Hvad med MXeren om vinteren ?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvordan opbevarer du din MX5er vinteren over, og skal man overhovedet tage specielle hensyn

Vinterhi, visse vasse, den kører året rundt
14
40%
Uha uha, den må endelig ikke køre om vinteren
2
6%
Bilen opbevares i opvarmet garage, og jeg ser til den jævnligt
4
11%
Bilen står bare under åben himmel hele vinteren det kan den sagtens tåle
1
3%
Jeg snupper en køretur i bilen når solen ellers skinner, ellers ikke
7
20%
Jeg kører ikke i bilen om vinteren men starter motoren og lader den snurre lidt i tomgang
3
9%
Jeg kører ikke i bilen om vinteren men starter den op i ny og næ, og kører den gennemvarm i ½ times tid
4
11%

Afgivne stemmer : 35

Hvad med MXeren om vinteren ?

Indlægaf Lennart » tors 23. okt 2008 10:22

Hvordan opbevarer eller bruger du din bil vinteren over ?
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf PartyPhreak » tors 23. okt 2008 10:58

Jeg nænner ikke at køre i den når de har spredt salt... Men kommer til at tage en tur hvis solen skinner...

Den står derudover i aflåst parkeringskælder med god gennemluftning...
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf Kasper Lund » tors 23. okt 2008 12:21

Jeg må ærligt indrømme, at jeg syntes det er tåbeligt ikke at køre i sin bil hvis det er vinter/salt. Det er jo en brugsgenstand, dermed ikke sagt at den ikke skal passes og plejes.. Meeeeen, ligefrem at begrænse kørslen? ;)

Man køber den, elsker den, passer/plejer den, og KØRER i den! :D

Kasper
TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG:
Mazda MX-5 NB 2000 Anniversary 2148/7500
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf PGS » tors 23. okt 2008 13:16

Det har vel lidt at göre med hvad ens körebehov er og om man har én eller to biler stående i garagen. At köre rundt i min miata i sne og sjap, frost og snestorm har aldrig väret meningen fra starten af.
Da jeg köbte bilen i maj i år vidste jeg fra dag 1 at den skulle kun köre når det var sommer og ingenting andet.
Men jeg er også den förste til at indrömme at de näste 5-6 måneder bliver sväre at komme igennem.
Forresten så er jeg gået igang med at planlägge en bil ferie i miatan til näste år sammen med min sön (damerne i familien vil hellere på en shopping weekend til Barcelona istedet), med bl.a. et par runder på Nürnburgring inlagt i rejseplanen, desuden besög på Porsche fabrikken, videre til Modena og se på Ferrarier, tilbage over höje bjerge i Östrig inden vi körer tilbage gennem Tyskland, Danmark og tilbage til Göteborg.
Har regnet ud at turen blir på ca. 4800 km, håber den lille hvide kan klare det :?
Hvis nogle af jer har gode forslag til sevärdigheder/attraktioner, fine vejsträkninger eller andet interessant på en sådan biltur eller hvad man skal tänke på af praktisk karakter så hörer jeg gerne fra jer.
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf Tore » tors 23. okt 2008 13:33

Biler skal bruges, så min kører hele året! Desuden bor vi et sted hvor 2 biler er en nødvendighed (ingen/ubrugelig offentlig transport), og budgettet holder ikke til 3 biler.

@PGS: det er godtnok temmelig meget off-topic, men da vi kørte til sydfrankrig i sommers måtte jeg sætte støddæmperne en tand hårdere end normalt for at undgå at de bagerste dæmpere gik i bund når bilen ramte ujævnheder med motorvejshastighed. Det skal dog lige nævnes at bilen er sænket en lille smule. Hvis du ikke har justerbare dæmpere vil jeg derfor anbefale at fylde bagagerummet med bagage, eller en tilsvarende vægt, og tage en tur på en små-dårlig motorvej. Det kan godt blive nogle lange 4800 km hvis dæmperne hele tiden går i bund. :wink:
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf PGS » tors 23. okt 2008 13:46

Tore skrev:@PGS: det er godtnok temmelig meget off-topic, men da vi kørte til sydfrankrig i sommers måtte jeg sætte støddæmperne en tand hårdere end normalt for at undgå at de bagerste dæmpere gik i bund når bilen ramte ujævnheder med motorvejshastighed. Det skal dog lige nævnes at bilen er sænket en lille smule. Hvis du ikke har justerbare dæmpere vil jeg derfor anbefale at fylde bagagerummet med bagage, eller en tilsvarende vægt, og tage en tur på en små-dårlig motorvej. Det kan godt blive nogle lange 4800 km hvis dæmperne hele tiden går i bund. :wink:

Min bil har idag original opsätning af fjedre og stöddämpere og er ikke sänket. Tidligere i år körte jeg på motorvej til Danmark med et par tasker i bagagerummet uden problemer med dämpere bag, men kan måske heller ikke sammenligne fine motorveje her i Sverige med en udslidt autobahn visse steder i Tyskland.
Tore du som har prövet det, hvordan er det at köre så langt i en mx'er på så kort tid, jeg mener rent fysisk, er det hårdt for ryg og ben? Tänk på at jeg er 50+ :lol:
Hvid NA -94 1.8
Brugeravatar
PGS

Indlægaf AS DK » tors 23. okt 2008 13:48

Jeg har 3 biler, så jeg kan tillade mig at begrænse kørslen i MX5'eren til godt vejr.

