Tårnstabilisator monteret - blir det her et problem(møtrik)?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf MrT » tors 25. sep 2008 10:01

Jeg ser lige hvad jeg kan finde. Man kan vist både få 243 som en 50ml til 300+ kr og en 5ml til 60 kr, plus/minus. Men det kan også være de har noget helt andet i harald nyborg. Skal vel bare have noget der \"virker bedre end ingenting\" og som er muligt at fjerne igen enten med varmepistol eller nok moment.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » tors 25. sep 2008 10:31

Loctite 243 er den som er beregnet til at kunne adskille igen - i øvrigt en fortrinlig væske som alle der skruer lidt bør have på lager :) Det kan også være en hjælp til forsvarlig sikring hvis overfladen er forurenet med olie og man ikke må spænde så hårdt.

Der findes blandt mange andre også en anden Loctite til permanent bonding af materialer - ikke en jeg ville bruge ret meget! Har set to polakker der spændte en kæmpe vulkan-gummi kobling sammen på akslen på et skib - de havde fæstnet alle 60 mm møtrikker rundt med dette skidt. Ærgeligt for dem når de skal skille den af igen om to år...
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf MrT » tors 25. sep 2008 13:23

Jeg fandt sådan noget låsevæske her i T Hansen:

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Webmaster » tors 25. sep 2008 16:31

Mine \"halvt\" monterede møtrikker har aldrig fået andet en end håndledsmoment, og sidder fint på efter mange mange mange track days... Så jeg ville nu altså ikke bekymre mig det store her!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf MrT » tors 25. sep 2008 16:46

Webmaster skrev:Mine "halvt" monterede møtrikker har aldrig fået andet en end håndledsmoment, og sidder fint på efter mange mange mange track days... Så jeg ville nu altså ikke bekymre mig det store her!

Det gør jeg heller ikke mere, for nu har de fået 34nm samt en strint af noget låsevæske :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Softtop » tors 25. sep 2008 19:43

Jeg kan ikke se hvordan den store belastning skulle opstå der?
Der er ikke noget vrid i toppen af en støddæmperbefæstigelse,
for det meste kun pres opad (hvilket ikke kræver særlig fastgørelse)

Hvis du planlægger at flyve med 5'eren er det selvfølgelig en anden sag.. :P
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf MrT » tors 25. sep 2008 21:30

Softtop skrev:Hvis du planlægger at flyve med 5'eren er det selvfølgelig en anden sag.. :P

Da jeg havde Supra'en, var mottoet på klubbens t-shirts "SUPRA - The only way to Fly!" ... og i den havde jeg ingen tårnstabilisator på (selvom den nok var mere bevendt der end på 5'eren. Ved ikke lige hvad 5'erens tilsvarende "motto" er :)

Anyway - har haft kørt et par kilometer nu, godt nok med familiens hund i passagerbrønden så det var pæn kørsel, den eneste forskel umiddelbart var at jeg synes ikke bilen "rasler" så meget over bump o.l. som før. Det, og så placebo effekten, er det eneste hidtil jeg har kunnet konstatere. Men må lige prøve lidt mere imorgen.

Men har da ikke fortrudt købet, så det kan da være der er en overraskelse mere i den :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tors 25. sep 2008 21:34

Softtop:
Hvorfor skulle der komme større belastninger ved flyvning????

Men det er måske den efterfølgende landing, du tænker på?

Synes iøvrigt, at det er logik for perlehøns, at en møtrik \"binder\" bedst, hvis alle gevindgange anvendes.

Alternativet er låsevædske.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tors 25. sep 2008 23:15

Det lader jo heldigvis til at det holder, også i længden.
Tror ikke I skal være så bange for det i dette tilfælde.
Synes iøvrigt, at det er logik for perlehøns, at en møtrik \"binder\" bedst, hvis alle gevindgange anvendes.

Normalt siger man at svarer længden af det stykke hvor møtrikken har fast, til diameteren på gevindet. Så opnås der ikke yderligere styrke selv om møtrikken (eller afstandsstykket) havde haft kontakt på yderligere af gevindet. Styrken af metallet (med den givne diameter) er ikke selv stærkere, end at \"rynkerne\" kan hamle op med det.
Dette kan også ses på højden af møtrikker stigen med møtrikkens diameter.
At den låses med Locktite, gør jo modsat ikke de rynker den har fat i stærkere. Det forhindrer den bare i at gå løs.

MrT Hvad med køre oplevelsen?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 26. sep 2008 09:24

GÃ¥r ud fra, at Mazda har foretaget de beregninger...for mig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » fre 26. sep 2008 10:52

Kuksi skrev:MrT Hvad med køre oplevelsen?

Som sagt, placebo effekten er der da sikkert nok :D Og synes som sagt også det *virkede* som om der var mindre "raslen" når jeg kørte over ujævnheder og bump. Men prøver lige at tage den ud på "banen" senere idag, har sådan en god landevej her i området med lidt sving osv.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Tore » fre 26. sep 2008 11:33

Jeg kører også med tårnstabilisator foran - og jeg oplevede en helt klar forbedring/ændring. Forenden virker langt mere \"rolig\" - og tårnstiveren har taget nærmest alle vibrationer der fremkom når man f.eks. ramte et hul i asfalten. I det hele taget virker fronten langt mere \"plantet\" end bagenden nu.
Jeg synes dog at have læst at tårnstivere på mx5 ikke gør den store forskel medmindre din undervogn er betydeligt hårdere end standart. Formentlig for at sørge for at det er undervognen, og ikke chassis'et der bevæger sig.

Jeg går nu og ønsker mig en afstiver til de bagerste tårne også - sådan en tager bare ret meget af den i forvejen begrænsede bagageplads.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » fre 26. sep 2008 11:40

Tore skrev:Jeg synes dog at have læst at tårnstivere på mx5 ikke gør den store forskel medmindre din undervogn er betydeligt hårdere end standart. Formentlig for at sørge for at det er undervognen, og ikke chassis'et der bevæger sig.

Ja, det er også hvad jeg kan læse stortset alle steder - så det er sikkert bare én mand der har fundet ud af det, og givet hans viden videre til alle andre :D Ej, tror nu nok det passer, webmaster's point med double wishbone vs MacPherson synes jeg nu giver meget mening, efter at læst et par wiki'er omkring de forskellige systemer.

Jeg ved faktisk ikke hvor "blød" en standard undervogn er. Jeg har 35mm Eibach sænkingsfjedre på og mine KYB AGX er sat til indstilling "3" som vist er en cirka 10% strammere end standard fjedrene - jeg synes hvertfald den er hård, men det passer mig sådanset fint, skal bare sørge for at køre pænt på de dårlige veje. Så hvis det ikke bare er noget jeg bilder mig ind, men at tårnstabilisatoren virkelig har gjort det som du også er inde på mht. at tage vibrationer osv, så er det jo bare fremragende :)

Tore skrev:Jeg går nu og ønsker mig en afstiver til de bagerste tårne også - sådan en tager bare ret meget af den i forvejen begrænsede bagageplads.

Samme her! Man skal vel også fjerne det stykke meta-plade der skærmer påfyldningsrøret til tanken, for at få monteret en afstiver på de bagerste tårne.

Men med en "luggage rack" monteret på bagklappen, kan man heldigvis stadig få noget bagageplads selvom man monterer en afstiver omme bag i.

Kuksi, du må igang med at få monteret en tårnstabilisator :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Softtop » fre 26. sep 2008 13:29

hasse skrev:Softtop:
Hvorfor skulle der komme større belastninger ved flyvning????

Ingen belastning, blot at støddæmperen kan falde ud af tårnet, hvis den ikke er fastgjort.. :wink:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf hasse » fre 26. sep 2008 13:36

NÃ¥h ja.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Diskussion