Fandens til tikkeri

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Fandens til tikkeri

Indlægaf Lennart » søn 28. sep 2008 18:43

Nu har jeg observeret det et par gange, første gang var i en Mac donalds
kø, næste gang for nogen tid siden mens jeg ventede på min søn hos en legekammerat og bilen tøffede i tomgang, og nu idag da jeg var ude og justere mine low profile lygter lidt bedre ind.
Når bilen har kørt i tomgang i over 5 minutter uden at den er i bevægelse så begynder den at tikke, først svagt men hele tiden stigende i lydstyrke
indtil det er et markant tikkeri. Tik tikiktik tik tik tik tik.......Det hjælper ikke at give gas, men er forsvundet igen dagen efter ???
Er det normalt ??? Har en anelse om at den bliver for varm. Men kan det afstedkomme tikkeri ?
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Ken » søn 28. sep 2008 21:25

Hmm. Lyder som et sæt trætte vintilløftere.

Prøv at skifte olie...

Jeg har prøvet at efterfylde med noget tyktflydende aditiv, som måske har formindsket det.
Men det eneste rigtige er nok at skifte dem!
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Claus » søn 28. sep 2008 23:03

smid alm mineralsk olie på og skift det for hver 10.000km
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » man 29. sep 2008 09:25

Før du begynder med dyberegående spekulationer, må du igang med de gammelkendte værktøjer:
Enten stetoskop
eller
skruetrækker.

Hvor kommer lyden - specielt- fra?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » man 29. sep 2008 09:34

Hvordan lytter man gennem en skruetrækker? Er det at sætte spidsen til forskellige steder på motoren og så bemærke om der \"forplanter\" sig en kraftigere lyd op gennem håndtaget?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 29. sep 2008 09:48

Den tikker ikke normalt, kun hvis den har stået i ca 5 minutter i tomgang... Jeg vil mene at det er fordi den bliver varm, da der jo ikke kommer noget luft gennem køleren, idet det altid kun starter hvis den ikke
kører.
Men hvorfor kun når den bliver varm ???? Alle kender jo den der lyd når motoren startes og den tikker de første få sekunder til der kommer olietryk på.
Lyden kommer helt klart fra ventildækslet.
Lennart

Indlægaf Viggoman » man 29. sep 2008 10:09

Hvordan ser dit olietryk ud?

Varm motor i tomgang = det laveste olietryk. Det lyder som om olietrykket ved tomgang og varm motor ikke kan holde HLA'erne med tilstrækkelig olietilførsel.

Hvordan lyder den når den startes varm efter nogle min. stilstand? Specielt hvis du starter og ikke gasser op, men lader den stå i tomgang.

Det er sikkert blot en enkelt HLA der snakker, men så er det lige med at finde den rette synder.....
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Lennart » man 29. sep 2008 10:13

Det går væk når motoren køles af, enten ved normal kørsel, eller hvis den bare står og køler ned. HLA, der var den igen........Skal man hive motoren ud af bilen for at kigge til dem ??? Eller er det bare af med ventildæksel, knaster, ventiler mv.........Brrrrrrrrrr
Lennart

Indlægaf Viggoman » man 29. sep 2008 10:22

Hvad nu hvis den ikke køler ned? Men blot står 5 min og så startes igen. Hvis olien løber væk fra en af HLA'erne ved lavt olietryk bør det være endnu værre når den har stået lidt med varm motor.

Jeg har lige givet min den store HLA tur og nu tikker den 2 sek. efter opstart ved kold motor. Er den driftsvarm ved start kan den finde op at tikke lidt indtil den har fået lidt omdrejninger. Men væsentligt mindre end før. (kører i øvrigt fuldsyntetisk Castrol)

Du skal have ventildæksel, tandrem og knastaksler af for at få HLA'erne ud. Det er ikke for tøsedrenge :) Kast dig ikke ud i det hvis du ikke er sikker på at kunne gennemføre det.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » man 29. sep 2008 10:30

MrT:
Kærven på skruetrækkeren mod det pågældende sted.
Håndtaget på samme ind til øret (ikke ind i!!!..så risikerer man, at den kommer ud gennem det andet øre).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lennart » man 29. sep 2008 11:44

Der sidder en knast med \"knaster \" på der kører rundt, knastenere trykker ventilerne ned der er fjeder påvirkede så de kommer op igen.
Hvad er en HLA så ? Hvor sidder den, og hvad gør den, ud over at tikke ??
Lennart

Indlægaf Viggoman » man 29. sep 2008 11:53

Lennart, www.miata.net og ikke mindst Google er din ven..... :)

Se: http://www.miata.net/garage/hla/index.html

HLA'erne udligner automatisk spillerummet mellem knasten og ventilen. Det sker ved at de pumpes op med olie i en intern cylinder. Der skal opretholdes et bestemt tryk i HLA'en for at den kan fungere som mellemlæg mellem knast og ventil uden at den tikker. Hvis HLA'en på grund af slid eller skidt i oliekanalerne internt ikke kan holde trykket har vi balladen (læs tikkeriet).
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf altid6 » man 29. sep 2008 12:00

Lennart skrev:Der sidder en knast med "knaster " på der kører rundt, knastenere trykker ventilerne ned der er fjeder påvirkede så de kommer op igen.
Hvad er en HLA så ? Hvor sidder den, og hvad gør den, ud over at tikke ??

Knaster og ventiler har ingen direkte forbindelse, imellem dem sidder din HLA (engelsk) eller hydraliske ventilløfter. Knasten trykker på ventilløfteren, som derefter påvirker ventilen til at åbne. Ventilfjederen sørger så for at lukke ventilen igen. Ventilløfteren job er at holde en konstant forbindelse imellem knast og ventil. Dette gøres ved olietryk i ventilløfteren (HLA). Er der ikke nok olietryk, olien er for tynd osv. Opstår der et lille mellemrum enten imellem ventil og ventilløfter, eller imellem knast og ventilløfter og Voilá vi har tik tik tik tik tik tik i lange baner, når metal og metal støder sammen.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » man 29. sep 2008 12:02

Hehe kan se at jeg satte er svar ind samtidig med Viggoman, så det var ikke for at underkende Viggomans svar, vi skrev bare sammentidig :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Claus » man 29. sep 2008 12:15

Hvilken olie type har du hældt på din NA ?
alt for ofte vil man være ekstra god ved bilen og hælder en fuldsyntetisk olie på bilen...når den er kold er olie tyk nok til at kunne aktivere dine hydrauliske løftere, når den bliver varm bliver olien så tynd at der ikke er tryk nok....så hvilken olie type bruger du ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Næste

Tilbage til Diskussion