Men hvis jeg kun havde 2 biler ville jeg også bruge MX5'eren som hverdagsbil om vinteren.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf motorbøllen » tors 23. okt 2008 14:31

Jeg er en af dem der hærger bilen hele året, da jeg kun har denne ene dyt :( .

På den anden side burde det jo være kriminelt at gemme en baghjulstrækker af vejen, bare fordi det bliver lidt vinter.
:twisted:
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Tore » tors 23. okt 2008 15:22

PGS skrev:Tore du som har prövet det, hvordan er det at köre så langt i en mx'er på så kort tid, jeg mener rent fysisk, er det hårdt for ryg og ben? Tänk på at jeg er 50+ :lol:

Jeg var faktisk forbløffet over hvor godt man sidder. I konens Fiat punto kan jeg knap køre 100 km uden at være helt skæv og øm i ryggen, men i 5'eren kørte jeg i op til 10 timer ad gangen, kun afbrudt af få korte pauser, og uden at føle mig ødelagt bagefter. Jeg er 31 - du må selv lægge de resterende 20 år til. Jeg ved selvsagt ikke hvordan 50+ føles! :wink:

Hvis vejret er godt kan ens hud dog godt blive temmelig branket når man befinder sig så mange timer i solen uden ordentlig skygge, så sørg for rigeligt med solkrem, og en god kasket. :D
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf PGS » tors 23. okt 2008 15:47

Tore, forelöbig tak for svaret!

Måske lidt forkert af mig at starte et inläg om bilferie i europa i et inläg som fra starten af handler om mx körsel om vinteren eller ej :oops:

Jeg vender eventuelt tilbage med flere spörgsmål i forbindelse med min bilferie planer i 2009 når sneen er väk og foråret banker på.
Hvid NA -94 1.8
Brugeravatar
PGS

Indlægaf Lennart » tors 23. okt 2008 16:01

Som jeg har oplevet det, er MXeren om nogen skabt til at køre topløs.
Jeg har prøvet et par gange med kluden oppe, og føj for en oplevelse.
Man kan ikke se ordentligt ud af bagruden, og heller ikke ret godt rundt bagtil/siden. Bilen støjer markant mere med kluden oppe, og i det hele taget virker kabinen klaustrofobisk. Helt i orden du kan jo bare tage kluden ned. Jada men det kan man bare ikke altid, i enhver situation.
Regn kan den klare uden tag, i mindre mængder. Og en råkold vinterdag
med fygning osv, ja der skal taget jo være oppe.
Så taget er en nødløsning efter min mening, rart at have i enkelte situationer, men ellers skal den køres åben..........Og derfor står min i garage vinteren over.
Lennart

Indlægaf Kuksi » tors 23. okt 2008 17:15

Krisen har ikke kradset mere, end at vi stadig har 3 biler. Så MX'eren luftes kun når der ikke er salt på vejene, og det ellers er tørvejr (i vinter perioden forstås). Men når det er høj sol og klar himmel, er det da helt sikkert også en dejlig oplevelse at køre topløs, også om vinteren.
Det giver jo også lidt mere ro til vinter projekterne. 8)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Lennart » tors 23. okt 2008 20:33

Pgs, du kan bare skrive løs, frit fra leveren. Jeg er ikke typen der går op i den slags små detaljer. Nogen sabler ned bare man siger et ord forkert, eller spørger om noget der HAR stået eller står i Google eller andet steds i dette forum. Who cares, i denne tråd og alle andre jeg starter kan alle skrive præcis hvad de vil, og spørge præcis lige så meget (og gerne dumt) som de vil. :wink:
Lennart

Indlægaf Lennart » tors 23. okt 2008 20:36

Igen vild uenighed omkring vinterhi eller ej.
Ufatteligt at der ikke er noget som helst vi er enige om. :lol:
Det er jo svært at vide hvad der er rigtigt eller forkert.
Men vi er jo alle selvstændige individer og konger i vores egen lille verden. Og det kan vi takke pædgogerne for, om det så er godt eller skidt.
Lennart

Indlægaf MrT » tors 23. okt 2008 21:54

Lennart,
Tager du så taget ned hver gang du skal ud at køre (hvis det ikke regner), selvom det måske bare er 3km til bilka og 3km hjem igen?

Jeg er spændt på at se hvor meget jeg får taget ned her til vinter, hvis jeg er sikker på der intet nedbør kommer og jeg skal lidt længere end bare nogle km, så kunne jeg nok godt finde på det - bare for at få så meget \"engelsk roadster\"-oplevelse som muligt :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Næste

Tilbage til Diskussion