotor.

Jeg er lige ved at ville vædde min gamle fiskehat på, at det er tilfældet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering