Langtur i MX-5 - erfaringer

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Langtur i MX-5 - erfaringer

Indlægaf And » tors 23. okt 2008 20:24

Hej

Lige for at bygge videre på en sideløbende diskusssion der var i en anden tråd og udveksle erfaringer med jer andre.

Hvor langt har I kørt i jeres MX-5 i forbindelse med en ferietur, hvordan var det og hvilke erfaringer gjorde I jer?

Jeg lægger for!

Min kone og jeg kørte i sommers til Toscana, Italien i vores. Turen derned gik via Nürburgring hvor der blev kørt en omgang og så videre til Schweiz. I Schweiz kørte vi over fem bjergpas, hvilket var en helt igennem fantastisk oplevelse som jeg absolut må prøve igen. Herfra gik turen gennem et steghedt motorvejsnet i Italien og til vores destination i Toscana.

I Toscana kørte bilen ikke ret meget pga at det ganske simpelt var lettere at færdes til fods og ved besøg i storbyerne tog vi i stedet toget der intet kostede og bragte os der hvor vi ønskede. En enkelt tur blev det dog til, vi kørte til Maranello for at se på Ferrarier. På behørig og uplanlagt vis gik denne tur naturligvist også over et par bjerge hvor vi nærmest kørte igennem vinmarker og deslige... tak GPS! (Samme GPS der i øvrigt ledte os ind på en ensrettet vej IMOD trafikken!!!)

Hjemover kørte vi den lige vej... pænt kedeligt, men vi skulle bare hjem. Tog turen non-stop - 1.700 km på 23 timer incl. fire timers kø i middagsheden i Italien - og så lige en del pauser om natten i Tyskland! Kan ellers nok lige sige at Kassel bakker er pænt sjove når man har 3 - 4 spor helt for sig selv om natten :D

Vi kørte med toppen oppe på næsten alt motorvej vi kørte på - varme og støj var for påtrængende topløst. Bilen var pakket godt i bagagerummet, men til trods for sænkning oplevede vi meget få gange at baghjulene havde kontakt med inderskærme.

Det meste af tiden blev der kørt stints på ca. 300 km - pauser blev holdt ved optankninger og lidt ind i mellem når varmen bare blev for meget, eller blæren fyldt... Vi havde en lille blød køletaske med som vi havde lidt frugt, nogle vand og lidt kiks i - det var helt suverænt til at holde humøret oppe undervejs.

I alt strak turen sig over 4110 km på 10 dage - en skøn ferie!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Webmaster » tors 23. okt 2008 21:00

Damn det lyder som en god tur... Har vi set nogle billeder ???
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf PGS » tors 23. okt 2008 21:56

Alletiders beskrivelse af en herlig bilferie!
Efter at have läst dit inläg gläder jeg mig endnu mere til vi skal afsted näste sommer.

Hvordan gjorde I med overnatning? Hotel, zimmer frei, camping eller?
Hvis I boede på hotel havde I da reserveret hjemmefra eller fandt I overnatningsmuligheder langs ruten?

Et praktisk spörgsmål:
Efterlader man sit reservehjul hjemme i garagen for at få plads til mere bagage på sådan en tur?
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf Kuksi » tors 23. okt 2008 22:43

Reservehjul....hvad er det? :wink:
Har det slet ikke, og kan ikke huske hvornår en af bilerne sidst har været punkteret. Så i MX'eren er der en dåse, som forhåbentlig kan klare en sådan nødsituation .

Rigtig flot turbeskrivelse.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Tore » fre 24. okt 2008 06:25

PGS skrev:Hvordan gjorde I med overnatning? Hotel, zimmer frei, camping eller?
Hvis I boede på hotel havde I da reserveret hjemmefra eller fandt I overnatningsmuligheder langs ruten?

Vi stoppede på Accors motorvejshoteller (navnligt Etap og Fomule1) både ud og hjem. De er billige og rene, og har somregel rimelig morgenmad. Jeg ville ikke bo sådan et sted i flere dage, men til en hurtig overnatning er de perfekte.

PGS skrev:Efterlader man sit reservehjul hjemme i garagen for at få plads til mere bagage på sådan en tur?

