Vand i bilen.

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Vand i bilen.

Indlægaf Christian S » søn 5. okt 2008 12:36

Hej.
På min NA fra 91' kommer der vand ind, så håndtagene man åbner/lukker kalesjen til med, bliver fyldt...

Den er altså utæt i det område ved \"lukkehåndtagene\"
Jeg har justeret kalesjen, så den spænder mere mod ruderammen og lagt \"abesnot\" under rudelisten.

Har nogle af jer haft samme problem?

Jeg ved at emnet har været oppe mange gange, men som regel er det vist ved dørruder/lister den er gal.

På forhånd tak.
Mvh Christian
Brugeravatar
Christian S

Indlægaf KjaLLe » søn 5. okt 2008 12:57

Jeg har heldigvis ikke vand problemer i min, men prøv at få en til at hælder noget vand ud over bilen imens du sidder derinde, så er det lidt nemmere at se præcis hvor vandet kommer fra..

Ellers lyder det til at du har gjordt det rigtige, med at spænde kalechen tættere mod ruderammen, man skal dog også passe på at man ikke spænder alt for meget til.. Ellers må du prøve at give listerne noget silikone, så de kan blive lidt mere smidige..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Munk » søn 5. okt 2008 16:01

Ellers er sidste udvej vel en ny tætningsliste. De er dog ikke helt billige, så \"restuarering\" i form af rengøring og silikone er nok at foretrække hvis ikke listen er gået i stykker.

http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/1061
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Christian S » søn 5. okt 2008 21:57

Tja jeg må jo bare prøve mig frem. Men hvis det var listen, ville den nok også være utæt andre steder, end ved hængslerne...
Brugeravatar
Christian S

Indlægaf AS DK » man 6. okt 2008 10:27

Lige en lille historie fra gamle dage.

Jeg havde engang en gammel Mercedes, som blev serviceret af en garagemekaniker (god ven) med humor.

Efter udskiftning af forruden nærmest styrtede vandet ind på gulvet i passagersiden, hvorfor jeg afleverede bilen incl. ca 10 cm vand på gulvet med besked om \"at bilen var utæt og skulle laves senest næste dag\".
Næste aften ville jeg hente bilen, men kunne konstatere at der stadigt stod 10 cm vand i bunden.
Jeg brokkede mig lidt og fik svaret \"Den er altså helt tæt, du kan se at vandet er der endnu. Nu må du sgu bestemme dig for om den skal være tæt eller ej\" Hvorpå han resolut borede et hul i bunden så vandet kunne rende ud.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf MrT » man 6. okt 2008 10:56

AS DK skrev:Jeg brokkede mig lidt og fik svaret "Den er altså helt tæt, du kan se at vandet er der endnu. Nu må du sgu bestemme dig for om den skal være tæt eller ej" Hvorpå han resolut borede et hul i bunden så vandet kunne rende ud.

Skæg historie :D

Christian S,

Hvis du har stramt den til så ville jeg nok også bare prøve med noget silikone på listerne og de andre områder der "skal lukke tæt". Ved ikke hvor godt sådan noget silikone er til at holde vand ude, men det har sikkert en eller anden virkning. Ellers må du få overtalt kæresten til at hælde vand på kalechen mens du sidder derinde, og så kan hun jo lige vaske bilen bagefter :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » man 6. okt 2008 11:50

Alfa og omega er at de 2 drænhuller der er i siderne ikke er stoppet.
Prøv at blæs med trukluft eller ta' noget ståltråd og rens afløbet forsigtigt.
Du kan undersøge at det fungere ved at hælde vand derned.
Tror der er en god chanche for at det er her dit problem er. :D
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Christian S » man 6. okt 2008 18:03

Ha ha.. Ja et hul i bunden kan gøre underværker.

Kuksi: Er det hullerne i listen på a-stolpen du mener?

Jeg har forsøgt med div med at hælde vand på osv, men det kniber lidt med at se hvordan det kommer ind :roll:
Brugeravatar
Christian S

Indlægaf Kuksi » man 6. okt 2008 20:34

Ja, det er hullerne ved A-stolpen jeg mener.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf MrT » tirs 7. okt 2008 09:50

Kuksi skrev:

Ja, det er hullerne ved A-stolpen jeg mener.

Jeg ved ikke om det er et dumt spørgsmål, men hvor sidder de huller henne? A-stolpen, går den ikke kun ned til instrumentbræt-højde eller går den helt ned til bunden af bilen?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » tirs 7. okt 2008 19:58

Jeg ved ikke om det er et dumt spørgsmål, men hvor sidder de huller henne? A-stolpen, går den ikke kun ned til instrumentbræt-højde eller går den helt ned til bunden af bilen?

Nu er det jo så man skal sige \" der findes ikke dumme spørgsmål\" :lol:
Pjat... Du har ret. A-stolpen stopper i \"instrumentbræt-højde\". Men i gummilisten over forruden er der i begge sider et lille afløbs hul. Hvor det ender, kan jeg faktisk ikke lige huske. Men det er i sagens natur vigtig at der er fri passage, så evt. vand der er på vej ind. Vælger at blive drænet denne vej.
PS. Der er to lignende afløbs huller i siderne, oppe ved sikkerhedsselerne, til at dræne omkring kalechen. Disse har afløb i bagskærmene foran baghjulene.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Christian S » tirs 7. okt 2008 21:02

Har lige gået listerne efter endnu engang. De ser fine og hele ud :D

Afløbene var ikke stoppet til. Til gengæld har jeg lagt noget mere tætningsmasse under listen, ved beslagene. Der var en lille kant, hvor det så ud til at listen ikke har sluttet helt tæt. Det ser ud til at have hjulpet, men det finder jeg ud af næste gang det regner i flere timer! :o
Brugeravatar
Christian S

Tilbage til Problemer og løsninger