Hjælp til fugt

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Hjælp til fugt

Indlægaf Martin » lør 1. nov 2008 17:42

Hej med jer..

Jeg har netop idag opdaget et meget uheldigt problem! -Der er fugt i bilen :( -det drejer sig om højre side af \"hattehylden\", hvor der er helt gennemblødt.. altså ikke bare fugtigt, men decideret vand!! -er der nogen der har nogen idé til hvad det kan være, samt ikke mindst hvordan man løser det?
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Kuksi » lør 1. nov 2008 18:44

Det første du skal sikre dig er at, drænhullerne (et i hver side) ikke er stoppede. De sidder inde under der oppe hvor beslaget til sikkerhedsselen er. Drænhullerne har afløb ved bagskærmen lige foran baghjulene.
Er det i orden er det sikkert din rainral (en slags tagrende) der er revnet. De har i mange år været lavet i et stift plastic materiale, der med årene revner. Man kan idag (f.eks ebay) få en der, er \"livstids garanti\" på, og som er så blød at den bare rulles sammen under forsendelsen. De er ikke helt billige, 800-1000kr. Søg her på sitet, der har jeg nogle billeder fra jeg skiftede kaleche, der viser den. Min havde også lidt revner, men heldigvis ikke i bunden, så det fik lidt gaffatape. Og jeg har aldrig mærket fugt i bilen.
Du skla have gulvtæppet på hattehylden af, og inde under den (3 stk) metalskinne der er fæstnet med møtrikker helevejen rundt. Sidder rainrailen. Husk der er en bestemt rækkefølge og moment på samlingen af dette. Søg evt. på miatanet.
Billede
Billede
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Martin » lør 1. nov 2008 19:00

[quote="Kuksi"]Det første du skal sikre dig er at, drænhullerne (et i hver side) ikke er stoppede. De sidder inde under der oppe hvor beslaget til sikkerhedsselen er./quote]

Jamen det jo lige præcis dér hvor den er allermest våd!! -kan jo håbe det bare er dét der er galt.. må se på det imorgen, når det er blevet lystet med rain-rail lyder MEGET besværligt! :o
Brugeravatar
Martin

Indlægaf Munk » lør 1. nov 2008 19:06

Jeg havde et lignende problem på min 2001'er. Der var det den vandrette syning under bagruden der var blevet utæt. En efterfugning med sort silikone, afmaskningstape, en rolig hånd og et fugesæt gjorde den som ny.

Så udover drænhuller og rain rail, ville jeg gå kalechen godt efter i kanter og sømme.

Jeg endte med at skifte filtet under måtten i hattehylden med noget 10 mm skum med aluoverflade og selvklæbende bagside, og så blev selve måtten givet en ordentlig gang vask med sæbe og bagefter rodalon og tørret helt igennem inden den kom i bilen igen.
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf hasse » lør 1. nov 2008 19:43

Har et andet sted berettet om, at jeg fandt en mønt, der simpelthen dækkede hullet oppe ved kalechen.

Tag evt. et stykke ståltråd -hellere for langt end for kort - og før det ind i afløbet nedenfra.
SÃ¥ \"ser\" du hurtigt, hvor det begynder oppe ved kalechen.

Og det kan da også være, at du får en ordentlig skylle, når du starter.
Afløbet forstoppet og fyldt med skidt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Martin » lør 1. nov 2008 19:44

Tusind tak for jeres grundige svar... må gennemgå den lidt grundigt imorgen... Må jo håbe at der bare er tale om en tilstopning af et af de der huller.
Brugeravatar
Martin

Indlægaf MrT » lør 1. nov 2008 22:57

Tak for billeder og tips, everybody! Jeg skal nemlig også igang med drænhuller og/eller rain rail imorgen - havde 2 sweatere liggende i bagagerummet sidste weekend, mens bilen stod udenfor i et ordentligt uvejr - de var våde (ikke fugtige, men våde) dagen efter... mest i venstre side af bagagerummet (modsat batteriet).
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » søn 2. nov 2008 10:58

Mrt
Du må da snart få en trøstepræmie fra Japan, med alle de fejl du har/ har haft på din bil....... :|
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Martin » søn 2. nov 2008 12:14

Hasse, hvor finder jeg det hul du henviser til?
Brugeravatar
Martin

Indlægaf MrT » søn 2. nov 2008 12:52

Lennart skrev:Mrt
Du må da snart få en trøstepræmie fra Japan, med alle de fejl du har/ har haft på din bil....... :|

Synes da ikke det er så galt - det er jo hvad man kan forvente på sådan en gammel en med kaleche :)

(kan jo godt li' at gå og skrue på den, så det er jo en del af det hele!)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Martin » søn 2. nov 2008 14:11

Hasse du behøver ikke at forklare det.. fandt det ved at hælde lidt vand ned langs kalsechen... det var tydeligt hvordan det i venstre side fint flød ud nede under bilen, mens højre side IKKE løb ud.. da jeg gik ind i bilen kunne jeg straks mærke hvordan vandet hobede sig op nede ved hullet... jeg kunne let finde hullet under bilen ved først at mærke i siden hvor det fungerede (og vandet kom ud) og så gøre det samme på den anden side.

Da jeg åbnede den lille ventil der sidder i det rør man kan mærke, kom der staks en masse skid og møg (og vand) ud. En ganske rar oplevelse at få ALT det vand ud af bilen... nu må vi bare håbe der ikke er gået for meget rust i dén!!!
Brugeravatar
Martin

Indlægaf MrT » søn 2. nov 2008 18:21

Martin,

God idé med vandet - det har jeg også prøvet her idag, man kan tydeligt se at vandet løber ud gennem de afløbsrør i hver side, foran baghjulene.

\"Desværre\" for mig, for det betyder jo så at afløbet fungerer fint og det nok ikke er derfor jeg har vand i mit bagagerum. Jeg har godt nok MX5parts baglygter på, så ved ikke om det kan være dem der er elendige og lukker vand ind?

Ellers må jeg igang med rain rail'en, men for satan hvor er det bøvlet at komme til - kalechen skal jo være oppe for at komme ind, og det er ikke nemt at sidde på \"bagsædet\" i bilen og hive tæppet af de knapper det sidder fast med ,for de sidder altså rigtig godt fast synes jeg.

Kuksi,
Der står her om rækkefølgen for hvordan rain rail skal spændes, men intet om moment:
http://www.miata.net/garage/rainrail.html
Er det \"70-95 inch lbs\" ligesom det er til årgang 99+ udgaverne?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Problemer og løsninger