Resultat af FMII turbo -projekt

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Resultat af FMII turbo -projekt

Indlægaf Piphest » lør 13. sep 2008 22:27

I dag var så den store dag, hvor jeg skulle have min MX-5'er på rullefelt, for at få styreboksen justeret og ikke mindst for at få målt hvad bilen yder... :)

Efter ca. 8 timers konfigurering, justering og måling, har vi fået tomgang, blandingsforhold og tænding på plads, så bilen nu er MEGET mere kørbar.

Bilen yder nu 312 hk. og 364 Nm. ved 14 psi. :-D

Uha, hvor kører den godt nu! Jeg er VILDT imponeret over hvor godt den trækker, men det tror da pokker med det moment... ;)

Hvorfor laver Mazda dog ikke MX-5'erne sådan fra starten? ;)

Dejligt at 5'eren endelig er blevet sommerklar! (bedre sent end aldrig... som man siger...) ;)
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Viggoman » lør 13. sep 2008 23:06

WOW 8)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Piphest » lør 13. sep 2008 23:14

Viggoman skrev:WOW 8)

Ja, det sagde jeg også ;)
Men mest fordi jeg havde troet der skulle et højere ladetryk til og fordi de fleste af dem jeg har set med 300+ hk. kun har omkring 242 Nm.

De 364 Nm. kommer i øvrigt ved 4461 Rpm. og de 312 hk. ved 6282 Rpm.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Re: Resultat af FMII turbo -projekt

Indlægaf BB » lør 13. sep 2008 23:39

Piphest skrev:Bilen yder nu 312 hk. og 364 Nm. ved 14 psi. :-D

Sweet.

Hvad er dine forventninger til holdbarhed? Og hvordan med syn!?
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Bent » søn 14. sep 2008 08:48

Jeg spurgte migselv tidligere, \"hvad skal han dog med 750 dyser\", NU kan jeg godt se pointen.

Holbarhed: Ikke noget problem; motor støbejern, kørekort plastic !

Syn: Brug thansen metoden \" Den der, - det er standardudstyr\"

NÃ¥ ja; er den blevet hurtigere end de 5,69 ?
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » søn 14. sep 2008 09:51

WOW :o Stort tillykke med resultatet.
Du må være verdens mest lykkelige mand.
Nu tar' du snart den bil på arbejde, og kommer til Århus og besøger mig :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Re: Resultat af FMII turbo -projekt

Indlægaf Piphest » søn 14. sep 2008 09:54

BB skrev:
Piphest skrev:Bilen yder nu 312 hk. og 364 Nm. ved 14 psi. :-D

Sweet.

Hvad er dine forventninger til holdbarhed? Og hvordan med syn!?

Mht. holdbarheden, så har jeg læst om flere der har monteret et FMII turbokit, som har kørt rigtigt mange km. med kittet, uden at motoren har skulle renoveres. Jeg så bl.a. en der uden problemer havde kørt 300.000 km. med et FMII kit.
Desuden er motoren lavet efter alle kunstens regeler med Wiseco stempler, Carrillo H formede plejlstænger og med APR bolte, til at holde stumperne sammen.
Det sammen med at jeg kun kører omkring 5 -8000 km. om året, hvoraf 80% er stille og rolige margueritrute -ture, gør at jeg regner med at det holder rigtigt mange år.

Mht. syn, så regner jeg med at jeg kan finde en som hovedsagligt ser på om emissionerne er overholdt, og ellers er ligeglad med at den har turbo, hvis ellers turboen er "deaktiveret" / sat til 0 psi. Jeg har hørt om et par steder, hvor de ser stort på hvad der ellers er i bilen, hvis bare bilen ikke forurener osv. Man kan jo altid forhøre sig, og mange steder yder de den service, at de for et beskedent beløb, laver et "prøvesyn" inden man kommer til det rigtige syn, så man har en idé om hvad der skal til for at bilen kommer igennem.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Swootech » søn 14. sep 2008 10:00

Det lyder som om det er en ren raket du har fået bygget. Det skal nok blive sjovt at æde et par Porscher i den :)

Piphest skrev:Men mest fordi jeg havde troet der skulle et højere ladetryk til og fordi de fleste af dem jeg har set med 300+ hk. kun har omkring 242 Nm.

Mon ikke de 242 du har set er i LB/FT i stedet for NM? 242LB/FT er ca. 328NM som umiddelbart lyder mere rimligt.
Swootech

Indlægaf Piphest » søn 14. sep 2008 10:28

Bent skrev:Jeg spurgte migselv tidligere, "hvad skal han dog med 750 dyser", NU kan jeg godt se pointen.

Holbarhed: Ikke noget problem; motor støbejern, kørekort plastic !

