SÃ¥ er MX-5'eren ved rustdoktoren!

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

SÃ¥ er MX-5'eren ved rustdoktoren!

Indlægaf MrT » man 29. sep 2008 12:52

Var lige til at dansk syn idag, bare lige for at gøre den klar til det tyske syn i næste måned. Én fejl, som den dumpede på: Han kunne prikke hul i den ene vange med fingeren, \"zone C\".

Heldigvis var der et værksted lige i nærheden som havde tid en halv time senere til at kigge på det og få det lavet, så der står den ude nu mens de laver det idag - de ville lave det som \"zone B\" som åbenbart er en bedre reperation end en \"zone C\", så mener de at den burde kunne gå gennem tysk syn også, men kan selvfølgelig ikke love noget.

Er spændt på prisen, men det kan vel max være 3 arbejdstimer (da de går kl 16 og jeg skal hente den der :D ), så helt galt er det nok ikke.

Men er da tilfreds nok med at det var det eneste der var galt med den - hvertfald efter danske standarder, så var tæt på at få en hel ren \"straffeattest\" :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 29. sep 2008 13:27

Det lyder f.... ikke rart at han kunne stikke en finger igennem bare sådan... :o
Minder mig om en kammerat der fortalte at hans far var blevet stoppet
af politiet med et kæmpe hul i bunden af bilen. Politimanden havde sagt
hvad fanden er det ????????? Faderen havde udbrudt, det er såmend Flensborg landevej.........Hvilket ikke gjorde politimanden mindre rasende.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » man 29. sep 2008 14:37

Hehe good one :D

Men det var heldigvis kun det éne sted han fandt tærring. Han sagde også det var en god ide lige at tage bremserørerne med noget fint sandpapir og give dem noget rustbeskyttelse, så det vil jeg lige få gjort når jeg får fat på en donkraft der kan komme under bilen.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » man 29. sep 2008 15:33

Nåh det var ikke så galt, 1,5 times arbejde og \"pladen\" fik jeg gratis med. Det var billigere end jeg havde regnet med hvertfald.

Fik også et tilbud på at få lavet paneler, han anslog en 6-7 timer for begge sider, gange 375 kr ex moms i timen. Og materialer for næsten ingenting. Dog uden lakering. Så det vil jeg da nok overvejer at få gjort her i oktober.

Han sagde i øvrigt også at det var dumt at få rustbeskyttelse lavet FØR man får bilen omlakeret, hvis den skal det, da det vil begynde at dryppe og lave alt muligt ballade i varmeovnen hos maleren. Hvad synes I om det? I så fald er jeg jo nødt til at køre rundt uden fornyet rustbeskyttelse her til vinter, medmindre jeg da kan holde den indendøre hele vinteren.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » man 29. sep 2008 16:11

Lyder i hvert fald som en yderst rimelig timepris. Så hvis arbejdet ellers er i orden, så er der vist ikke noget at betænke sig på.
M.h.t. rustbeskyttelse, så ville jeg ikke betænke mig på at få det udført. Men det kommer jo an på om den hellakering er nært forestående.
Jeg ville selv strippe bilen, lade maleren hente og levere, og så sprøjte polen selv, inden den blev samlet. Det vil jo give dig alle tiders mulighed for at komme til alle vegne.
Har selv lige tilbragt weekenden under konens 306'er. Den er nu 14 år, kører året rundt, og blev sidst sprøjtet for 8 år siden (fy :oops: ).
Bortset fra vangerne i bunden, og ganske få udsatte steder, hvor den virkelig trængte. Så er det vildt at man piller inderskærme ud, og så ser det stadig ud som for 14 år siden, da man gav den for første gang. :D
Der er ikke boret et eneste sprøjte hul, det er kun et spørgsmål om at ta' sig tid til at adskille, og så et tyndt sprøjterør.
Det hele lader sig gøre på bedste \"Viggo maner\" :wink:,dog på et stykke plastic i carporten. Ikke det fedeste job, men hvor har man det dog godt bag efter. (Og her tænker jeg ikke på rusen efter blandingen af tectyl og bajere :lol: )
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » man 29. sep 2008 16:30

Mit problem med lakeringen er at hvis jeg får den lakeret nu, så ryger registreringsafgiften et pænt hak opad. Synsmanden sagde at hvis jeg får lavet en vurdering i en synshal først, så vil de vurdere den som \"under middel, middel eller over middel\", det vil så have noget at sige mht. afgiften samt årgang og kilometer. Sådan en vurdering vil gælde i 1 år, så hvis jeg får det gjort imorgen og lakeret i overmorgen, så skal jeg altså betale afgift af den indenfor 1 år ellers skal den vurderes igen og bliver måske vurderet bedre pga. ny lakering.

