Hvad koster en lakering egentlig?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvad koster en lakering egentlig?

Indlægaf MrT » man 22. sep 2008 23:49

Jeg kan ikke huske at have set noget herinde omkring prisen på det (har også søgt lidt), så vil lige høre - er der nogen der ved hvad det vil koste at få hele vognen lakeret i samme farve som den har nu (rød SU)? Altså ikke på indersiden af motorhjelm osv, kun de ydre dele.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » tirs 23. sep 2008 07:49

Godt spørsmål MRT, jeg har for et halvt år undersøgt sagen en smule.
For det første kommer det lidt an på hvor meget man evt. selv kan gøre
af forarbejde. Men du skal regne med mellem 10 og 20.000. Jeg har prøvet at undersøge prisen i Tyskland, men de ville se bilen før de ville give en pris, men jeg kan forestille mig en besparelse. Kom dog aldrig derned...Men det er ret dyrt i forhold til prisen på en mellemgammel MX5.
Hertil kommer måske udgiften til rustarbejde og den slags. Så drømmen om at have en helt ny udseende MXer kommer sikkert hurtigt op omkring 25.000 og kan det betale sig ???
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf the chicken » tirs 23. sep 2008 08:08

Alt fra 5.000 til +50.000...

Hvor godt skal det være, hvor meget forarbejde kan man selv lave og hvordan ser bilen ud?

Fik engang lakeret en bil for 4500,- hvor jeg selv sleb den ned, der skulle man nok ikke ha sparet så meget, for han gjorde det ikke særlig godt...

Fik en pris på en lakering af Camaroen - +35.000 hvis det skulle være tip-top med vandslibning...

Så du er nødt til at finde ud af hvad du vil ha, og så køre forbi en maler... :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf MrT » tirs 23. sep 2008 10:32

Lennart skrev:Så drømmen om at have en helt ny udseende MXer kommer sikkert hurtigt op omkring 25.000 og kan det betale sig ???

Ja da :D Der er ikke noget værre end at have en 15 år gammel mat rød bil... eller jo, det skulle da lige være hvis den ikke kan køre :)

Rust, tror jeg au2fast kommer til at lave. Det var noget med 3000 kr pr side hvis det kun er paneler, og 6000 kr pr side hvis det også er med skærmkanter. Ved ikke om jeg har behov for at få fixet skærmkanter, der er lidt overflade-rust (og på indersiden) af den ene, den anden mener jeg ser fin nok ud. Priserne er dog inkl. lakering, så der skal trækkes lidt fra hvis den ikke skal lakeres bagefter - det er nok bedre at få gjort over det hele når det endelig skal være.

Kunne være jeg skal se om jeg kan finde en tysker på den anden side af grænsen, og se hvad priserne ligger i.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » tirs 23. sep 2008 11:57

Jovist men så kunne alternativet være en helt anden MX5.............
Så du Partyfreaks ? Jeg mener hvis du nu ligger 25.000 oveni den pris du evt kan få for din. :roll:
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » tirs 23. sep 2008 12:50

Lennart skrev:Så du Partyfreaks ? Jeg mener hvis du nu ligger 25.000 oveni den pris du evt kan få for din. :roll:

Jep, men hvis det passer de tal som der står på SKAT's med tidligere værdifastsættelser, at en 93'er koster mellem 40 og 50k i registeringsafgift - så vil jeg også - med 25.000 til rust og lakering - ende på ca samme pris som Partyfreaks, dog med en ny lakering og en masse gode timer brugt på at lave den i stand fremfor bare at købe sig til den lette vej ;)

Edit: Og jeg kunne da aldrig drømme om at skille mig af med min mini-ferrari :D Medmindre økonomien blir så skidt at det blir nødvendigt eller andre ting man ikke selv er herre over... eller hvis der kommer en og tilbyder at bytte lige over med en 308 GTS:

Billede
(Har brugt weekenden på at se sæson 2 af Magnum PI, igen ...)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » tirs 23. sep 2008 13:07

Ja, dengang var det en super bil med omkring 240HK på en 3 liters motor.
Griner, der er sket lidt siden med motorudviklingen.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » tirs 23. sep 2008 13:17

Claus skrev:Ja, dengang var det en super bil med omkring 240HK på en 3 liters motor.
Griner, der er sket lidt siden med motorudviklingen.

Ja det må man sige :D Men er nu stadig vild med designet på den - ikke fordi MX-5 eller de nye Ferrari'er er grimme (hov, sikke en sammenligning, MX5 og Ferrari i samme sætning!), men sådan en 308 er altså bare... jah, kan man sige "retro" ?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » tirs 23. sep 2008 13:52

ja den er med garanti fed at cruise i og giver opmærksomhed...men et lyskryds grandprix skal man ikke deltage i....
Det er ikke cool at få baghjul af en Mazda MP6 eller Honda Civic vtec - så man lærer nok at lade være med at give den gas for at undgå at blive til grin...men puuuha, sådanne gamle ferrari biler, de var så elendige og driftsikkerheden var noget man kun oplevede når man læste i brochuren.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf AS DK » tirs 23. sep 2008 13:55

MrT skrev:Rust, tror jeg au2fast kommer til at lave. Det var noget med 3000 kr pr side hvis det kun er paneler, og 6000 kr pr side hvis det også er med skærmkanter. Ved ikke om jeg har behov for at få fixet skærmkanter, der er lidt overflade-rust (og på indersiden) af den ene, den anden mener jeg ser fin nok ud. Priserne er dog inkl. lakering, så der skal trækkes lidt fra hvis den ikke skal lakeres bagefter - det er nok bedre at få gjort over det hele når det endelig skal være.

Er der ikke noget med at Andreas også kan fixe en hel lakering?
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf motorbøllen » tirs 23. sep 2008 14:18

Er der ikke noget med at Andreas også kan fixe en hel lakering?

PÃ¥ en MX-5 kan han fixe ALT
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf MrT » tirs 23. sep 2008 14:21

motorbøllen skrev:På en MX-5 kan han fixe ALT

....undtagen en 4-hjulsudmåling ;)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Au2fast

Indlægaf klp » tirs 23. sep 2008 15:30

Jeg har en sort NA fra 97. Den står flot i lakken men har mange \"bilka-buler\"

Jeg kører i den lidt endnu inden en hellakkeriing bliver aktuel.

Talte med Andreas, han siger at en super-lakering med efterfølgende klarlak koster knap 30.000

Men så skiller han også alt ad, foruden ud, dørene helt adskilt osv.

Dette vil være mit valg.
Brugeravatar
klp

Geografisk sted: Sæby

Re: Au2fast

Indlægaf MrT » tirs 23. sep 2008 15:51

klp skrev:Men så skiller han også alt ad, foruden ud, dørene helt adskilt osv..

Jeg vælger nok light versionen så :) Ser ingen grund til at dørerne skal adskilles, foruden ud osv - mit mål er "kan man se det, skal det males" - hvis ikke, så er jeg sådanset ligeglad med om det er pink eller gult (er en farve stadig en farve hvis ingen kan se den? :? ).

Indersiden af motorhjelmen ser man selvfølgelig - engang imellem - men den ser jeg altså heller ikke grund til at omlakere, da den jo i forvejen er rød ligesom resten af bilen.

Kald mig bare nærrigrøv :)

Har dog også nogle bilka-buler, vil forsøge at prøve mit "bule-udretnings-kit" fra biltema på dem engang, og se om det virker.

(kip, tror egentlig jeg har kommenteret på din bil idag på bilgaleri).
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion