Hvad med MXeren om vinteren ?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvordan opbevarer du din MX5er vinteren over, og skal man overhovedet tage specielle hensyn

Vinterhi, visse vasse, den kører året rundt
14
40%
Uha uha, den må endelig ikke køre om vinteren
2
6%
Bilen opbevares i opvarmet garage, og jeg ser til den jævnligt
4
11%
Bilen står bare under åben himmel hele vinteren det kan den sagtens tåle
1
3%
Jeg snupper en køretur i bilen når solen ellers skinner, ellers ikke
7
20%
Jeg kører ikke i bilen om vinteren men starter motoren og lader den snurre lidt i tomgang
3
9%
Jeg kører ikke i bilen om vinteren men starter den op i ny og næ, og kører den gennemvarm i ½ times tid
4
11%

Afgivne stemmer : 35

Indlægaf AS DK » tirs 28. okt 2008 12:00

PGS skrev:Her i Sverige er det ganske normalt som mx5 ejer at man afregistrere bilen over vinterperioden, hvilket så betyder at du ikke MÅ köre i bilen för du har registreret bilen igen frem mod foråret. Det betyder så også at du slipper for at betale vägtafgift og forsikring i samme periode.

I Tyskland er det smartere. Der kan man fra start indregistrere bilen i de måneder man ønsker at benytte den i, fx fra april til oktober. Det fremgår så i siden af nummerpladen at bilen er registreret som "04 - 10".
Man kan selv bestemme hvilken periode og slipper så for ejerafgift og får reduceret forsikringspræmien betragteligt. Bliver man snuppet i at køre i bilen udenfor denne periode, så falder hammeren.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf MrT » tirs 28. okt 2008 12:27

AS DK skrev:I Tyskland er det smartere. Der kan man fra start indregistrere bilen i de måneder man ønsker at benytte den i, fx fra april til oktober. Det fremgår så i siden af nummerpladen at bilen er registreret som "04 - 10".
Man kan selv bestemme hvilken periode og slipper så for ejerafgift og får reduceret forsikringspræmien betragteligt. Bliver man snuppet i at køre i bilen udenfor denne periode, så falder hammeren.

Jep, sådan har (havde, har afmeldt den fuldstændig nu) jeg det også med MC'en. Det er faktisk smart nok, man lader bare pladen blive på men undlader selvfølgelig at køre i perioden.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf PGS » tirs 28. okt 2008 13:21

\"Tyskland metoden\" er vel stort set identisk med hvordan det fungere her i Sverige. Det fremgår af bilens nummerplader om registreringsafgiften er betalt eller ej og når du afmelder bilen så skraber du klistermärket af nummerpladen og opgiver den kode som findes bagved märket til Vägverket, alt göres selvfölgelig via internet. Du betaler 50 kr i administrationsomkostninger når bilen skal registreres igen + gebyr ved syn som alligevel skal göres én gang om året.
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf AS DK » tirs 28. okt 2008 13:45

> Surt opstød <

Der findes mange smarte ordninger for køretøjer. Bare ikke i DK.

Der skal nedsættes udvalg, der behandler sagerne i årtier, selvom det ligger lige til højrebenet at adoptere en af nabolandenes gennemprøvede ordninger. Og findes der en smart og for bilejerens vedkommende billig metode, bliver den fravalgt p.g.a. bittesmå provenutab for staten.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf psc » ons 29. okt 2008 22:57

Jeg har overgivet mig, og smidt hardtoppen på. Og det er faktisk ret fedt.
Nu kører jeg Coupe, i stedet for roadster.
Større bagrude, loftlys, og glasbagrude - det er ren luksus....
/Per

1,8 BRG 1994
Brugeravatar
psc

Geografisk sted: Tilst

Re: Hvad med MXeren om vinteren ?

Indlægaf Helge » lør 1. nov 2008 21:34

Lennart skrev:Hvordan opbevarer eller bruger du din bil vinteren over ?

Kører hele året, men kun for sjov ture, altså ikke når der er sne eller isslag på vejen.
Den kan nok tåle lidt salt, og i øvrigt er jeg efterhånden blevet så gammel, at jeg regner med at den holder længere end mig :D
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf Webmaster » søn 2. nov 2008 17:32

SÃ¥ blev det dagen, hvor MX-5'ren gik i hi...

Står nu nyvasket og ren, i den varme kælder...
Billede
Billede

Hvordan er det lige man sætter vejret på fast forward, så vi kan få noget forår...! Hader denne tid med slud, vinterdæk, nisser og alle de andre ting, som indikerer at MX-5'eren er en passiv del af tilværelsen
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Foregående

Tilbage til Diskussion