knirken fra forhjul eller der omkring

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

knirken fra forhjul eller der omkring

Indlægaf Mogenz » lør 2. aug 2008 19:15

Jeg har et midre problem.

Min MX5 knirker når jeg drejer, den gør det til begge sider. Men ikke hvis jeg bare drejer, jeg skal bremse samtidig f.eks når jeg skal parkerer eller svinge samtidig med at jeg tager farten af.
Er der nogen der kan sige hvad det kunne være ?

den piver ikke, eller larmer ...men knirker som om noget sidder løst når det går over gevind. Bilen skal være kørende før den gør det ...hvis jeg holder stiller og drejer er der ingen ting ...heller ikke på liften kunne det genskabes
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf hasse » lør 2. aug 2008 21:59

Du skriver, at den bl.a. knirker, når du bremser.

Er du sikker på, at lyden ikke kommer fra knæet?
Begyndende slidgigt.

Du ved: Lyde er svære at lokalisere.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Mogenz » lør 2. aug 2008 23:52

hasse det kunne det være men hvis jeg bremser normalt er der ikke noget jeg skal dreje før der sker noget :D

men tak for sidst ...ang. dit golf og andet, jeg havde vel bedt om det.... kan være vi kan arrangere du napper en tur så du kan høre det i næste uge :) så jeg ved det ikke \"kun\" er mine knæ den er gal med :P
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Indlægaf Uhrskov » søn 3. aug 2008 11:41

Min gør præsis det samme som du beskriver, bortset fra jeg vil kalde det knagen i stedet for knirken.

I anden anledning spurgte jeg Andreas (au2fast.dk) om hvad det kunne være. Han var ikke i tvivl om at det var bremseklodserne som bevæger sig. Dette kunne skyldes at der var monteret uorginale klodser. Det skulleikke have nogen sikkerhed eller slitage betydning, andet en det er træls at høre på.

Jeg har et sæt nye skiver og klodser liggende, så jeg er lidt spændt på om det hjælper.

Jeg har fået for vane at bremse ned inden jeg skal dreje, og derefter slippe bremsen lidt. Så knager det ikke.
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf Mogenz » søn 3. aug 2008 12:22

haha jeg gør præcos det samme .... for at undgå det men kan høre det når kæresten kører :D
Jeg ved ikke hvad der er på af bremser, men den har ikke gjort det altid, ellers må \"jeg\" (red: mekaniker) jo sætte nogle originale klodser på.
knirken/knagen jo det kan man kalde det, underligt ......måske kan man spænde den der sidder på ?
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Indlægaf Uhrskov » søn 3. aug 2008 12:50

Jeg tror ikke der er så meget at gøre ved andet at prøve nogle adre klodser. De sidder jo bot \"løst\" i de belag rundt om kaliberen, så der er ikke så meget at spænde. Eneste mulighed var måske at give kontaktpladerne noget koberfedt, men tror ikke det virker særligt længe.
Brugeravatar
Uhrskov

Indlægaf Uhrskov » søn 19. okt 2008 15:01

Nu har jeg lige skiftet skiver og klodser, så nu er jeg spændt på om det fjerner knoglelyden.

Har ved samme lejlighed renset glidere og klips, og givet det godt med silicone og kobberfedt :-P
Brugeravatar
Uhrskov

Indlægaf Mogenz » man 20. okt 2008 10:46

Glæder mig til at høre resultatet, hvis det hjælper kan det være jeg skal sludre med Andreas om at han sætter nogle andre på.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Indlægaf Uhrskov » man 20. okt 2008 17:16

Den har ikke sagt en forkert lyd i dag, så det var (som Andreas sagde) blot bremseklodserne der bevæger sig.

Nu skiftede jeg både skiver og klodser. Tror nye klodser er nok. Held og lykke med det :-)
Senest rettet af Uhrskov man 20. okt 2008 18:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Uhrskov

Indlægaf KjaLLe » man 20. okt 2008 17:56

Sjovt, min gjorde præcis det samme før jeg monterede nye skiver og klodser..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Mogenz » man 20. okt 2008 20:41

Min gør det stadig :( men bare jeg ved hvad det er så går det nok.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Indlægaf Viggoman » man 20. okt 2008 21:06

Har haft samme problem og fundet det beskrevet på MX-5 fora rundt om. Det er vist et ret almindeligt MX-5 fænomen. Mit bud er at det er klodserne der bevæger sig i de clips de sidder i. Mit problem har været ret udtalt og en komplet adskillelse af bremsekloder og clips med efterfølgende korrekt montering og smøring med bremsefedt løste problemet for en kort periode. Men nu, hvor klodser og skiver er kørt godt til, er det helt væk (kører med EBC Green Stuff klodser, EBC Turbo skiver foran og std. skiver bag.)

Kør et par track-days, det hjælper :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » tirs 21. okt 2008 12:41

Har samme problem med originale Mazda klodser (de grønne) - jeg har valgt at leve med det. Men adskiller og smører nok lige bremserne alligevel til foråret.

Spurgte Andreas om det en dag og han sagde også at det var meget almindeligt.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Tilbage til Problemer og løsninger