Og jeg ved ikke hvornår jeg flytter tilbage til DK igen, det kan være om halvt år eller om 3 år. Er bange for jeg bare må få lavet rust i panelerne og så spraydåse-male området så det ikke har grunder-farve.

Hvorfor skal den egentlig strippes, hvis man kun vil have malet de \"synlige dele\"? Jeg kan forestille mig det er utrolig bøvlet at tage kluden af, f.eks.

Hvilken rustbeskyttelse har du brugt Kuksi, og hvor kan man få fat i den henne? Så vil jeg da lige kigge på det til oktober, og bare give den de steder jeg kan komme til, så jeg ved at det da ikke bliver helt af helvede til, næste år :)

Er det bare sådan en \"Tectyl 500 ml. spray body\" man skal bruge, og sprøjte undervognen med?
http://thansen.dk/product.asp?c=2144115 ... 2103377386
- og man sprøjter bare alt der er metallisk og som ser ud til at være lidt rust-rødt?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 29. sep 2008 20:04

Mrt, kør bare ned og få den toldsynet som den nu er idag. Sådan et toldsyn holder i et år !! Og koster sølle 275 kroner, du bestiller bare synet
i en alm synshal. Så har du et år til at gå og overveje hvad der videre skal ske.

Du kunne jo forsigtigt spørge Kuksi om han måske behandler andre biler end hans egne..... :) For det lyder da til at være en godt sted at få det gjort.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » man 29. sep 2008 22:11

Ja, har også nævnt det med toldsynet tidligere i tråden (kaldte det vist bare noget andet :) ) - og synsmanden sagde også at der er mange der gør det sådan. Tror da også til okt/nov at jeg kører ind til samme synsmand og får sådan et toldsyn, for som du siger, kan jeg jo tage stilling senere (koster egentlig kun 200 kr derinde).

Tror nu ikke Kuksi har lyst til at behandle andre biler end hans egen, det lyder som en større omgang alligevel - men han skal da være velkommen til at kigge forbi til Slots øl og give gode råd, det er alle MX-5 ejere da egentlig :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » man 29. sep 2008 23:48

Tak for buddet MrT. Men har stadig to andre biler der også skal ha' turen, og det er jo ikke det fedeste job. Men kan da lige nævne hvad jeg gør og bruger.
Af med inderskærme, dør og sidebeklædning. Så er der fri adgang til sagerne.
Bruger første gang følgende til hulrum,vanger, skærme og BUNDEN. Sørger for at det er dejligt varmt (30°), så trænger det endnu bedre ind.http://thansen.dk/product.asp?c=2144685974&n=1226678727&pn=-2103377381
Efter en god times tørretid får bunden og skærmet et \"slidlag\" af dette.
http://thansen.dk/product.asp?c=2144685974&n=1226678727&pn=-2103377384
Du kan selvfølgelig bruge sprydåserne, det er samme produkt. Men dyere at bruge, og vil være svært at komme ind på samme måde som jeg kan med undervogns sprøjten. Til den har jeg også et langt sprøjterør på en lille meter. Der er en dyse i enden som spreder i alle retninger.
Til de ML spraydåser følger der også et fint sprøjterør med til. Jeg har lavet et i dobbelt længde, og det fungerer fint på en dåse. Bruger det når man vælger den lette løsning, i en vange, bagklap eller dørbund. Når man ikke har giddet skille det ad. Men bare lige vil give en hurtig omgang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » tirs 30. sep 2008 08:50

Hvad bruger du til at sprøjte med, fra dåserne - en luftpistol e.l.?

Luftpistol har jeg nemlig ikke, har heller ikke et sted hvor der er 30 grader varmt før end muligvis én enkelt uge august 2009 :D

Var ikke klar over at man skal bruge både \"hulrum\" og \"body\" beskyttelse, gik ud fra rustbeskyttelse fra f.eks. tectyl var det samme og virkede uanset hvor man sprøjtede det hen. I første omgang havde jeg nu ikke planlagt at tage hulrum, netop fordi det med hellakeringen nok snart kommer - så vil egentlig bare tage undervognen og de steder hvor den allerede har en snert af rust eller kan komme til at lide her til vinter.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion