Fandens til tikkeri

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf Lennart » man 29. sep 2008 13:10

Der var olie på bilen da jeg købte den. Det er den samme olie, jeg bruger endnu. Så jeg ved det ganske enkelt ikke.
Hvilken olie skal jeg så købe, gerne med mere præcis angivelse.
Produktnavn (Castrol, Shell, ELF) samt type 00-30, eller 10-40, eller hvad ? Samt navn på den type olie.

Og tak for svarene, jeg mener at det mest rigtige må være at når olien bliver for varm, ja så blir den for tynd til det gamle hakkebræt af en 1,6
16v motor fra før finanskriser,mobiltelfoner og internet.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf altid6 » man 29. sep 2008 14:34

Castrol GTX 15W-40 fjernede alt tikken fra min motor, før renoveringen og det var både når den var kold eller godt gennem tæske på en trackday.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf MrT » man 29. sep 2008 14:39

altid6 skrev:Castrol GTX 15W-40 fjernede alt tikken fra min motor, før renoveringen og det var både når den var kold eller godt gennem tæske på en trackday.

Jeg kører med denne, Castrol Magnatec 10w40, den er halvsyntetisk:
http://thansen.dk/product.asp?c=2143909 ... 2027216104

Synes ikke jeg har nogen problemer med tikkeri, endnu hvertfald - kun lige når den er kold er der en smule, ellers har jeg ikke oplevet. Skal dog ikke kunne sige hvad der er bedst af GTX 15w40 og Magnatec 10w40, da jeg aldrig kan huske hvad det første tal betyder :(
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » man 29. sep 2008 15:13

Tallet før W (som betyder Winther) angiver oliens smøreevne ved lave temperaturer. Jo lavere tal jo bedre smøreevne. Tallet efter W angiver smøreevnen ved driftstemperatur. Jo højere tal jo lavere friktion og også tyndere/mere letflydende olie.

10W30 er anbefalet standard olie til MX5 under vore himmelstrøg og under almindelige driftsbetingelser (= normal kørsel). En 5W40 vil så have bedre koldstartsegenskaber, specielt ved lave kuldegrader samt bedre smøreegenskaber ved hård belastning.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Lennart » man 29. sep 2008 15:18

Er du sikker på det Viggoman?

Hmmm, hvad er en 0-30 så for en sag..

Måske som kold fritureolie, altså en fast fedtklump i bunden af motoren.
Og først oppe og smøre ved driftstemperatur. ????
Jeg har da set mange 0-30 olier.
Lennart

Indlægaf Viggoman » man 29. sep 2008 15:24

Nej, du misforstår. En 0W olie er meget tyndtflydende og har de bedste koldstartsegenskaber. Det er en rigtig vinterolie (til de steder hvor men har rigtig vinter altså). En 15W olie er mere tyktflydende og smører derfor ikke så godt ved meget lave temperaturer. En 0W30 olie er så en ret fornuftig helårs olie.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf MrT » man 29. sep 2008 16:35

Viggoman skrev:10W30 er anbefalet standard olie til MX5 under vore himmelstrøg og under almindelige driftsbetingelser (= normal kørsel).

Synes ikke jeg har set ret mange der kører med 10W30, sådan jeg lige kan huske. Men det er da måske en olie værd at overveje til næste olieskift. Eller man bør måske bare holde sig til det man har, hvis man kun oplever koldstarts-tikken og olietrykket ellers er fint ("6" når den er kold og "4" når den er varm - altså under belastning).
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » man 29. sep 2008 18:48

Citat fra miata.net:

\"As noted elsewhere in Tips from the Garage, a change in engine oil type or weight may affect lifter noise. Although Mazda recommends 10w-30 oil for most conditions, some netters have significantly diminished or eliminated lifter noise by switching to synthetic oils, or by using a lighter (i.e., 5w-30) weight oil. The use of a lighter oil to eliminate lifter noise has been suggested by Mazda as an alternative to installing lifters with larger oil passages in affected Miatas.\"

http://www.miata.net/garage/maint.html
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf MrT » man 29. sep 2008 18:57

Spændende læsning Viggoman. Jeg er spændt på at se hvad løsning Lennart vælger, og hvilket resultat det får. Hvis det da selvfølgelig er HLA'erne (HLA'en) der er synderen.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 29. sep 2008 19:41

Viggomann:
significantly diminished or eliminated lifter noise by switching to synthetic oils

Claus: smid alm mineralsk olie på

MRT: den er halvsyntetisk

Ken: tyktflydende aditiv

Kunne være sjovt med en Baneracer vi alle havde andel i, sikke en fornøjelse at se hvilken olie der kom på dyret. :o

Nå, men jeg har en svag mistanke til at det også KAN være at motoren overophedes, måske er køler fanen defekt, har aldrig hørt den køre.
Så det vil jeg lige udelukke inden jeg vælger en ny olie.
Lennart

Indlægaf Lennart » man 29. sep 2008 19:46

Ja tak Viggoman, jeg misforstod det med det første tal, og mente at jo lavere tallet des mindre smørring, men det er lige omvendt.
Man bør vel altid vælge en olie med så lavt tal som muligt i starten så.
Da motoren altid slides mest ved start og især koldstart.
Lennart

Indlægaf Ken » man 29. sep 2008 22:41

Hehe

Olietype og religion…

Jeg har aldrig haft erfaring med at en tyndtflydende motorolie har kunnet fjerne mislyde i en motor. Slet ikke en helsyntetisk 0/30. Den er simpelthen for tynd!

Jo tykkere olie, des bedre smøreevne = højt index.

Jo mere slidt motoren er, jo større tolerancer er der mellem motorens lejer mv. En TYKTFLYDENDE olie vil fylde mere og udligne bedre end noget af det tyndtflydende stads. Tænk på Swedolkurens teflonkugler, for at nævne et anerkendt additiv.

Siden mislyden optræder når bilen er varm, ubelastet og i tomgang, vil jeg gætte at oliepumpen ikke kan fylde løfterne op med højt nok tryk. Hvis du hælder en tykkere olie på, vil olietrykket helt sikkert stige og et højere tryk vil nå op til problemet, de trætte ventilløftere.

Så hvis problemet skal væk så vil jeg anbefale dig en TYKKERE motorolie når motoren er varm = xxW40. En økonomisk løsning 10-15W40.

Giver det mening?
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Ken » man 29. sep 2008 22:42

Hehe

Olietype og religion…

Jeg har aldrig haft erfaring med at en tyndtflydende motorolie har kunnet fjerne mislyde i en motor. Slet ikke en helsyntetisk 0/30. Den er simpelthen for tynd!

Jo tykkere olie, des bedre smøreevne = højt index.

Jo mere slidt motoren er, jo større tolerancer er der mellem motorens lejer mv. En TYKTFLYDENDE olie vil fylde mere og udligne bedre end noget af det tyndtflydende stads. Tænk på Swedolkurens teflonkugler, for at nævne et anerkendt additiv.

Siden mislyden optræder når bilen er varm, ubelastet og i tomgang, vil jeg gætte at oliepumpen ikke kan fylde løfterne op med højt nok tryk. Hvis du hælder en tykkere olie på, vil olietrykket helt sikkert stige og et højere tryk vil nå op til problemet, de trætte ventilløftere.

Så hvis problemet skal væk så vil jeg anbefale dig en TYKKERE motorolie når motoren er varm = xxW40. En økonomisk løsning 10-15W40.

Giver det mening?
Brugeravatar
Ken

Indlægaf Kuksi » man 29. sep 2008 22:49

Hvis det stadig ikke giver mening, så sender du det bare igen Ken. :wink:

Kører selv med 5/40W fuldsyntetisk. Oplever tikken de første 2-5 sek efter start. Samt enkelte gange ved start med meget varm motor, forsvinder efter kort tids kørsel. Tror jeg prøver en 10/40W næste gang, men det er kun for at se hvad det sør ved olieforbruget.
Senest rettet af Kuksi man 29. sep 2008 22:54, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ken » man 29. sep 2008 22:53

DOH! :oops:
Brugeravatar
Ken

ForegåendeNæste