Jeps - reservehjul i garagen, og dækfix i bilen.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf altid6 » fre 24. okt 2008 08:05

Jamen jeg har da også en erfaring. I september startede jeg dytten og kørte mod belgien, sammen med min far. Vi skulle ned til Spa og se formel 1 grand prix og bagefter til Tyskland for at køre på Ringen. Der er cirka 1000 kilometer til Spa og 95 % af de kilometer er tysk motorvej. På de strækninger med fri hastighed, holdte vi en god fart omkring de 170 km/t, ellers blev der kørt efter regler og forhold. Og netop forhold har noget at sige. Inden turen havde jeg sat bilen på den blødeste affjedring både for dæmper og dæk........men men men, f**k hvor kan man få nogle ordentlige stød i ryggen, når man engang imellem rammer en ujævnhed i en tyskmotorvej, med rimelig fart. Ujævnheder er der en hel del af. Desuden så larmer det rimelig meget med eller uden toppen på, fra vind, potte og motor. Det lyder skidt og jeg kunne sagtens finde 200 andre biler som vil give mig en væsentlig mere behagelig tur...........Men nej, jeg glæder mig allerede til jeg skal afsted igen på lang fart i min MX-5, for støj, hård undervogn osv, det er sgu charmen ved en MX-5, så kan man mærke og høre at der sker noget og at man er i live, istedet for at sidde og halv sove i sit hylster af en Audi og ikke vide om man sidder hjemme i sofaen eller køre 200 på autobahn.

Når så man har lidt en lille smulle for at komme et stykke ned i Europa, så ligger der jo en kæmpe gevinst, når man så for bilen ud på Nürburgring. Det er bare for fedt og her er støj ikke et problem, for det er der ikke tid til at koncentrer sig om :wink: .

Kan kun anbefale at tage på lang fart i MX-5éren.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Knud Erik » fre 24. okt 2008 11:28

Første lange tur med MX5 club Denmark ses her.
http://www.mx5club.dk//Default.aspx?TabId=32&EventId=46

Har også været i Toscana. Men da jeg hader motorveje, blev det med biltog fra Hamburg.

Begge ture var gode oplevelser.
NBén har den fordel at der er plads til lidt bagage på \"hattehylden\", såvel i åben som lukket tilstand.
Men vejenes beskaffenhed både i Frankrig og Italien, gør at jeg vælger lavprofil fra næste gang vi skal på de kanter.
Knud Erik

Indlægaf AS DK » fre 24. okt 2008 13:21

Knud Erik skrev:Har også været i Toscana. Men da jeg hader motorveje, blev det med biltog fra Hamburg.

Kan du supplere med lidt oplysninger om biltoget fra Hamburg og til ???
Ophold i toget
Rejsetid
Pris
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Knud Erik » fre 24. okt 2008 16:02

Billede

Et lille uddrag fra rejsekalenderen:
Til Italien med MX5 som bagage. Toscana

Januar 2006.
Det er blevet tid til at planlægge sommerferien. I den kolde tid frister sol og sommer.
Derfor var en tur til sydlige himmelstrøg oplagt. Toscana i Italien blev valgt. Else insisterede på at vi skulle køre i 5éren. Det var jo på et tidspunkt hvor ingen kunne forestille sig en rekord sommer forude. Men det er en lang tur i bil. Og er der noget jeg hader er det de tyske motorveje. Og hvad gør man så? Man booker på biltoget. Det er en rejseform vi ikke har prøvet før, så der var en del tvivls-spørgsmål omkring bilens mål mm., som skulle på plads inden billetterne var i hus. Nu var det kun tilbage at vente på august.
Det varede ikke længe før de første skrækhistorier pressede på.
Der gik rygter om at bilens lak kunne tage skade af bremsestøv fra toget. Flyverust, eller hvad det var, syrepletter og rustpletter i lakken, mislykkede reklamationer. Polere eller omlakere bil efter turen, og meget mere. Man kunne måske anvende en Car Cover! En sådan blev indkøbt til formålet. Den blå skulle jo ikke lide overlast. Og hvad med parkering? Der var parkering ved hotellet, men da hotellet ligger midt inde i byen Montecatini, kunne man jo risikere alt. Men nu var der ingen vej tilbage

Turen starter mod Hamborg hvorfra toget går til Livorno.
Vi ankommer i god tid og får tjekket ind. Alt går fint med at køre om bord. Men i mellemtiden har jeg fået kolde fødder med hensyn til at pakke 5éren ind. Tænk nu hvis coveret løsnede sig og pludselig hang efter toget som en spiler på en sejlbåd? Det kunne føre til en uforglemmelig ferie.
Så der blev taget en hurtig beslutning. Ingen overtøj til 5éren.
Starten gik kl. 13:00 og alt forløb efter planen. Tog til tiden, men det var jo også Deutsche Bundesbahn. http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/dk/start.html
Kl. 11:50 lørdag ankom vi til Livorno, friske og udhvilede. Det var en behagelig rejseform.

