Vægt i bagagerum, ændring af forlygternes position?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Vægt i bagagerum, ændring af forlygternes position?

Indlægaf MrT » man 20. okt 2008 09:11

Er der nogen der ved om 20kg bagage i bagagerummet vil have nogen som helst indflydelse på forlygternes position, altså om de lyser for meget opad osv? Jeg skal til syn på onsdag og kommer direkte fra lufthavnen så har nok omkring 20kg med bag i - vil være surt at dumpe (hvis de da gør det), pga. vægt i bagagerummet.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » man 20. okt 2008 09:48

Tag kufferten op når de tjekker lygterne....
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Re: Vægt i bagagerum, ændring af forlygternes position?

Indlægaf 55000 » man 20. okt 2008 10:27

Hvis lygterne lyser for højt med 20 kg i bagagerummet, så må lygterne være indstillet forkert !
Tænk på tom/fuld tank = ca. 40kg.
NB 1:24 Evo.Ora.
+
NB 1,8 1999 Evo.Ora.
KN-filter, IL-udstødning, 35mm Eiback-sænkning
Brugeravatar
55000

Geografisk sted: Vesthimmerland

Indlægaf Tore » man 20. okt 2008 11:18

55000 skrev:Hvis lygterne lyser for højt med 20 kg i bagagerummet, så må lygterne være indstillet forkert !
Tænk på tom/fuld tank = ca. 40kg.

Men tanken ligger foran baghjulene, og ændrer derfor ikke på balancen. Jo længere bagude vægten er placeret, jo mere vil det påvirke bilen. Da vi kørte til sydeuropa i sommers betød bagagen utroligt meget for bilens "opførsel".
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Martin » man 20. okt 2008 11:42

Har du ikke mulighed for at indstille lygterne afhængigt af bagagen? -jeg har en lille dreje-kontakt nede ved siden af tåbe-baglygten.
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf MrT » man 20. okt 2008 11:47

Martin skrev:Har du ikke mulighed for at indstille lygterne afhængigt af bagagen? -jeg har en lille dreje-kontakt nede ved siden af tåbe-baglygten.

Jo, men den bestod synet i DK for en måned siden, så jeg tror helst ikke jeg skal skrue på for meget :)

Kan være jeg bare skal smide min kuffert ind på passagersædet inden jeg kører ind til syn.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » man 20. okt 2008 13:26

Jeg er altså vild med det her forum...... :google:
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf MrT » man 20. okt 2008 14:59

Viggoman skrev:Jeg er altså vild med det her forum...... :google:

Fordi jeg misforstod hvad han mente, eller hvad mener du? :) Jeg troede faktisk han mente en skrue ude ved selve lygterne, men går ud fra han mener en kontakt inde i kabinen til at justere på, og det mener jeg ikke jeg har. (Kun til justering af lydstyrke i instrumentpanelet)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » man 20. okt 2008 15:12

Arhhh, det var nu tænkt lidt ironisk. Der er sgu ikke meget aktivitet her på forum'et for tiden og så er det sgu da lidt tankevækkende (for nu at trække på et godt udtryk fra vor alle sammens guru fra Helsingør) at en detalje der kan fikses ved at bruge 10. sek på at tage kufferten op af bagagerummet får opmærksomhed.

Er der ikke nogen der har mere spændende problemer og/eller udfordringer? Eller er man allerede gået i vinterhi? :o
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf MrT » man 20. okt 2008 15:17

Viggoman, jeg kan godt følge dig og skal nok holde mig tilbage fremover med tråde, indtil det blir sommer igen og aktiviteten herinde stiger til et niveau hvor det er acceptabelt med tråde der ikke fortjener opmærksomhed :)

(Det var nu ikke så meget for at være doven og undgå at tage bagagen ud jeg spurgte, men fordi jeg tænkte på om hvad der skal til for at det får indflydelse på lygternes position, som jo netop er vigtigt ifm. syn.)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » man 20. okt 2008 16:28

Enig i at der ikke sker så meget pt. Men det er jo ikke ensbetydende med at man ikke er inde og kikke flere gange daglig. Måske der var bare et lille indlæg :D
Med nogle \"ordenlige\" fjedre :wink: , så kan jeg sige at min dykker ca. 10mm, når jeg sætter mine 75kg helt ude på kanten af bagagerummet.
Så det kan ikke være meget 20kg betyder (for lyset)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf BB » man 20. okt 2008 18:22

MrT skrev:Er der nogen der ved om 20kg bagage i bagagerummet vil have nogen som helst indflydelse på forlygternes position, altså om de lyser for meget opad osv? Jeg skal til syn på onsdag og kommer direkte fra lufthavnen så har nok omkring 20kg med bag i - vil være surt at dumpe (hvis de da gør det), pga. vægt i bagagerummet.

Frit husket efter instruktionsbogen til min NB.

Lygteniveau:

1: Kun chaufføren.
2-3: Fyldt bagagerum
4: Fyldt bagagerum og passager.

Da min var til syn sidst så fik jeg besked på, at lygternes grundindstilling var lidt høj. Mit forsvar med, at jeg kørte med 2-3 som fast indstilling blev affejet med en "Der er grundindstillingen der skal være rigtig"!

Synsmanden var dog ikke mere strid end, at han ikke noget om lygter eller en svag bremsen skæv på bagakslen i synsrapporten blot jeg lovede og få det rettet :)

Ud fra min oplevelse, så vil jeg tro man kan slippe af sted med og justere lygterne hvis man samtidig viser der er bagage i det lille rum bagtil. De 20 kg burde dog ikke være nok til og kræve indstilling af lygtehøjden
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Felix » man 20. okt 2008 20:55

Lige som en krølle på halen kan jeg oplyse at jeg for 2 år siden, da den var til syn sidst, skiftede begge bagfjedre (fordi den ene havde mistet en snoning).
Dengang (før skiftet) stod lygterne korrekt, men efter blev den her til sidste syn noteret med nærlys forkert justeret. Da jeg ikke har pillet ved justeringen siden må det være forårsaget af fjedrenes højdeforskel. Faktisk skulle jeg, da jeg gik igang med opgaven, skrue lygterne en del op, i forhold til hvad de var justeret til med de gamle fjedre, og det var vel og mærke kun forskellen mellem nye og gamle fjedre :o
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » tirs 21. okt 2008 08:35

Jeg takker for jeres brugbare svar :) Så blir det jo spændende hvordan det går til \"eksamen\" imorgen...

Nu må vi hellere gå tilbage i vinterhi igen ;)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » tirs 21. okt 2008 09:52

Jamen held og lykke T.

Og mit lille hip var jo ikke ment personligt. Alle MX5 problemer er relevante og skal kunne luftes her. Jeg er blot lidt frustreret over at der er lidt langt mellem emner med lidt kød på benet og vitaminer i suppen. Men man kan jo bruge sin tid på miata.net's forum....

Vinterhi, ja bilen, men dælme da ikke begejstringen! Det er nu vi skal bruge de små grå til at udtænke alle mulige og umulige MX-5 mod's. Mine luftkasteller omfatter både portning af topstykket, MSPNP samt en hjemmegjort kompressor løsning (Eaton M45'ere er godtnok billige på ebay...). Jeg må gribe i egen barm og selv starte nogle tråde op. Skal bare lige have lidt luft fra jobbet..... :wink:
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Næste

Tilbage til Diskussion