Syn: Brug thansen metoden " Den der, - det er standardudstyr"

NÃ¥ ja; er den blevet hurtigere end de 5,69 ?

Ha ha, jeg var flad af grin over din besked! :)

Ja, jeg tror også Andreas tænkte det samme, da jeg stillede op med 750 cc dysser, en 24" intercooler og en turbo der er lige så stort som mit hovede. Men der er skam mening med galskaben.
Jeg brugte det meste af vinteren på at finde ud af at GT3071-R'en, som er en kugleleje -turbo, var det jeg skulle bruge, for at få et kit med en rigtigt god ydelse, uden en masse "turbo lag" og stadig have messer af muligheder for at opgradere.
Jeg spurgte Jeremy fra FM, hvad det kunne levere. Han sagde at jeg med en mindre restrektiv udstødning, let ville kunne komme et godt stykke over 400 hk., men hvor meget over vidste han ikke.
Men jeg tror nu jeg holder mig til den konfiguration jeg har nu, muligvis med et par psi ekstra på et tidspunkt, men stadig inden for et område, hvor den stadig er meget kørbar og inden for et område hvor bagtøj osv kan holde.

Jeg har ikke fået testet 0 - 100 endnu, men det skal jeg da lige have prøvet ;)
Andreas og jeg har stadig det lille projekt, at vi skal have launch control til at fungere. Med den, vil jeg gætte på at jeg kan komme under 5 sek. til 100.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Piphest » søn 14. sep 2008 10:40

Kuksi skrev:WOW :o Stort tillykke med resultatet.
Du må være verdens mest lykkelige mand.
Nu tar' du snart den bil på arbejde, og kommer til Århus og besøger mig :wink:

Mange tak! ;)

Jo tak, jeg er super glad for resultatet. Til at starte med, med div. udfordringer med at få de rigtige stumper hjem, med varmeproblemer og med at den ikke helt kørte som den skulle, var jeg lidt skuffet og en smule træt af projektet.
Men nu med de rette stumper og den rette opsætning af styreboks mv. har det været alt besværet (og pengene) værd! :D

Jeg skal helt sikkert der op på kundebesøg i løbet af de næste to uger. Og så skal jeg nok ta' Mazda'en der op og lige slå på tråden til dig... :D
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Ken » søn 14. sep 2008 10:59

AYE CARAMBRA

Jeg mangler ord.
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Piphest » søn 14. sep 2008 11:01

Swootech skrev:Det lyder som om det er en ren raket du har fået bygget. Det skal nok blive sjovt at æde et par Porscher i den :)

Piphest skrev:Men mest fordi jeg havde troet der skulle et højere ladetryk til og fordi de fleste af dem jeg har set med 300+ hk. kun har omkring 242 Nm.

Mon ikke de 242 du har set er i LB/FT i stedet for NM? 242LB/FT er ca. 328NM som umiddelbart lyder mere rimligt.

Ja, det bliver sjovt at æde Porscher, M3'er mv.

Forleden, inden jeg fik bilen justeret ordentligt ind, var der en Z4, som lige ville ydmyge en stakkels lille Miata og samtidig vise sin kæreste at HAN havde en hurtig bil, men sådan blev det ikke... (god nat og sov godt...)
Den lille blå Miata sagde Zoom zoom ZOOOOOOOOMTZZZH! Og så var den væk... ;)

Jo, du har ret, jeg fandt de dynoer igen, og det er rigtigt, de måler i ft/lbs. My bad. :oops:
Men jeg synes stadig det er ret godt gået med 364 Nm. Har altid været vildt imponeret over de ca. 350 min Altea TFSI'er har. Men det her, i så lille en bil... Muwahahaha.... :D
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf KjaLLe » søn 14. sep 2008 14:43

Rigtig lækkert resultat, tillykke med det.. Bare det var mig :)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf altid6 » søn 14. sep 2008 14:53

Misundelse er en grim ting...............MEN øj hvor er jeg misundelig :wink: . Det er virkelig et lækkert projekt du har lavet der. Jeg har gjort det samme ved motoren som dig, med stemplerne, pejlstænger, ARP bolte osv. Men budgettet løb op inden der blev råd til FMII kittet. Det skal dog nok komme på i fremtiden, nu da motoren er gjort klar til det. Glæder mig meget til at se den blå præstere til en trackday. Kæmpe tillykke :D
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf AS DK » søn 14. sep 2008 17:11

Men nu med de rette stumper og den rette opsætning af styreboks mv. har det været alt besværet (og pengene) værd!

Kan vi ikke få en liste over de \"rigtige\" stumper og måske et rapt overslag på hvad det hele har kostet. Både i kr, blod, sved og ikke mindst tid :lol:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Næste

Tilbage til Tuning og modificering