Men hvad med flyverusten? Var 5éren klar til maler? Nej den så ganske fin ud, intet at bemærke.
Nu kom kluden ned og det gik mod Montecatini Terme. Og der blev ikke kørt stærkt. Vejene, eller hvad man skal kalde de hullede stier i Italien, bød ikke på fartglæde, med mindre man ville skydes ud af sædet.
Der var nok at se efter. Aldrig før har jeg oplevet så mange skilte, reklamer, ting og sager man skulle holde øje med. Og alle de sindsyge italienere, der kører med hovedet under armen. Det var belastende. Men hotellet blev fundet, og lykken var stor da der var parkering i kælderen.

Billede

Hjemrejsen forløb til tiden og uden problemer. En behagelig rejseform, som vi kan anbefale andre der ikke gider motorvej.
Men bestil togrejsen i meget god tid. Pris tur / retur ca. kr. 6000.
Dyrt? Ja måske. Men vi sparede to overnatninger hver vej, motorvejsafgifter og en del benzin.
Knud Erik

Indlægaf And » fre 24. okt 2008 18:32

PGS skrev:Alletiders beskrivelse af en herlig bilferie!
Efter at have läst dit inläg gläder jeg mig endnu mere til vi skal afsted näste sommer.
Det kan jeg godt forstå, det var også en dejlig ferie vi havde der - jeg smiler stadig når jeg tænker tilbage på brudstykker derfra.

PGS skrev:Hvordan gjorde I med overnatning? Hotel, zimmer frei, camping eller?
Vi havde intet reserveret mht. overnatning undervejs på turen. Efter turen på Nürburgring kørte vi ca. 100 km mere syd på og drejede så af Autobahnen og kørte ca. 5 km væk. I en lille by fandt vi et skilt med Zimmer og ringede på døren. Her fik vi så for 70 Euro en rigtigt lækker "herskabslejlighed" i en flot renoveret kæmpevilla. Morgenmaden var med i prisen og bilen fik jeg lov til at parkere i aflåst gård sammen med en Mercedes SLK :)

Midt under vores bjergetape på anden dagen overnattede vi i en lille Schweizisk bjergflække, Realp, lige efter Furkapasset. Tre steder var der allerede fuldt booket, men vi fandt os et lille hotel med meget simple kår. Her var det krofatter nede i restauranten der bookede os ind med et stor smil og et kæmpe WILLKOMMEN. Værelset var meget primitivt med bad på gangen, men stedet osede langt væk af atmosfære og hygge. I restauranten fik vi vores "eget" bord sammen med fire MC folk og så stod den på wienerschitzel og hyggestemning.

I Toscana havde vi booket en lejlighed gennem et dansk booking bureau.

PGS skrev:Et praktisk spörgsmål:
Efterlader man sit reservehjul hjemme i garagen for at få plads til mere bagage på sådan en tur?
Jeg er gået lidt imod der - jeg kører stadig med reservehjul. Dækfix er en genial løsning der sparer vægt og giver plads. Men hvis jeg skulle være uheldig og flå et dæk eller slå en fælg skæv under min ferie så vil jeg være sikker på at kunne komme videre.

Inden turen prøvepakkede vi bilen for at sikre os at alt kunne være der og der var faktisk rigeligt med plads - til stor overraskelse for os begge.

Italien bød i øvrigt på de klart dårligste veje. På motorvejen var max. fart omkring 110 - 120 hvis man ikke ville have nyrerne rystet løs. Under en strækning op imod Østrig var jeg endda helt nede på 80 for at kunne holde det ud. Landevejene var "spændende", men slet ikke så dårlige som jeg umiddelbart frygtede. Kun når vi var helt ude på "gedestierne" skulle der køres forsigtigt. Ellers havde vi ingen problemer med komforten under turen.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Tilbage til Diskussion