Der er en test af 39 forskellige vinterdæk i oktobernummeret af Motor.
I 14\" ser det sådan ud (175/65/14 T)
5 stjerner
Vredestein Snowtrack 3 og Continental Wintercontact TS 800
4 stjerner
Goodyear UltraGrip 7+ og Dunlop SP winter Response
3 stjerner
Michelin Alpin A3 og en flok andre
I 15\" 195/65/15 T
6 stjerner
Goodyear UltraGrip 7+
5 stjerner
Continental Wintercontact TS 800
4 stjerner
Pirelli Winter 190 Snowcontrol og Dunlop SP Winter Sport 3D
3 stjerner
Michelin Alpin A3, Vredestein Snowtrack 3 og en flok andre.
Dækkene er rated efter tør vej, våd vej, sne, is, dækstøj, brændstofforbrug og slidstyrke. Og det er ofte lidt af et blandet miks, specielt for de dæk der ikke får så mange stjerner.
Der er også en artikel om effekten af forskellige mønstre på dæk. F.eks at tværgående ribber giver god bremseevne og langsgående riller (vores typiske sommerdæk) er gode til kurver men særdeles ringe til at bremse og acc.
Af egen erfaring vil jeg sige at hvis der er den mindste smule sne på vejen og du har sommerdæk som f.eks. P Zero Nero m.fl. så lad være med at køre. Vi snakker virkelig du-skal-ikke-flyve-med-drage-i-tordenvejr lad være med at prøve

Du kan ikke stoppe eller køre op af den mindste bakke.
Jeg blev fanget 2 km væk hjemmefra af en snebyge og virkelig listede hjem, og der spandt den hjulene i 4 gear ved 25 km/t med alt andet end let hævet tomgang med dæk der var et par hundrede km gamle på en flad urørt vej der lige var hvid af nysne. I sjap på de almindelige veje var meget bedre men helt sikkert ikke noget man skal prøve at køre længere på.
Mit gæt er at sneen pakker sig i de langsgående riller og man derfor ender med at prøve at køre på nogle sne\"skøjteklinger\"
mønster på p zero nero
Mønster på et vinterdæk
skåret ud i pap så er 4 vinterdæk med stor sandsynlighed billigere end selvrisikoen på din forsikring, så selv hvis du leder efter den billigste løsning så er det ikke at lade være med at købe